Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 778 ggr
Aourora
0

¤¤Aktivering¤¤

>Hur aktiverar ni era hundar?-medan ni är borta/hemma?

>Hur många gånger om dagen promernerar ni?(skriv gärna hundens ras och ålder för att få bättre uppfattning)

##############################################

Det sägs ju att bollkastning, dragkamper och all sorts apportering framkallar NEGATIV stress.Vilket ska vara bra för hunden i små doser, men hur mkt är små doser?enligt dej?

Hur mkt negativstress utsätter du din hund för och märker du någon skillnad på hunden (ökad agrissivitet av dessa lekar mm.)(enligt vissa böcker påstår författaren att hunden kan uppföra sig mera agressivt efter mkt negativstress..) Vissa påstår även att hundens band kan förstöras genom bara lite negativ stress genom dragkamper mm.

Håller du med dessa författare?(jag kommer inte ihåg vad han hette som skrev boken men boken handlade om ledarskap & problemhundar..)

Leker ni bollkastning, dragkamper, apportering med era hundar ofta?

Jag har lekt dessa lekar med hundar,många gånger förr, utan dåliga resultat--har ni andra erfarenheter?

Positiv stress i leken m mäniskan, som sökarbete, problemlösningar och trix som t.ex. vacker tass och svarar ett tyst"YYL"(motsvarande JA")när man ropar mm..

Hur ser ni på detta? hur mkt aktiverar ni hunden inom postitiv stress?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

//Aourora

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

gwen
0

Intressanta frågor. Jag har sett många hundar som varit sönderstressade pga att de fixerat vid bollekar. Min systers schäfer kunde man inte gå på promenad med på vintern då den konstant högg framför fötterna på en iom att man sparkade upp små snöbollar när man gick. Helt hopplöst… Jag skulle aldrig uppmana min hund att leka ihjäl sig med bollar. Mycket dåligt att låta dem göra det…

Hur vi aktiverar våra hundar? Promenader/jakt/hundspann (har några draghundar men även jämthunden älskar att dra).

Aourora
0

Åh, vad roligt för hundarna att få dra hundspann!

TinaH
0

En lek med hund.
Betyder det att hunden bestämmer när leken är slut?

Svar: NEJ!

när man leker med hund, kanske kastar boll, Kampar med Trasa, eller vad man nu gör så är det ALLTID ägaren sm bestämmer över leken och när, var, hur leken ska gå till.

Så jag anser inte att en boll eller en kamp-trasa är negativt.
Jag har alltid en trasa när vi tränar. För att få honom "eggad" till att fortsätta och träna och som beröm.

Där emot , så får hunden övertaget över leken, så kan det bli farligt och av det bli negativ stress.
Inte annars.

Ett exempel: >Vd agility tävlingar står dem innan start utanför banan och egggar sin hund med leksaker så som bollar, kamp-saker etc, enbart för att hunden ska "gå i gång".

Jag kampar, katar boll till mig.
MEn han gillar inte bollar så mycket, merän och springa om kring med dem.
Kampen är roligare, för att mäta sig med matte, finns inget roligare! =)

Aktivering inomhus och även ute, blir att han får bära saker mellan husse och mig, sortera tvätt etc. Samt sortera återvinning.
Detta är en typ av apportering.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Aourora
0

mm, det är det ju :) smart

Malin-A
0

jag och lusse brukar gå ut på en stor äng och vi kastar boll, han är väldigt pinntokig och försöker vänja honom av med det då de kan vara ganska farligt med pinnar som kan sätta sig i gommen osv, vi kampar med en tygknut också. så länge det inte går till överdrift så är det ingen fara med att kampa och leka med bollar.. allt är ju beroende från hund till hund me… så jag håller me TinaH…

TinaH
0

Så länge det är äägaren och inte hunden som bestämmer över leken och dess innehåll, så är det ingen fara hur, eller vad man gör med hunden.

Givetvis, så måste hunden lära sig och acceptera ett slut, och inte bli arg.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~