Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 6147 ggr
stallostby
0

Glansspray?

Finns det för hundar? Tänker inför utställning?

Finns ju (obligaroriskt) för hästar..

Tangotime
0

Hm är det tillåtet att använda det på utställning då?

Om det är det så kan du väl ta glansspray för häst?

Karizma
0

finns säkert men tror att det kan göra pälsen platt?

monsterblom
0

jag har sett glansspray i flera djurbutiker för både hund och katt. men jag skulle tro att du inte får ha det på utställning eftersom pälsen ska ha en viss struktur och känsla. och har du glans spray så blir ju allt bara len och den rätta känslan försvinner ju…

Yessica
0

Jag skulle också tro att du INTE får använda glasspray på hund. Det står i reglerna något om att man inte får använda vad som helst på pälsen. Vet inte hur det är forumlerat och hinner inte leta upp det nu. Den som gör något man inte får med pälsen blir diskvalificerad.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

stallostby
0

jaha? jag trodde tvärtom…..att hundutställningar använder allsköns schampo, föning, spray osv………

balsam borde vara ok..måste ju ha ngt till tovorna..?

fast glasspray skippar jag..blir så klibbigt då..Flört

Tangotime
0

#5 Allt som ändrar pälsens kvalité, färg och kännsla är otillåtet. Man får inte ens använda schampo som "färgar" pälsen. Ex svart schampo till svart päls osv. Det säljs tass spray som man sprayar på tassarna för att hunden inte ska halka, detta är inte heller tillåtet på utställning…fast det säljs på utställning :-)

Men coka cola fungerar lika bra Oskyldig

stallostby
0

till tassarna lr pälsen?

(det finns spray till tassarna så de inte halkar?! det skulle jag behövt i vintras då hunden var som bambi på hal is här inne…)

Yessica
0

Såhär står det i utställningsreglerna:

"14. Behandling av päls, nos eller hud

Hund vars päls, nos eller hud behandlats med

ämne som förändrat dess färg eller struktur,

får inte delta på utställning."

Schampoo och balsam är okej, måste man föna så är nog det också okej. Flört Men det är dom vanliga. Man får ju alltså inte lägga i för mycket. Tänk också på att inte bada fär tätt inpå utställningen beroende på ras. Just min ras (briarden) ska man inte bada så tätt inpå då deras päls inte blir sträv som den ska vara. Sen så blir det oftast rätt fluffigt och flygigt. Så det får man tänka på.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja men det är ju bra..mindre jobb..Obestämd

Några tips för Groenendael? hon har ju en del ullpäls..som drar in halva skogen…

stallostby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..vacker som en dag….

(mkt oborstad..)

Tangotime
0

#7 Det finns ett spray som man sprayar på trampdynorna för att dom ska få fäste. Många utställningar ät på hala golv, men det är alltså inte tillåtet att använda sprayet på utställning. Kanse därför var och varannan utställare spiller cola på golvet som hunen trampar runt i Skrattande

Taxelina
0

På vissa håll lägger dom ut mattor där man ska springa med hunden. Håller dom utställningen direkt på ett halt golv anser jag att man demontrativt ska tacka för sej och gå därifrån.

Hur springer vi själva på ett halt golv? Det går ju inte. Ska man då tvinga hunden att springa så fort att den kan visa sina rörelser utan att slå omkull och dessutom i en cirkel, nää. Bättre att ställa sommartid och utomhus.

Rasklubbarna får in hyffsat med pengar genom utställningar, och dessa vill dom ju inte lägga ner genom hyra av för stora utställnings utrymmen. Jag ställde en gång, där vi fick åka hiss ner till en pytte liten brottnings hall i en källare. Domaren sa åt oss att inte gå för fort och bara ett par varv eftersom vi blev yra annars. Tur det bara var taxar den gången. Ska tillägga att arrangörerna fick så mycket skäll i klubbtidningen att dom nog var ganska sloköradeFlört

#0 Jag tycker du hör av dej till din klubb och frågar vad som gäller. Jag tror inte lite pälsglans skadar något. Det är värre om man försöker färga bort missprydande hårstrån, sprayar med hårspray eller dyligt.

Karizma
0

12, tycker du har rätt i det halt golv är med en risk för halkskada.

10 himmla fin hund :)

stallostby
0

#13 tack Glad

#11 aha…..

det ligger ofta en matta att springa på har jag sett, nu förstår jag varför!