Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5818 ggr
EmmaVarg
0

lära hunden morra?

hur lär man  en hund att morra & es "aggressiv" ut??

och hur lär man en hund att inte skälla när den hör någon gå i tapphuset ? (bor i lägenhet)  har testat "anti-skäll halsband med citronvatten , men dom hjälpte ingenting…

och när jag säger "tyst!" till hundarna så är odm tyst kanske 2-4 sekunder sen börjar dom sk'älla igen..  tror nog grannarna tycker det är väldigt jobbigt..

[jakke94]
0

om man lär in kommandot skall så brukar hundar sluta skälla när inte ägaren säger till den. har jag hört

dino-08
0

Jag tror inte du behöver lära hunden att morra för innerst inne så ju

alla hundar det. När hundarna hör någon i trappan vad gör dom då,

springer dom till dörren då? Låt hundarna få ha sin plats i något rum

du märker på dom när hundarna hör från trappan, då säger du till

dom att stanna kvar istället för att rusa till dörren.

EmmaVarg
0

#2 dom springer fram till dörren, den ena morrar och skäller och den andra "pip" skäller jättehögt, dom kan hålla på så i typ flera minuter efteråt personen gått in till sin lägenhet också, och eftersom de bor många här så känns det som om dom skäller helatiden…

har försökt träna det men dom lyssnar inte och bara ändå skäller dom även om dom skall stanna kvar..

Catnap
0

Lite tips om hur jag skulle göra (har gjort)

Jag tycker att du ska spärra av så de inte tar sig in i hallen och får möjlighet att skälla medan du tränar. Så måningom när det funkar i andra rum längre bort kan du träna vidare på att vara tyst även i hallen. Just nu låter det som att det är för svårt för dem att klara av att behärska sig i hallen, så börja där störningen är mindre så att du får 100% lyckade försök. 

Du kan även träna separat att de ska springa och lägga sig i sin bädd och få godis på komando, och varje gång du märker att de på väg att reagerar på ljuden, alltså INNAN de har reagerat, så ber du dem lägga sig i bädden och då blir de belönade, då kanske de slutar lyssna på ljudet och fokuserar på någon annat och du vänjer om det invanda beteendet.

När min hund hela tiden sprang och vaktade vid dörren så gjorde jag det omöjligt för honom att komma dit under någon månad och när han istället låg lungt kvar i vardagsrummet istälet för att resa sig upp slängde jag köttbullar till honom titt som tätt, men gjorde ingen stor grej av det. Förtsta gångerna hjälpte jag honom att ligga kavr hgenom att upprepa #ligg kvar". Istället för att säga tyst skulle jag hellre undvika att säga något och när de är tysta kasta godis åt dem för de verkar inte förstå vad du menar när du säger tyst ändå. Det fungerade iaf på min hund Glad

Har även hört de där #2 skrev om att man ska lära hunden skall och sedan lära in att bara skälla på komando och att bli tyst när man säger åt dem så att de förstår sambandet mellan det man säger och det de själva gör. Hundarna är säkert inte ens medvetna om att det är skallet du inte gillar eller medvetna om att de skäller.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

EmmaVarg
0

#4 men dom skäller oavsett vart dom är, även om jag tar in honom i mitt rum eller sitter med honom i soffan så  skäller han ändå och försöker ta sig loss o sånt

Catnap
0

Hmm…
Om du tar fram en stor påse köttbullar och sätter dig med en klicker. Börja med att belöna kontakt och värm upp så att hunden märker att du är rolig. Sedan ber du en kompis gå upp och ner i trapphuset. Ni kan ju ha mobilen på så att du kan ge klartecken när personen ska öppna dörren och gå in i trapphuset. Till och börja med står hon/han bara och öppnar dörren. Varje gång hunden så mycket som rör sig en mm så klickar du- du ska alltså inte belöna när hunden har reagerat. Tills hunden bara fokuserar på dig ochatt du är roligare, då kan personen även röra sig i trapphuset och du fortsätter på samma vis. Du kan gärna koppla hunden och ha foten på kopplet så att du hindrar hunden från att springa iväg. Bästa är att träna dem en och en. Använd med födel klicker då hundarna lättare utskilljer det ljudet ärn ord som lätt blir ett sorlande bakgrundsljud när de är uppspelta eller stressade. Håll heller inte fast hund, men hindra den med kopplet från att gå.

//Angelica

EmmaVarg
0

#6 har ingen klicker… och mamma vägrar köpa, eftersom hon säger att man kan göra ett speciellt kjud så är det samma sak eftersom den bara låter .. :/

Catnap
0

Det finns de jättebilliga för typ en tjuga, så det kanske du har själv så slitter du blanda in din mamma. Annars går det ju såklart att träna utan Glad

//Angelica

EmmaVarg
0

#8 vart ? ;o

Catnap
0

Tradera tex eller min favorit typ iClick finns på Häromi =)

//Angelica

Gerbilflicka
0

Min hund slutade skälla när hon fick lära känna de människorna som bor på samma våning som oss.

Sen finslipade jag det lite genom att ha godis och sätta henne framför dörren medan jag fingrade på dörren. Efter mycket träning gick jag över till att knacka på dörren och ringa på dörrklockan utan att hon skällde. Så lärde jag att "tyst" betyder att det händer saker runt dörren men att hon inte får skälla.

Numera tränar vi dagligen på hur hon ska uppföra sig när det kommer folk hit. Hon får sitta still och skälla lite för att säga "hej" är helt okej, men hon vet att om hon inte blir tyst så får hon inte hälsa heller. Målet är att hon ska sitta helt stilla och tyst när det kommer gäster, men där är vi inte riktigt ännu. Glad