Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6557 ggr
linnea-n
0

katt och hund tillsammans?

Då jag själv inte har någon större erfarenhet av hundar så har jag en liten fundering om deras beteénde.

Hur skulle en hund bete sig ifall den träffade en katt? Skulle det kunna finnas en möjlighet att ha katt och hund boende tillsammans i en villa?

Tack på förhand

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

Elinormaggan
0

Det brukar nog gå bra om de får växa upp tillsammans :)!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

SaraC
0

Hur katter och hundar fungerar ihop kan till viss del handla om vad hunden är för ras, en del hundar har starkt jaktinstinkt och betraktar katter som något man jagar och kanske smakar på. Med sådana hundar kan man behöva lägga ner en hel del tid på att vänja hunden med katten och få den att förstå att katten inte är något jaktbyte. Många sådana hundar går jättebra ihop med familjens katt medan den gärna jagar grannens. När det gäller hundar mer mindre eller ingen jaktinstinkt brukar det gå lättare att vänja den med katt.

Men det handlar givetvis om individen också, både när det gäller hunden och katten.

Det finns massor av hundar och katter som bor ihop, så det är absolut möjligt att ha katt och hund boende ihop i en villa Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

linnea-n
0

vilka raser av hundar är det som oftast har mer jackinstinkt?

min katt är cirka åtta år, väldigt snäll och trevlig.. måste katten vara kattunge för att kunna gå ihop med hundar?

SaraC
0

#3 Främst de som är jakthundsraser, men en del andra också givetvis. Planerar ni att skaffa hund?

Nej, katten måste inte vara kattunge för att gå ihop med hundar. Har din katt träffat några hundar förut?

linnea-n
0

#4 schäfer, goldenretriver och mer vanliga familjehundar, dem räknas väll ej som jackhundraser?

Min katt har inte hälsat på en hund.

SaraC
0

#5 Golden är ju en jaktras men främst (?) på fågel. Ska ni skaffa hund eller funderar du bara i allmänhet?

Bogart
0

Jag har en jaktras (borderterrier) och han fungerar utmärkt med vår nuvarande katt. Jag känner jättemånga som har både katt och hund, med jaktraser, vinthundar och alla möjliga olika raser.

Alla raser kan lära sig att acceptera katter, så låt absolut inte ditt rasval påverkas av att ni har katt. Speciellt en hund som växer upp med katter kommer absolut klara av det. Dock är det inte ovanligt att hundar är kompisar med familjens katt(er), men ser katter som man stöter på ute som byten.

Jag tror att det är större risk att katten har svårt för hunden än tvärtom. Min förra katt som inte hade träffat hundar alls innan jag skaffade min hund (katten var väl runt sju år då) blev aldrig kompis med min hund. Hunden var intresserad och ville gärna bli kompis med katten, fast katten tyckte bara att hunden var äcklig. De lärde sig dock att acceptera varandra, så det fungerade även om de inte var kompisar.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

linnea-n
0

#6 ska förmodligen inte skaffa då varken mina föräldrar, jag eller min syster kan rasta den på dagarna eftersom skolan och jobbet tar upp dagen…

#7 min katt är innekatt, bor alltså inne i villan och går bara ut i ett sele som ligger över tomten eftersom vi bor nära en stor väg. Skulle det fungera ändå?

Leorag
0

Jag har en hund och två katter, hunden var drygt 3 år när första katten köptes och lite mer än 3 år när den andra flyttade in och det har inte varit några problem alls. Min hund var väldigt nyfiken men lät bli dom när jag sa till honom och efter några dagar så brydde han sig inte alls. Mina föräldrar har en släthårig foxterrier (har en del jakt i sig) men det enda hon är intresserad av är att tvätta öronen på katterna Flört

Ingen superbild men….
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/24060000-24069999/640x480/24060772.jpg?0

linnea-n
0

åh det verkar så kul att ha hund. mina föräldrar är dock ganska tveksamma och det lutar åt "ingen hund". Något förslag på hur man kan övertyga föräldrar?

lennartsdotter
0

Min hund och katt går inte ihop, deras kroppsspråk krockar totalt…

En morgon kurrade katten och hunden trodde att han morrade så då morrade han åt katten… Som då häjde huvudet i rädsla, men vovven tog det som dominans…

Hade jag varit em sekund söligare hade hunden hunnit flyga på katten… :/

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hund och 2 katter vilket fungerar jättebra. Så här ligger de när de vilar efter bus:

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[lottaeriksson]
0

Min amstaffkille funkar utmärkt med kissemissen vi har nu :)

Jag tog även hand om 4st avlivningshotade kattungar, och dem gjorde han absolut ingenting heller :)

[Emma-Rhino]
0

Jag har en papillon mix, en jackrussel och en schäfermix och en katt. Det har gått jättebra! Men alla hundarna kom hit som valpar och det kan ju underlätta.

Sen kan det bero på katten med. Min katt tillåter inga andra katter i huset men hundarna och han är jätte bra kompisar! Brukar ligga och slicka och gosa med varandra. Sen är det ju så bra att katten kan hoppa upp där inte hundarna når honom ifall de blir för intensiva i sitt hälsande.

Så det blir nog inga problem. Glad

KerstinP
0

Vi har 3 katter och 1 hund. De fungerar alldeles utmärkt tillsammans. Har man inte bussat hunden på katter som jag vet att en del gör, så brukar det inte vara några problem.

fridaas
0

Celine som jag hämtade i lördag bodde tillsammans med en katt och det gick jättebra :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jillsan4
0

Jag har hund och katt tillsammmans och det funkar utmärkt. Katten går med på promenaderna. Till saken hör att katten har dåliga erfarenheter av hundar men när min hund kom in så var hon redan van vid katter och gick undan när katten markerade att han ville vara ensam. Numera så är dom bästa vänner.

Kakan81
0

Jag (vi) har 3 katter var den minsta var 10 månader när Emil kom hem till oss. Uppfödaren hade själv katter så Emil var van. Vi har många vänner som haft hund och som varit med hemma hos oss, så katterna var "ganska" vana. Så allt gick jättebra och nu leker de tillsammans.

Möjligtvis att katterna i början funderade på att "när ska du åka hem?"

[chouchou]
0

Det enda jag har märkt när min hund träffar katter är att katterna gärna klöser min hund i ansiktet om hon blir för närgången, men själv skulle hon aldrig göra någonting, utan tycker det är roligt med uppmärksamheten och att någon vill leka!

Anett Lindbom
0

Jag har katter & en hund, och det kommer även hundar hit på besök ibland, och den som är först fram för att hälsa på de besökande hundarna det är min skogishane Emil, och då spelar det ingen roll om han inte ens har träffat dom innan. Fast Emil är ju uppvuxen med hundar & han är själv mest som en liten hund., Så visst kan man ha hundar & katter boendes tillsammans,,,

[Theriss]
0

Mina föräldrars katt levde sina första veckor med en hund som lekte mycket med honom, och när han sen kom till mina föräldrar var min hund där och lekte vidare ;) Denna katt är otroligt tålmodig och snäll och beter sig mer som en hund. Riktigt go är han och han och min hund är som bästa kompisar. Sover ihop, leker ihop, promenerar ihop…

ew
0

Mina katter och hunden går kanon bra. Speciellt ena katten, han var 1 år när hunden flyttade in. katten hade tidigare bott med en hund ( innan han flyttade till mig) dom kom inte alls överens. Men nu är han bästis med en hund Skrattande Han tvättar å strycker sig på hunden, å hunden slickar å puffar på katten. Även fast hunden är busig ibland å springer rakt på (och ibland över) katten så står han kvar helt orädd.

AnnL
0

Min katt var nästan 8 år när jag skaffa Silver. Hon gillade inte hundar. Den första månaden var hon så sur på mig att jag fick inte klappa henne, hon bara gick undan.

Det tog drygt ett halv år innan hon acepterade Silver. Nu är dom bästa vänner, leker och busar tillsammans. Skrattande

Men vi förskte aldrig pusha på dom. Det fick ta den tid som behövdes för katten att aceptera hunden.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Katti
0

Det fungerar i de flesta fall även om djuren är vuxna. Men man måste vara beredd att ge det tid. Har man redan en katt som inte är hundvan är det smart att låta den träffa en kattvan hund innan det kommer en valp i huset.

Fast bäst är det nog om de får vänja sig vid den andra arten så tidigt som möjligt Glad.

Katti
0

Här en av valparna jag har nu med en av familjens katter.

Karizma
0

Härligt o se lite kärlek mellan hund o katter.

12,13 25 vilka underbara söta bilder Kyss Själv har vi en hund som älskar katter, tyvärr har vi ingen katt. Men då min man fick hänga med o se hur hon är vid kattmöte (då en katt som gillar våran hund) så sa han -Vi får väl skaffa oss en kisse. Det ska vi inte men visst saknar man katt ibland, och skulle vi ha katt skulle vi ta från katthem då de ofta får in omplaceringskatter som är vana med hundar.

Linnea
0

Vi har både hund och katt. Katten är 10 år och har aldrig gillat hundar (föutom två stycken speciella som gick hyffsat bra).

Förra året skaffade vi en golden och katten var väldigt skeptisk först men eftersom valpen var mindre än katten så var den inte så läskig trots allt :-).

Hunden tvättar katten ibland vilket han inte uppskattar direkt men han säger inget (det gör han inte när tex ett barn drar honom i svansen heller så då jag måste alltid ha lite koll så jag kan rädda honom).

Vi hade en kattunge ett tag, tyvärr försvann den men nuvarande katten funkar bättre med hunden än med den andra katten.

Skynda långsamt så går det fortare.

Janice
0

Vi hade två 3-åriga hankatter när vi skaffade vår valp Morris. Katterna hade träffat hundar förut, och valpuppfödaren hade katter, så det har fungerat jättebra. Dom kommer bra överens för det mesta, och ligger ofta och gosar tillsammans!

yoanna
0

Min kompis har 2katter och 1stor hund tillsammans och det går hur bra som helst. :))

EmmaVarg
0

jag hade en katt ( var tvungen att ge bort henne pga allergi i familjen :( )  men hon var supersnäll mot allt o alla, hon var inget problem med hundar, och våra hundar ( Pudel, blandras, schäfer, husky) hade inget problem med henne, utom två av dom som tyckte det va "kul" tt jaga runt henne i hela huset, men hon tyckte bara det var kul.. :p   katten och hundarna tom.  sov med varandra  :p