min borzoi bet
har en borzoihane på 2 1/2 år som idag bet en människa, behöver råd vad ska jag göra ? avlivning eller munkorg, tycker inte det är acceptabelt. ifrågasätter om han har ont ??
Först tar du honom till en veterinär för att utesluta sjukdom och smärta, sen går du igenom händelsen för att se vad som utlöste hugget..
Sen, om du kommer fram till att människan gjorde inga fel, och hunden är frisk, kan du göra en utvärdering, och se hur han har det där uppe i hjärnkontoret..
Under tiden skulle jag, om du känner att du vill jobba med honom, men ändå inte litar på honom, skaffa en munkorg..
Lycka till.
Kolla att hunden inte har ont och försöka se händelsen ur hunden ögon, om något kan ha gjort så hunden bet. Hittas inge fel kolla så det inte är nåt mentalt fel.
Känner du dig osäker på hunden kan du ha munkorg fram tills du vet varför han gjorde som han gjorde.
Min älsta hund bet en gång när min styvfarsa peta honom vid svanskotan, orsaken, hunden hade ont vid svanskotan konstataerade vi vid veterinär besöket. Har aldrig bitigt igen sedan dess, världens snällaste hund igentligen :)
jag vet att han har ont ( har artros ) och problem med urinvägarna, frågan är bara hur ont han har ?? vilket är jättesvårt att veta, går till vetten var och varannan dag, han äter smärtstillande och antibiotika, verkar bara finnas en utväg tror jag ???
#3 Han har alltså ont, det vet du. Nu bet han, av vilken anledning?
Stor chans att han har så ont att detta blev en följd av det, men beroende på vad som orsakade bettet. Äter han fler mediciner? Kan ju också ha varit en biverkning av någon av dem eller en kombination… tycker att du, om du misstänker att det berodde på smärta och att detta är något han inte skulle göra annars, bör gå till vetten snarast möjligt och få honom undersökt.
Det går ju att leva med munkorg resten av livet, men frågan är om han har så ont, då är det ju faktiskt mer lämpligt att ta bort honom av den anledningen främst. Tyvärr. Jag skulle ge honom 1-2 goda, lugna dagar, utan risk för återfall, och sen ta steget. Så får han avsluta på topp.
Kan inte gå mer till vetten , han är undersökt från topp till tå , han har röntgat och ultraljudat hela kroppen alla organ och leder , blodprover av alla slag och ingen vet varför urinvägsproblemen inte försvinner , artrosen vet man att det aldrig blir bättre, men ska ändå ringa vetten och rådfråga imorgon, men jag tror att för hans skull så är det nog bäst att få sommna, det låter hårt och känns fruktansvärt , men vad gör man?
#6 Man gör det som är bäst för hunden! Låter inte alls hårt, artosen kan mycket väl ha orsakat bettet och i vilket fall så är det kanske bäst såhär.
ja det tror jag med, tack för alla svar …
Kan du beskriva hela händelsen?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
vi satt på hundfiket , en kund kommer in som han känner och har hällsat på förut och han börjar vrålskälla men lugnar ner sig och jag säger till han att han får gå fram och hälsa och och han går fram och sedan smäller det bara ????
9 hmm ja du det låter ju inte som att han är sig själv.. kan vara så att han har ont mer än vanligt, ring vetrinären du. synd att detta inträffa förstår chocken
Då han lugnade ner sig, hur betedde han sig då? Glad? Låg?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus