Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7066 ggr
LillyB
0

Annorlunda bemött med ett SBK-täcke

Jag och min amstaffblandis har blivit bemötta väldigt illa häromkring. Folk vågar inte gå förbi oss ibland och många stirrar efter oss och håller hårt i sina hundar. Ja, någon skriker också monster åt min hund.

Jag blev trött på det, så jag tänkte göra ett test. Jag åkte till Djurkompaniet och köpte mig ett knallgult täcke till min hund som det står "SBK" på och gick ut på en promenad. Och vilken skillnad!
Folk log mot mig, hejade på mig, tittade på min hund och pratade till och med gulligt med honom. Detta trots att han var lika ouppfostrad som vanligt, hehe.

Jag är ju glad att jag hittat ett sätt att nå ut till folk så att dom förstår att jag är en seriös hundmänniska och håller på att träna med min hund. Men att ett litet täcke kan göra sån skillnad?

Ett tips till er där ute iallafall, om ni blir illa bemötta. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Gluskap
0

För min del så räcker det att sätta på klövjeväskan eller WP-selen så kommer folk och ställer frågor och kommenterar väskan osv.

Igår var vi i min hemstad och gick med klövjeväskan på, då kom där fram en älde man med sitt barnbarn och frågade om hon fick klappa, det hade inte hänt om hon inte haft väskan på sig.

tsset
0

ja, folk kan verkligen "ändra åsikt" snabbt beroende på vad man har på hunden! Och vad man själv har på sig, eller med sig.

Vill/behöver man jobba åt andra hållet, alltså få bort folk, är nosgrimma ett hett tips! Jag slänger på en ibland (oknäppt, kopplet går alltså till halsbandet) när jag inte vill ha fram folk, fungerar utmärkt! Glad

Mischa
1

säker på att det inte var en ren tankegrej från din sida?

Jag kan nästan lova att alla i min omgivning som inte aktivt håller på med hund har inte en susning om vad SBK står för.

Aldrig i livet att jag skulle dra på min jycke ett tjänstetecken bara för att andra människor jag inte känner skulle ändra uppfattning, jag har nog aldrig blivit illa bemött på promenader eller så är det för att jag inte bryr mig.

≧◔◡◔≦

LillaBenice
0

Vad står Sbk för?

LillyB
0

Ja, jag håller ju på att träna med min hund och då vill jag inte att folk kommer fram. Då kanske en kombination mellan SBK-täcke och nosgrimma vore passande?

Mischa. De allra flesta här omkring är hundmänniskor och för dom som inte är det så tror jag inte att det spelar någon roll om dom inte känner till förkortningen. Ett knallgult täcke med en förkortning på ger ett intryck till dom flesta tror jag.
Eftersom jag blir illa bemött och eftersom jag mår dåligt av det så väljer jag att ha ett tjänstetäcke på min hund, och jag förstår inte varför det vore så illa eftersom jag faktiskt håller på att träna honom aktivt.
Men jag vet inte hur du blir bemött och du gör precis som du vill!
Och jag är helt säker på att det inte var en tankegrej eftersom jag tänkt på det på varje promenad.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Nikkis
6

Fast varför har du det på? Du är väl medveten om att du inte får ha det på hunden hur som helst?

SBK Tjänstetecken är till för att SBK (Inte DU!) har dispens från Naturvårdsverket (tror jag att det var?) för att kunna träna/tävla hundar i skog och mark under "förbudstiden".

Vilket inte innebär att vem som helst får ha det på Hur som helst!Förvånad
Man Måste alltså vara behörig instruktör eller Tävlingsledare för att få använda detta alt. ha en sådan närvarande vid träning!

Det är alltså Helt FEL av dig att sätta på ett sådant tecken på din hund, till vardags dessutom!

Det är faktiskt Väldigt fult utav dig att "missbruka" ett SBK tjänstetecken för att folk ska få en annan bild av din hund.

Skärpning för tusan, sånt här sabbar ju för oss andra!!!!

[Jemla]
1

#6 Detta kanske går att upplysa om på ett trevligare sätt? Oskyldig Tänker framför allt på den sista meningen. Det är inte lätt att veta saker man inte vet, då är det bra att man får reda på det - men jag hade tagit illa upp om någon berättat det på det här sättet! Det är ju en himla skillnad om man gör det trots att man vet att man sabbar för andra eller för att man inte vet! Tycker jag.

LillyB
0

#6: Omg, förlåt mig så hemskt mycket Nikkis!!
Haha ne, seriöst..
Kan du visa mig fakta? Jag hittar nämligen inget om detta på internet och jag har aldrig hört något liknande. Om bara vissa personer fick använda detta täcke och med närvarande behörig person, varför säljs det då på internet och i djurbutiker till vem som helst? Det enda jag hittar om dessa tjänstetäcken är att de används inom tävling och träning men att de även kan användas för att informera omgivningen om att hunden arbetar, vilket han gör. Står ingenstans om att jag borde åka i fängelse för att jag använder det, som det låter på dig, haha. 

Om detta täcke hjälper mig och min hund, kan du då förklara närmare för mig exakt hur det "sabbar" för er andra?

Hur som helst så hade du bara kunnat informera om det lite kort, du behöver liksom inte överdriva. ;)

Jag kommer iallafall att fortsätta att använda detta täcke som vanligt då jag anser att det hjälper mig mer än det förstör för andra.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

#7: Precis, det blir bara en dålig stämning från bådas sida.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mischa
0

#8 varför inte skaffa en klövjeväska som dessutom gör lite "nytta"(?)

Dom är även väldigt praktiska att ta med på promenader.

≧◔◡◔≦

Yessica
1

#8 Det kanske inte är så att vissa människor bara får använda det, det har jag aldrig hört. Men jag går bruksarbeteskursen nu med min ena hund. Där sa instruktören att man inte ska missbruka täcket, det ska endast vara på när hunden arbetar med brukset (där den är lös, alltså inte i spåret). Hunden ska veta att täcket innebär arbete. Dessutom ska man ta av det när arbetet är slut. Din hund arbetar knappast med sök, rapport eller uppletande under dom vanliga promenaderna… När ni går bland folk. Dessutom när täcket är på ska människor låta hunden vara eftersom den är i arbete. Så som Nikkis säger, det är också för att vi ska få släppa hundarna lösa vid arbete ute i skogen trots förbudstiden. Men det ska INTE missbrukas. Man ska ju inte sätta på täcket bara för att man vill ha sin olydiga hund lös i skogen under förbudstiden fast man inte tränar…

Sen undrar jag varför bry sig vad andra tycker om ens hund egentligen? Av med tjänstetäcket och sluta bry dig om fördommar med mera…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Karizma
0

hahaha folk är så korkade så helften våre väl någ! Går ibland med grannen o deras 2 hundar de har nu en halti på ena hunden många går omvägar för de tror att hon bits en jätte snäll hund som inte säger ett pip Flört

LillyB
0

#11: Jag tränar min hund väldigt mycket under hela promenaderna eftersom han är väldigt osäker och rädd för mycket, så jag ser det som ett arbete för honom. Jag låter ingen komma fram och hälsa på honom och jag släpper honom aldrig lös med täcket. Jag ska dessutom snart börja dra med honom och då är han ju också i arbete, och jag ska också anmäla mig till en kurs hos SBK snart.

Jag anser verkligen inte att jag missbrukar täcket på något sätt. Det är bland annat till för att informera omgivningen om att hunden arbetar, vilket jag anser att han gör.

Förr brydde jag mig inte om vad folk tyckte om min hund, men med tiden så är det inge kul då folk skriker åt en då man går ut, ger mig blickar, tvärvänder då man möter dom och då grannar blir ens fiender och skickar elaka brev till en. Min hund är underbar och jag mår dåligt då folk ser honom som ett monster. Kan jag på något sätt få dom att stanna upp och faktiskt tänka tanken att jag tränar med honom seriöst och inte är någon statusunge, så är det ett plus för mig och min hund. Även i träningen, för då folk håller på att skrika och rygga undan osv, så förstör det min träning väldigt mycket och med täcket så reagerar folk inte alls lika negativt på honom. Och det gav ju verkligen positivt resultat. Största anledningen till att jag mår dåligt då folk reagerar negativt är ju för att jag känner att jag bidrar till rasens dåliga rykte då dom blir rädda och jag vill ju bidra till att ge rasen ett godare rykte och få en chans att visa vem han verkligen är, och det här täcket hjälper mig med det.
Det känns som att jag ger dom ett: "Aha!"

\\\\\\\\\\\\\\\\_

tsset
0

jaha, jag läste visst illa… det här är en hund som INTE är i arbete med SBK-täcke??

Använd ett vanligt reflextäcke då?

Som sagt, finns ingen anledning att missbruka SBK så här. Är jag ute och går och ser ett SBK-täcke på lös hund vill jag kunna vara stensäker på att detta är en hund i arbete som inte ska störas. Inte grannens hund som kommit lös och jag kan behöva ta hand om.

Näe, SBK är för hundar i arbete, alltså en hund som arbetar med bruks i just den sekunden. Hunden ska antingen vara på tävling eller i seriös träning, brukset kräver ju flera ekipage och figgar för träning så det är inget man kan gå runt genom att dra lite med hunden. Vardagslydnad är INTE bruksarbete!

Det här är lika illa som att utge sin hund för att vara dövhund, deras tjänstetäcke ska inte missbrukas och lika så SBKs.

Eller för den delen, ta med sig bössa ut i skogen och låta hunden springa fritt och störa vilt… "jag har ju bössan med, vi jagar och då är det okej"…. pyttsan!

Ta tag i problemen och sluta bry dig om vad folk tycker om dig och din hund. Det stör bara er träning. För som du säger så är ju din hund lika ouppfostrad som vanligt, vilket gör att NI kommer sänka värdet i SBK, folk kommer koppla SBK med hur din ouppfostrade hund beter sig…. inget någon seriös bruksmänniska önskar sig!

Hett tips, öronproppar och skygglappar! Det är du och din hund, inga andra.

Nikkis
0

Du ska absolut be om ursäkt för din tabbe!

Du kan kolla i SBK reglement för det orkar inte jag göra åt dig. Jag har läst reglerna och vet vad jag ska hålla mig till.
Om du nu vore så aktiv inom hundsporten så skulle du också ha blivit informerad om detta på din BK.

Tjänstetäcket ska ENDAST (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Bäras av hund när den Arbetar LÖST i skog och mark UNDER ledning av Behörig Instruktör alt. Testledar!
Läs reglerna!

Du kan ju inte ha ett SBK Tjänstetecken på din hund när du lallar omkring på dina promenader och "tränar" för dig själv och för att folk ska få en annan bild av din hund.

Du missbrukar det och JA du sabbar för oss andra seriösa som håller oss till reglerna som finns.

Det är inte förbjudet att sälja dessa tecken, men de ska användas Korrekt och enligt de föreskiftningar som finns!

SBK Tjänstetecken är ENDAST till för att omgivningen ska veta att hunden som bär ett sådant är under Aktivt arbete/prov i skog/mark och är under tillsyn av Behörig, eftersom SBK har Dispens från Naturvårdsverket!

Om såna som Dig då går omkring med ett sådant tecken på sin hund hur som helst så kan det i värsta fall bli så att Naturvårdsverket drar in sin Beviljade Dispens till SBK.

Och vad sker då? Jo, VI Seriösa hundägare som aktivt tränar/tävlar med våra hundar i Brukset inte kommer få göra det längre.

Om du nu har problem med att folk hatar dig/din hund/hundras ja då får du väl ta det eller motbevisa dom på ANNAT sätt!
Och om du mår så dåligt av det så får du väl gå i terapi för det.
Så enkelt är det.

Du kan dessutom sy ett eget tecken till din hund men använd för gud skull INTE ett som det står SBK på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

Jag blir redligt förbaskad på sånt här som du säkert märker.

Men var inte så nonchalant och säg att du ska fortsätta att använda detta tecken på din hund för att folk hatar dig/hunden/rasen.
För det är dessutom falsk marknadsföring.

Inse bara att den träning DU Själv utför INTE är under SBK's ledning.

destroyed
0

Måste bara kolla nu när detta är på tapeten så att säga..

Om jag lägger ett spår eller överhuvudtaget tränar bruks med min hund i skogen så får jag inte använda det täcket?

tsset
0

#17 Nej, det får du inte. Som jag förstått det iaf, har inte haft behov av något sbk-täcke än utan tränar utan när vi tränar för egen skull, går lika bra det :) Men du får använda ett vanligt reflextäcke eller liknande, och kanske skriva "jobbar, stör ej!" på ;)

Yessica
0

Men asså vadå? Så om jag tränar uppletande/sök med min hund får jag inte lära in att täcket är träning/tävling? :S

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Nikkis
0

#17 & 18

Rent krasst, så svar Nej.
Men jag vet flera som tränar på allvar (inför tävling) har det under träning iaf, inkl jag själv.
Men då är man sällan ensam och oftast - iaf Jag- håller sig till SBK's "marker" vid dessa tillfällen.

I annat fall så brukar Jag vända ut och in på tj.teckenet.Glad

destroyed
0

Jag tycker också det verkar lite underligt. Jag kan verkligen förstå att SBK säger att det inte ska användas i onödan men när man tränar brukset oh inte bara använder det som ett täcke då borde man ju få använda det… Jag vet flera Brukspersoner som tränar med täcket på träning

Tangotime
1

Jag tycker det är lite konstigt att inte dom som säljer täcket informerar om det här! Dom borde ju i alla fall ha lite koll på det. Och om det är sån katastrof om man använder det som "privat person" så kanske SBK borde sälja täckena själva och inte djuraffärer.

Mischa
0

#21 Man räknar nog med eget ansvar från hundägaren.

Det är tillåtet för vem som hellst att köpa, och djuraffärer vill tjäna pengar, det finns folk som syr upp egna tjänstetecken i "roliga färger" och med hundens namn.

Jag tror inte heller att alla människor bryr sig om att söka tillstånd för att få lägga ut slaktblod för att viltspåra heller trots att det krävs intyg från SJV för det.

≧◔◡◔≦

tsset
0

Precis, vänd ut och in eller sy ett eget/köp färdigt! Eget ansvar gäller i många fall för oss hundägare, det går ju idag att köpa hem det mesta, men det betyder inte att det ska missbrukas/felanvändas…

Det är "bara" ett par bokstäver för vanliga svenssons, därför fungerar det nog lika väl med ett vanligt täcke (och öka sitt eget självförtroende):)

Maddepadde
0

Det som förvånar mig mest i den här frågan, som man dessutom kan se ett tydligt mönster av hos vissa, är att TROTS att man fått veta att man gjort ett grovt fel inte kan medge detta och faktiskt ta åt sig av infon man får av folk som kan och vet mer ang detta.

Varför inte bara säga "Okej, då ska jag inte använda tjänstetecknet nå mer" istället för att ge sig in i en diskussion ang regler som man VET (?) att man inte kan vinna? Intressant. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Nikkis
0

Jag vet, jag vet, jag vet varför! *Räcker upp handen* Tungan ute

Det är för att "Vissa" är så satans stolta och egenutnämnda experter! Saker och ting gäller Alla andra förutom dem själva! Cool

Gerbilflicka
2

Fanns det verkligen inget bättre sätt för er kunniga hundmänniskor att dela med er av er kunskap? Jag tycker inte det är så konstigt att man intar försvarsposition om man blir påhoppad utan så mycket som skuggan av en chans.

Det var ju uppenbart ett missförstånd, något jag själv också skulle kunna ha gjort om djuraffärerna säljer det som träningstäcke hur som helst. Det handlar om tre bokstäver som är väldigt lätta att dölja, bättre att ge tips om det istället för att hugga direkt.

LillyB
0

Ja, jag har inte ens läst igenom allt ni skrivit nu och jag har inte svarat på ett tag, vet ni varför?
För jag tycker ärligt talat att ni skämt ut er samt hela hundar.ifokus och att ni är pinsamt löjliga. Ni halshugger mig rent av här, jag menar, kolla på tråden. Man kan tro att man befinner sig i en sandlåda.
Hade ni informerat mig om detta på ett snällt sätt så hade jag ju såklart tänkt om, men efter detta så kommer jag bara vilja använda täcket ännu mer och det ska jag göra. Det handlar verkligen inte om stolthet om man nu är så dum att man tror det, utan det handlar om att jag såklart hamnat i försvarsposition och totalblockerar er och det ni säger. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att vara trevlig och vad vissa vinner på att förnedra andra? Men om det är så man beter sig här inne så spelar jag väll bara med då.

Och du Nikkis. Du gillar ju att kasta ur dig precis vad du tycker om mig så då gör jag likadant, trots att det egentligen är alldeles för lågt för mig. 
Jag kan bara skratta dig i ansiktet. För är det någon här som är en präktig och självutnämnd expert så är det väll ändå du? Och jag förstår inte varför du är så stolt, för du har inget speciellt att vara stolt över. Du är ett skämt Nikkis, och du skämmer alltid ut dig lika kraftigt fast du inte inser det själv. Jag tar inget du säger på allvar för jag tycker att hela din syn på hundar är totalt skev och dina åsikter som du kastat ur dig här och där tidigare är bara patetiska. För övrigt så beter du dig som ett litet barn och du kan inte bemöta folk trevligt utan kör på ditt präktiga sätt. Jag kan verkligen inte ta dig på allvar, för i mina ögon är du bara en liten människa med stora problem.

För er som undrar så kommer jag att fortsätta använda mitt SBK-täcke. Dels för att ni hoppat på mig totalt så jag skiter i vad som sagts här i tråden, och dels för att jag av någon anledning gillar täcket ännu mer nu.

Förövrigt så tycker jag att hela hundar.ifokus har den här stämningen, så jag tycker inte ens om att besöka den här sidan. Och då man väl gör det så blir man halshuggen för minsta lilla grej. Jag hoppas att det blir ändring i framtiden eftersom sidans syfte är bra, men tonen är en katastrof. Nikkis, du är också en katastrof.

Lär er hur man beter sig bland andra. Det ska vara roligt att prata om sina hundar och utbyta idéer och erfarenheter. Man ska vara öppen och ta till sig. Men här inne..? Det är inte ens en bra stämning så varför ska man öppna sig för idéer då? Om det dyker upp nån riktig skit, inte blir man väll sugen på att ta åt sig av information då heller?

Jaja, hundar.ifokus är inget för mig. Hoppas att någon kan få ordning här inne i framtiden.

Nu ska jag borsta bort sanden från mig efter att själv ha kastat lite sand. Och till alla här inne som faktiskt är seriösa, trevliga och kloka, hoppas ni blir fler!
Och nej Nikkis, jag menar verkligen inte dig.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

kerstinjo
0

Varför missbruka innebörden med SBK's tjänstetäcken?

Varför inte köpa ett täcke där bokstäverna SBK inte finns med?Obestämd Enklare kan det väl inte bli?

Kerstin 

Tangotime
2

Att fortsätta använda SBK täcket efter att ha fått informationen (även om man kunde varit vänligare i tonen) om hur reglerna ser ut känns barnsligt. Men jag håller med om att det inte är så lätt att veta hur reglerna ser ut om man inte själv är insatt i SBK. Jag hade nog faktiskt trott att det var ok att använda för vem som helst när som helst efter som det säljs till vem som helst utan några som helst restrektioner. Om nu dessa regler är så hårde så tycker jag faktiskt att SBK ska ta och göra ett EGET tjänstetäcke som man bara får låna då man under rätt förutsättningar tränar med sin hund. Annars tycker jag inte man kan gå så hårt på dom som inte vet vad som gäller.

Men som sagt, nu vet vi vad som gäller och är man lite vettig så vänder man täcket ut och in om man nu måste ha täcket på sin hund. Personligen tycker jag det är snyggare om man köper ett vanligt reflextäcke och broderar "Vi tränar, stör ej" eller liknande på. SBK säger ju inte okunniga så mycket och det är ju oftast dom okunniga som stör en när man tränar Obestämd

Zebben
3

Jag låser tråden här. Tråkigt att se att några inte kan bjuda på information på ett trevligt sätt utan att slå med pekpinnen i regelboken. Visst har vi som hundägare regler att hålla oss till, men dessa kan man delge på ett trevligt och bra sätt istället för att höja rösten. Tråkigt!

Ni vet väl att hundar liksom människor lär sig snabbare genom positiv träning/vägledning än genom negativ träning. Detta är någon som tillämpas ganska sällan på ett forum, hoppas Ni sköter hundarna bättre.

Ut och njut av Era hundar i solen nu!

Nikkis
0

Oj, Oj, OJ vad du nu känner dig stor och stark nu va? *Thihih*
ÄNTLIGEN lite ryggrad här på forumet! Skrattande

Däremot så säger du emot dig själv en himla massa, för det du nyss ägnade dig åt var rena och skära personliga påhopp gentemot mig - vilket inte är något jag själv sysselsätter mig med, Du vet också innerst inne att jag inte gör sånt.
För så vitt jag kan se av mina inlägg så har jag inte en enda gång uttalat mig om Dig som person, eller någon annan här på forumet för den delen heller.

Att jag däremot uttrycker mina åsikter på ett sätt som kanske kan uppfattas som värsta drygt (Uppenbarligen av era reaktioner att döma utav) är ju en helt annan sak!

Så den som har gjort bort sig är ju långt ifrån jag.
Tur för dig dock att det ändå är Mig du valde att hoppa på, för jag sitter här nu med min goda isglass och har inte tagit åt mig det minsta av det du skrivit, känner mig inte träffad ett dugg kan jag ärligt erkänna.Skrattande
Kanske för att jag Vet att den bild du målat upp av mig är helt fel, vilket flertalet med människor som också finns här på forumet som känner mig personligen kan intyga.

Men det var ett tappert försök av dig- strongt gjort, men som sagt - synd bara att det blev mest du som gjorde dig själv till ett stort åtlöje.
Du hade chansen att kunna föregå med bättre exempel, men du tog den inte, synd för dig.Glad

Så jag måste ändå tacka dig då för att du med ditt fantastiska inlägg gjorde så att Jag nu kan lämna denna tråd med högt huvud, vilket jag nu också kommer att göra efter ett sista litet tillägg.

Bara den saken att du i ren och skär protest kommer fortsätta att använda dig av SBK-tjänstetecke trots att det är FEL -oavsett sättet man framför det på- visar ju helas din nivå på mognad.
Så sopa rent framför din egna dörr innan du börjar klaga på andra.Flört

Over and out.

Såg nu att tråden är låst, men jag hann med mitt inlägg. Zebben låt det snälla ligga kvar! Så att jag också har en chans att ge svar på tal innan det gick för långt och jag skulle lämna tråden med god attityd!

Inlägget är låst för nya kommentarer