Sheltie vs Cavalier
hej!
Vår familj är inne på att köpa en till hund, en sheltie elr en cavalier.
Jag vill träna agility och lydnad med hunden samt lite pälsvård och promenader. Hunden ska kunna gå både kortare och långa promenader.
Jag har kommit fram till att sheltie är en lättlärd och agilitydriven hund och vill gärna ha en sheltie. Dock vill min mamma o syster skaffa cavalier. vad tror ni skulle vara bäst för oss?
Sheltie röstar jag på :)
Båda raserna är ju pigga, ger pälsvård och klarar av både korta och långa.
Vad jag har fattat det som är väl sheltien kanske lite vassare på agilityn, men cavaliern funkar ju också på banan.
Men ska man se till agilityn, shelite.
Annars tycker jag att cavaliern är en trevligare hund.
Till agilityn vill jag säga att båda raserna passar lika bra - det som är främst avgörande i agilityn är ju faktiskt hur väl föraren kan handla/styra sin hund. En berner sennen kan mycket väl slå en border collie - föraren avgör egentligen hela resultatet!
Så det är nog ganska jämt mellan de två. Läs på om raserna, se respektive rasklubbshemsida, och se vad som passar er bäst :) Hör också runt bland lite uppfödare, ibland kan man vara helt neutral till en ras men när man sen träffar ett par så blir man dödskär! Och tvärtom, ibland kan det visa sig vara helt tvärtemot vad man tidigare trott.
Håller inte med #3. Visst kan man köra agility med de flesta raser och också tävla om man vill. Men satsar man på att vinna är marginalerna små och då måste man ha en hund/ras som är gjord för att röra sig snabbt och explosivt!
Min erfarenhet av dessa båda raser är att cavalieren inte har samma inbyggda följsamhet. Många sheltie är tyvärr rädda för både det ena och det andra, så ska man köpa sheltie är det ännu viktigare än annars att hitta en bra uppfödare med trevliga avelsdjur.
#4 Det jag menar är att en Sheltie inte per automatik kommer gå bättre på banan än en Cavalier bara för att det är en Sheltie. Visst har de en "bättre grund" men föraren avgör mycket i hur de tar sig genom banan, hur hunden lär sig ta hinderna och dessutom förarens vägval osv. En bra förare med Cavalier kan lätt ta sig igenom banan bättre, effektivare och snabbare än en lite sämre förare med Sheltie!
En dålig förare med Sheltie kommer ju inte vinna hur de än gör, kan inte Sheltien handlas kommer den inte ta sig i mål utan disk helt enkelt. Och samma sak med Cavaliern, självklart!
Handlar det om höga klasser och tävling (jag läste mig bara till "träna agility", men kan ha missat något…) med förare på samma nivå kommer val av ras och rasens förutsättningar har lite större betydelse, absolut! Men för att "träna agility och lydnad" kan man använda vad som helst… nästan ;)

Skulle rekommenderat en Sheltie, helt klart.
Cavaliern har nuförtiden många fler hälsoproblem än Sheltien, vilket betyder att ni säkerligen kommer få bekosta många fler veterinärbesök med er cavalier än om ni haft en sheltie.
/ Bella
#6 Mja, inte riktigt va?
Risken för sjukdom är större om rasen har många, men det betyder inte säkerligen att det kommer innebära att hunden är sjuk och behöver veterinärvård! Det är fullt möjligt att få en hund som är kärnfrisk hela sitt liv, oavsett ras. Sen är sannorlikheten större eller mindre, så klart :)
Det gäller att vara tydlig ;)
Vi har självklart kollat på båda raserna, båda passar oss bra.
Sen vill jag lägga till att jag inte kommer tävla för att vinna, utan tävla med mig själv så att säga.

#7 Ehm, jag förstår inte riktigt vad du menar nu..
Har du sett dokumentären som gick på SVT för ett tag sedan, om hundar som är levande bevis på människors sätt att leka gud på? Det handlade om hundraser som farit illa, riktigt illa pga människan. Cavaliern var en av dom.
Snälla, kan ni ta denna diskution om sjukdomar via PM?
#9 jag har sett mer än dokumentärer, men det har inte med saken att göra.
Du skrev det som att de säkerligen kommer få en sjuk hund om de köper en cavalier, vilket inte stämmer. Däremot har cavaliern mer sjukdomar än sheltien (om jag minns rätt, inte mina raser så att säga) vilket gör att risken för sjukdom är större om man väljer en ras med många sjukdomar.
Jag menar alltså på att de inte säkert kommer få en sjuk hund om de väljer Cavaliern, utan att möjligheten/risken är större. Dock fullt möjligt att få en fullt frisk hund!
#11 Vore fint om du också kunde ta detta via PM.
Jag är medveten om rasernas sjukdomar.
#12 Jahaja, är det så man bemöter någon som försöker räta ut fakta? Du vill förmodligen inte höra fel uppgifter kring en ras du funderar på och därför såg jag det som viktigt att även du fick höra hur det egentligen ligger till.
Köper ni en Cavalier betyder det inte att hunden kommer vara sjuk och behöva massa veterinärvård, som det framstod i inlägg #6. Alla Cavalierer är inte sjuka helt enkelt :)
#13 Så dum är jag inte.
Jag vet att det är mycket problem med sjukdomar i rasen och att den har mycket sjukdomar betyder inte att alla är sjuka.

Visst finns det friska Cavalierer, men det är ju tyvärr så att den bär på många rasbundna sjukdomar.. Har 2 egna, supergoa och duktiga, men båda har diagnosen Syringomyeli, vilket är en slags missbildnin i skallen. Mina hundar kommer från helt olika linjer och är absolut inte släkt med varandra. Den ena en svensk hund så långt bak i stamtavlan jag kan se och den andra har inslag av engelska cavalierer.
Den ena hade symptom på sjukdomen och fick en gång ett anfall och så fick hon ligga hos vetrinären i 1 vecka, sedan så magnetröntgade vi henne och det visade sig vara SM. Den andra hade ingen symptom men vi röntgade honom också och han hade tyvärr ochså denna sjukdomen..(Ingen av hundarnas föräldrar visade symptom på denna sjukdom)
Hanen har även hjärtfel (6år) men tiken har inte visat något än (3år)
Men annars är det den en superhärlig och positivhund som hänger med på allt :) Har tränat mycket agility med Tinsy och hon är jätteduktig.
Lycka till
Det är viktigt att du frågar uppfödaren om sjukdomar inom cavalierrasen om du väljer cavalier då:)
Men du kan ju ta kontakt med både Sheltie och cavalieruppfödare och prata med dom, se vad dom tycker (om du inte redan har gjort det:)
#17 Urs vad tråkigt för dig! Jag har länge gillat Cavalieren men kommer aldrig våga skaffa någon då jag vill ha en friskare ras.
MIN personliga erfarenhet är att Cavalieren är lite lugnare som sällskaps hund och Sheltien lite vassare och aktivitets krävande. En riktigt snabb hund på agility banan måste man i regel ha bättre lydnad och kontakt med än en hund som är lite långsammare. En riktigt snabb hund kan man behöva bromsa och styra mer, men kan man det på ett bra sätt har man större chanser att det går bra på tävling. Pälsvårds mässigt vet jag inte om det är så stor skillnad. Tror inte att någon av raserna tovar så mycket. (Men jag jämför med Pudel
)
Jag tycker att bägge raserna passar för agility.
Friska eller sjuka hundar kan man få i alla raser, det gäller ju bara att hitta en uppfödare som verkligen avlar sunt:)
Lite OT till BellaR: Av alla de cavalierer vi haft i vår uppfödning under nästan 20 år så har ingen varit sjuk över huvud taget medan den enda sheltien vi hade dog av hjärtfel…
Så man kan ha tur eller otur oavsett ras…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#20 Jag tror att mycket snack om hjärtproblem osv har gjort att folk dragit öronen åt sig mer vad gäller just cavalieren. Jag har hört ett par stycken som haft cavalier som haft problem med hjärtat. Och som sagt så säger ju ryktet att dom har mycket hjärtproblem.
När jag flyttade blev jag granne med en gammal uppfödare av rasen som fött upp i säkert 30år och hon berättade att hon haft EN hund under alla år som haft hjärtproblem. Så hon hade en helt annan erfarenhet. Där emot var hon lite orolig för det här som har med hjärnan att göra (kommer inte ihåg vad hon sa att det hette.) Hon hade nog hört endel med den typen av problem nu… Det är väl därför erfarenheter är så viktiga! Man får läsa "fakta" och lyssna på folks erfarenheter och sen avgöra själv vad man fattar för beslut.
Personligen skulle jag ta en Sheltie. (Men egentligen är jag inte sugen på någon av de raserna.)
Tror man dock kan hitta friska cavalierer om man väljer rätt uppfödare. Och då tror jag dock man måste ligga i.
Vet också vissa Shelties som kan vara sisådär, och andra som är supermysiga!
Nackdelar finns hos ALLA raser, det är bara att inse, ingen ras är faktiskt perfekt.
Hade du tänkt träna aktiv agility eller bara då & då?
Bra uppfödare har ju stenkoll på sina avelshundar och avlar bara på de "bästa". Trevliga båda raserna men jag skulle skaffat mig en av dessa raser säger jag Sheltie. Jag har träffat gudomligt fina hundar i båda raserna träffar dagligen en Cavarlier på 14 år som är pigg och fullt frisk ännu lite rund är hon men pigg o busig :). Du har fått bra tips jag tycker man ska åka till uppfödare o titta lite, känna av vad passar oss. Och då båda raserna Lycka till, jag tycker att er mamma har väl lite mer o säga till om oxå.
Ja.
Tack för denna fina diskution.
Inte alls vad jag ville ha, och även fast jag bad er att sluta så fortsätter ni.
Men tack så hemskt mycket till er alla som kommit med goda råd och tips som inte handlat om rasernas alla sjukdomar och ägarnas egna erfarenheter på sjukdomar.
Ja det skulle vara jättefint om inlägg #7 - #16, #19 # 21 #22 , #24 - #34 skulle kunna raderas, alltså alla som har att göra med sjukdomen.
#34 Vi är väldigt glada om medlemmarna följer tillsägelser på en gång så vi slipper sitta och radera, då det är väldigt tidsödande.
#35 Raderar det som inte har med trådens ämne att göra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Orkar inte läsa alla tidigare svar i tråden, utan har bara läst igenom lite snabbt.
Jag får då säga att jag tycker att både sheltien och cavalieren är trevliga hundar! Har dock mest erfarenhet av sheltien då jag har två små här hemma, och även är "nanny" på grannens sheltiekennel. Jag själv tävlar aktivit med mina två i agility och lydnad. Men tränar även en hel del viltspår och freestyle för skojs skull. Så jag vill rekommendera sheltien. Älskar dess familjekära och lättlärda sätt. Men en cavalier kan funka utmärkt såklart! Har träffat många treviga, glada och arbetsvilliga individer.
Vill man ha en bra agilityhund så bör man nog prata mer om individer snarare om raser. Självklart får man tänka på de fysiska förutsättningarna varje hund har, ta tillexempel en kortbent hund eller en väldigt tung hund. Men om man skall utgå från sheltien och cavalieren så bör man nog prata om individer. Sheltien dominerar på plan får man väll säga, iallafall om man kollar resultatlistor. Men det finns så MÅNGA shelties som tävlar. Det är en vanligare agilityras än cavalier, det är den uppfattningen jag fått. Så man får även tänka på att det såklart är en ras som man ser mer av på tävlingar, just nu. Sedan så är alla shelties inte snabba racerråttor heller. Och det är inte det bästa alltid att ha en racerhund på plan, speciellt inte för en nybörjare. En god tränare är grunden till det mesta i vilket fall som helst!
Sedan har sheltien sina nackdelar också. De kan vara något reserverade av naturen och vissa kan bli "rädda" om de inte får den sociala träning de behöver som valpar. Och sedan… ehmm.. ja, det var svårt att hitta nackdelar i sin egna drömras. (A) Men om det nu blir sheltie, kolla runt bland kennlar. Kolla lite på kanske utställningar och bygg dig en egen uppfattning av rasen! Detsamma gäller cavalier också såklart! För hur mycket jag än kanske säger att "sheltie är den rätta rasen" så är det viktigaste din egna uppfattning! Ett annat tips är att kolla och höra dig för med rassjukdomar. För oavsett ras du väljer så finns det mer eller mindre sjukdomar som kan uppkomma.
Bjuder här på en film från Scandinavium på mig och Ronja. (min 3år gamla sheltietik här hemma) Lycka till! 
Mvh Emelie 

Jag personligen skulle välja sheltien till agilityn, fast jag gillar cavalierer också. Jag tycker att sheltien verkar vara en härlig och liten sportig ras. Var noga i valet av uppfödare och välj gärna en uppfödare som jobbar mer akrivt med sina hundar oavsett vilken ras du väljer eftersom du vill köra lydnad och agility. Framförallt i lydnaden tror jag att sheltien hävdar sig lite bättre, har den uppfattningen iaf 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#38: Tack så mycket! :)
Mvh Emelie 
#37 Oj vad duktiga ni är! Jätte roligt att se ett så bra sammarbete! Härligt!

#37 ååh jag blev helt glad av att se den videon! vad duktiga :D
Tack!
#37 j*vlar vilken fart :D Duktiga ni är!
Oj, hahah. Tack så jättemycket för alla söta kommenterarer om filmen. 
Mvh Emelie 
#44 Har tittat på den där filmen 4 ggr nu och varje gång önskar jag att det vore min hund det där…… :3
#45: Haha, tar det som en komplimang :) Tack tack
Mvh Emelie 
#46 Självklart var det inget illa menat - snarare tvärtom - du verkar vara så duktig på hundar :3
#47: haha, ännu en komplimang. Tack! :) Tog självklart inte illa vid mig förut, kanske lät som det? 
Mvh Emelie 
¤48 jag vet inte, tog det säkra före det osäkra!