Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4053 ggr
Zynell
0

Doberman.

Ni som äger/har ägt en doberman. Vad skulle ni säga för bra och dåliga saker om den rasen? (Jag letar just nu efter en bra familjehund och är mest inne på små hundraser men är också nyfiken på några stora raser också. :)

Mexxie
0

Jag tycker inte om de så mycket.

Blir väldigt lätt nervösa, och kräver en hel del mental träning.

[jakke94]
0

jag tycker om dem, men det är inga sällskapshundar, det är en brukshund som behöver tränas och aktiveras, om man inte tränar sin dobermann så blir den lätt stressad och den går inte att kontrollera den.

Catnap
0

Alla hundraser kan vara bra familjehundar, om de vid sidan av får den aktivering de behöver så brukar de vara lugna och trevliga i hemmet. Är det en brukshund du söker eller bara en sällskapshund?

En bekants dobermann bet sönder all inredning hemma, tuggade sönder en vägg och även insidan av en bil under valp/unghundtiden. Det gick inte att lämna hunden ensam eller vända den ryggen, då hittade den på egna sätt att aktivera sig. Hon jobbade mycket den hunden. Tack och lov så lugnade hunden ner sig som vuxen. Men den var väldigt vild innan dess vilket gjorde att hon inte var välkommen att ta med sig hunden till så många av sina vänner eller familj när det var som värst. Hunden var aldrig stilla en sekund även om hon hade den kopplad inne när hon var på besök. Hon var ändå van vid bruksraser och många har lite jobbiga perioder vid tonåren så hon visste vad hon gav sig in på. Som vuxen var han dock riktigt trivsam och de tränade aktivt ihop, men han krävde ändå mycket arbete. Den hade inte så lätt för att slappna av och gick lätt upp i varv. Enligt henne så skulle man gärna importera om man vill ha bra hundar mentalt och till arbete. 

Så här står det på rasklubbens hemsida Glad

"Dobermann är som en Ferrari, svårkörd- men när handlaget sitter sällan omkört"

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Ankilika
1

Enligt min erfarenhet och vad jag hört så är dom väldigt nerviga. Men jag har träffat väldigt fina dobermanns också. Såg en på lydnadsplan förra sommaren och den var sjukt duktig. Vann klass III tror jag det var. Riktigt ståtlig sak.

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft turen att aldrig träffat en dålig dobermann.
Jag har bara träffat trevliga, mysiga härliga, och framförsllt roliga hundar.

De kräver en aktiv livsstil, men funkar väl som familjehund, om den får vara en aktiv sådan.
Knappast en hund som man går promenader med och kanske låter springa fritt på fältet än gång i veckan..

Så ska du ha en dobermann - Jobba, jobba, jobba, och väldigt viktigt att hitta en uppfödare som inte avlar på nervösa hundar!!

Dobermann som ras älskar jag.
Inte rätt ras för mig, ännu, men dagen kanske kommer.
Haft nöjet att äga en dobermann/schäfer och en risenmix, med dobermann i.
"Doschern" (som folk kallade blaningen här i byn) var mest dobermann fick vi höra av de som kunde rasen.. Men har aldrig haft nöjet att äga en ren dobermann.

Snygga, vackra, roliga hundar!