Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7050 ggr
[Catteklina]
0

Hund i bil

Jag har en fråga som jag försökt googla på men inte fått fram något vettigt ifrån.

Fick höra idag att det fanns lag på att hund i bil ska använda bälte eller godkänd bilbur. Stämmer det?
Har även hört och läst om flertalet som fått böter då hunden/hundarna ej varit säkrade i bilen.

En annan fråga är då vart man kan köpa ett mini-litet bilbälte till en kinesisk nakenhund på under 2kg…?
Den större nakenhunden vi hade tidigare hade ett bälte, men ej hittat ett litet nock till tiken.
En bur är inte ett bra alternativ då dom väl måste säkras i bagaget (?) och vi äger ingen egen bil, utan lånar och alla bilar är inte kombi.

Tacksam för svar!
-C

Labbeflickan
0

Det där med buren kan jag ge dig ett tips om att om buren har ett handtag kan du föra in människobältet igenom handtaget och ner i knäparen så har du på så sätt säkrat den så gott du kan,(gör så med mina hundar)

[Catteklina]
0

#1 Tack för tipset! Det visste jag faktiskt inte :) Får kolla i affären idag vad jag hittar.

-C

Bokskogens
0

Om man ska ha en liten hund i typ katt-transportbur är det bättre att ställa buren på golvet.
Ifall man krockar och har buren i sätet med bälte på så krossas plasten i buren av bältet och hunden blir antingen mosad eller flyger ur och i värsta fall genom framrutan…

[Hilo]
0

#3 Och stolen kan inte krossa buren menar du?

Labbeflickan
0

Vore det inte farligare för alla parter att ha en Lös bur som riskerar att flyga omkring istället?

Rätta mig om jag har fel för jag har alldrig varit i den situationen

[Hilo]
0

#5 Jo, jag röstar för att ha buren i baksätet (om man inte har en kombi) fastsatt med bilbälte..

tsset
0

Är du ute efter ett bilbälte - hör med en tillverkare om de har möjlighet att sy upp i din storlek. Eller sy ett eget.

Burmässigt går det ju att surra och spänna med, åh vad heter det, spännband? Finns ju massa delar att surra runt, borde inte vara helt omöjligt att få buren att sitta fast oavsett om man ställer på golvet eller i sätet.

Annars kan kanske ett samtal vara på sin plats? Och höra vad som rekommenderas… skk kanske kan svara och annars vidarehänvisa dig till någon?

[Hilo]
0

#7 Spännband!! Tack, det ska jag säkra lite till när vi ska iväg i sommar!
Det hade jag inte en tanke på.. Cool

Maja2
0

Det finns ingen lag på hur hunden ska transporteras i bilen på så sätt att hunden kan springa lös eller sitta i bur. Hunden får inte på något sätt under transporten lida.

Det som däremot kan vara olagligt är om hunden är så pass stor så att den pga sin tyngd måste sitta fast (ingen lös last i fordonet). Alltså ingen "hundlag".

ingann
0

Någon lag finns inte men jordbruksverket har rekommendationer och försäkringsbolagen kan ha krav på transportsättet för ersättning om olyckan skulle vara framme..

Här kan du se en undersökning NTF gjort i samarbete med djursjukhus, försäkringsbolag, SKK, polisen m.fl..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

dragonstar
0

Tänkte passa på att fråga om bilbälten för hund.

Vi Ska skaffa en Vit Herdehund och tänkte då köpa en sele eftersom att vi inte äger egen bil. Men hur är det med den? Om jag köper en som ska pasa en vuxen är den då reglerbar till valp eller måste jag köpa flrea storlekar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tangotime
0

#1 Handtaget är väl i plast? I så fall håller det inte om man skulle krocka. Jag drar in bältet genom gallret i buren på ena sidan och ut längre bak i buren om jag måste ha en bur i baksätet. Då sitter buren mycket mer säkert om något skulle hända. Det är ju inte bara för hundens skull man måste sätta fast buren heller. En bur kan skada en människa fruktansvärt mycket vid en kollision.

Labbeflickan
0

Ja absolut om handtaget är i plast så är det troligen ingen bra ide, jag var nog lite otydlig i mitt innlägg med att det skall vara i starkare matterial om det ska fungera. Vi har en bur som har ett stålhandtag.

[Catteklina]
0

Var idag inne och hittade små bilbälte till båda vovvarna och det satt jätte bra på dom :) Så det är löst nu, nu är dom också säkrade i bilen!
Vill ju trots allt inte att någonting ska hända dom om olyckan skulle vara framme.

Så från att ha två platser över i bilen, är vi nu fullastade, inga spännen över för fripassagerare, hehe.

Tack även för informationen, då vet jag vad som gäller!

-C

dragonstar
1

#14 Hur är bilbelterna tillvärkade? kan man skystera storleken mycket på dom?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Vattnadal
0

Det var en artikel i hundsport om just hund i bil i senste numret. Läs gärna där för info om olika burar, bälten od.

Bälten med plastsnabbknäppen litar jag inte ett smack på. Visst, de kanske håller så pass att hunden inte slungas genom rutorna, men vill man ha hunden säkert fastsatt för både hundens, er och övriga trafikanters säkerhet, ska det till en krocktestad sele. Allsafe har en riktigt bra. Den är gjord av samma materail som bilbälten, redigt vadderad vid bröstet och den sitter säkert, lite pillig att ta på och av, men inga snabbkopplingar som går sönder vid en krock ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Linnea
0

#11 Vi har en golden och vi har fått köpa en större sele nu när hon är nästan fullvuxen. Den strl passade inte henne som valp.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Catteklina]
0

Den vi hittade var inställbar 20-50cm runt bröstet i XS och det behövdes då våran nakenfis hade 27cm runt bröst, en liten skit bara.

Det var plastspännen på denna man knäppte vid bröst och hals, men det är den enda som inte varit så klumpig, hon är så liten och drunknar i det mesta tyvärr.

Sedan från selen gick det ett ställbart koppelliknande med ett bilbältesspänne i slutet av änden som man knäppte enkelt fast i bilen.

-C

powderpuff
0

Innan när vi inte hade en kombi eller en bur så hade jag hundarna i sele och sedan fast i bilbältet. Funkade jätte bra. Idag har jag en MIM-bur Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Mova]
0

# 18. Har du bild att visa på bälterna? Vart köpte du dom? Vad kostade dom? Är på jakt efter det till min 2.4 kg chihuahua/papillon och nästan 7 kilos tibetansk.

powderpuff
0

#20 Här finns en modell på bilsele.

Bilselar

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Catteklina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Försökte klicka någon bra bild, men hon hade ingen lust att ställa upp idag :)
Men det blev 2 stycken så man ser på ett ungefär hur som ser ut och sitter.

[Catteklina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Jag köpte två stycken, en till nakenfisen på 1,8kg och ett till våran shitzu/papillon på ca. 2kg och dom var lagom smidiga till dom småttingarna.

Var inget farligt pris iheller, 114:-/st i strl. XS.
Köpte dom i djuraffär och dom kommer från märket Trixie.
Hurvida dom är godkända i bil eller inte, vet jag ej, men hunden sitter fast och det gör att jag känner mig säkrare.

#19 Det var ju en idé :) När vi har råd + användning för en bil oftare än vad vi har nu, så blir det en kombi då och en riktigt hundbur i bagaget helt klart!