Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5333 ggr
Noa-Nisse
0

bra kandidat för labrador?

Hejsan!

Jag är inne på att skaffa mig en andra hund. Jag har redan en hund som kommer stanna kvar hemma när jag flyttat hemifrån.

Hunden som jag är inne på är labrador. Jag är ute efter en livlig och glad hund som gillar aktivitet. Jag kommer bo i en stor 1:a på våning 4 av 4 med hiss. Eftersom jag anser att man motionerar hunden ute och inte inne så har storleken på hemmet ingen betydelse, men jag skriver ändå ut det.

Jag kommer träna agility och sen om det går bra även tävla. jag kommer bo ca 7 kiliometer ifrån brukshundsklubben alltså en bra spring/cykel-tur eller prommenad tur. Jag är ung och vill aktivera min hund mycket så därför har jag kommit fram till just labradoren vilket jag tycker är en lagom storlek på hund också. Eftersom jag kommer jobba också så kommer jag "anlita" en doggywalker som finns här i närheten. jättediktig och bra med hundar. som kommer och går ut med hunden en gång medan jag är borta. kommer även kunna lämna hunden hos mina föräldrar ibland. jobbar alltid 08:00-15:00 när jag jobbar och jag jobbar olika varje vecka, alltså inte mån-fre veckor.

vad tycker ni? verkar det rätt att skaffa hund eller?

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Sharp]
0

Jo! Låter alldeles bra, skaffa en jaktlabbe Cool

Har du någonsin tänkt på Tollare? Oskyldig

[Hilo]
0

Håller med #1. Välj en jaktlabbe, de passar bra till agilityn och är en mycket trevlig hund.Glad

Noa-Nisse
0

#1 och #2 Tack :D

nja jag har faktiskt inte tänkt på det, har mer fastnat på en labbe.

är inte jaktlabradoren lite mer smidigt byggd också? och hur är det förresten med jaktinstinkten då? är den mycket större på en jakt?

skulle vilja ha en brun! de är så vackra! :P

[Hilo]
0

#3 Är osäker hur det är med jakten.
Men vet en tjej som kör agility med sin jaktlabbe, och så vitt jag vet så jagar ingen med den.

Sen kan man ju köra spår med hunden vid sidan av, om man tycker att hunden är intresserad av jakten.

Jo, jaktlabbarna är mindre, och smidigare..

Ja, brina är så vackra!
Vet inte hur vanligt det är med bruna jaktlabradorer dock. Vet att det är svårt att få tag på hos den "vanliga" labben..

Maddepadde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Labradoren ska inte ha en jaktinstinkt så som en vinthund ska, alltså drar så fort något rör sig, nej nej. Labradorer är apportörer vilket gör att lusten att apportera är stor, men jag är nog tveksam till om den är så mycket större hos Jakttypen, snarare mer koncentrerad, skarp och fin än hos fetlabben där det lätt verkar bli ett överslag och hunden istället varken kan apportera bra eller hålla sig ifrån att apportera. Nu kändes det där lite flummigt, men skitsamma.

Jaktlabben är BETYDLIGT smidigare (och snyggare Cool) än fetlabben eller "Showlabben" om man så vill. En fetlabbe håller inte i längden till t.ex. agility. Dom går sönder. Fort. 
Däremot är det absolut inte helt säkert att jaktlabbarna är MINDRE höjdmässigt än showlabbarna.

Jag kör agility med min jaktlabbe, tävlar 3an i båda klasserna och har tränat sedan hon var 1 år, tävlar vår 3e säsong nu även om det inte blir så mycket i år. :) Vi kör även Lydnad, Jakt, Spår samt lite sök och uppletande - och såklart: töntiga och fjantiga konster för skojsskull ;)

Personligen anser väl jag att man ska ha NÅGOT intresse av jakten om man nu ska skaffa en Jaktlabbe. Och nej, det finns INTE bruna jaktlabbar.

Min jaktlabb på bilden, Bilden är tagen av Nikkis.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Karizma
0

5 bra info och härlig bild du bjuder på

Vattnadal
0

Man måste ju inte jaga för att träna en retriever. Man kan ju ge dem jaktberikning genom att träna apportering med dummysar istället för med riktiga fåglar, kaniner od.
Kör man sedan blodspår får de berikning för resten av jakten oxå. Vill man inte köra apportering med riktiga fåglar kan man lägga spåren med fågel till en labbe. Kanske tom rigga spårslutet så att man får fågeln sittande i ett träd och sedan med hjälp av linor od kan få den att kastas iväg för att avsluta med en apportering!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Kika in på retriever.ifokus där finns en kull med bla bruna labbar ur DP linjer, där de både ställer och jobbar med hundarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#5 Ah, misstänkte det, för jag har då aldrig sett en brun jaktlabbe.
Sen håller jag med, de är klart snyggast!

[Trojasmatte]
0

#5 Väldigt bra info. Vi ska skaffa en till hund i framtiden och är inne på labrador. Jag vill ha en jaktlabbe men min pojkvän vill ha utställningsvarianten eftersom att vi ändå inte kommer jaga. Som #7 säger så behöver man ju inte köra med riktiga fåglar osv. Tänkte även träna viltspår med den.

Får visa ditt inlägg åt min pojkvän.

[Sharp]
0

Det är så jag vill att en labbe ska se ut! Härligt!

[jakke94]
0

tycker man ska balansera det lite, min kompis har en helt perfekt labbe, enligt mej..

Den är inte skitfet och osund som vissa är, men den går endå bra på utställning och den ser inte ut som en vinthund som jag tycker vissa jaktlabbar ser ut :)

#5 du har en fin labbe :)

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med #12. Jag har ingen och har aldrig haft någon labbe, men har en kompis med en brun labbe av "utställningstyp". Han är inte ett dugg fet, i superbra kondition och springer hur långt & fort som helst, hänger med på allt. Är duktig på agility och riktigt riktigt snabb!

Det enda jag ville säga är att bara för att man har en "utställningslabbe" betyder det inte att man behöver göda upp den så att den blir fet & tung! Cool Hunden blir ju inte fet automatiskt - det beror ju på vad och hur mycket man stoppar i den! (Sen kanske de i allmänhet är tyngre i kroppen? Men det uttalar jag mig inte om eftersom jag inte vet…)

Maddepadde
0

Showlabradoren är tyngre i kroppen än Jaktlabben över lag, det är ett faktum. Showlabben ska ha en "tunnig" bröstkorg som automatiskt ger hunden ett tungt intryck. Det ÄR en stor skillnad på jaktlabben och showlabben i hållbarhet, det är det.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

tsset
0

Ja, lyckligtvis har ökningen av tunnformen på bröstkorgen, som #14 nämner, minskat av och verkar dessutom ha minskat lite hos somliga uppfödare/linjer. Positivt, ett tag var det påväg att bli mer Rottis än Labbe över showlabbarna! Även bröstbredden framtill ökades/ökar ju…

Därför skulle jag vilja säga att det finns bättre bygda "showlabbar", bara man letar. För, de riktigt extremt showiga vi hade ett tag håller inte för extremt hård träning, så är det. Men väl för lite hobbyträning då och då, ska väl nämnas.

Och de "lagom stora" (även om de är bra mycket större än originallabben i mitt tycke) håller väl för arbete, inget snack om saken!

Men å andra sidan tänker jag inte rekommendera en jaktlabbe heller - tråkiga jag tänker inte ens säga att en labbe över huvud taget låter som en bra idé. Jag anser att labbar ska apporteras med, apportörer som de faktiskt är, om så bara jaktprovsmässigt.

Kan också bli svårt att hitta även en bra jaktlabbe - de bästa säljs ju knappt till icke jaktintresserade. Helt rätt enligt mig. Labben är ju ändå för retrievrarna vad BCn är för vallhundarna och vad schäfern är för brukshundarna. Varför riskera att förstöra något välfungerande och bra?

Finns mängder med "glada" hundraser som är bättre anpassade än en ras med "fel" huvudsyfte!

… är du däremot seriöst intresserad av jaktbiten också, som är riktigt kul och beroendeframkallande även "bara" på hobbynivå, tänker jag inte protestera! Oavsett vilken "typ" av labbe det blir :)

Noa-Nisse
0

#15, Jag är ju inte den som är den, eller hur man säger ;) alltså jag är öppen för nya saker. jag vet ju bara vad agility gjorde för mig. jag tyckte inte det var något speciellt alls innan jag provade det och då blev jag fast :) men nu har jag nästan slutat med det för min nuvarande hund ska fylla 10 år i år och han är inte lika pigg, så tänkte hellre spara honom!

så antar att det kan bli likadant med jakt. kanske man fastnar för det! somsagt jag gillar nya utmaningar :) dock är jag HELT nollställd! kan ingenting överhuvudtaget om jakt, jag får alltså börja från scratch liksom ;)

Jag har hittat en uppfödare i skåne som har mestadels bruna hundar och jag har kontaktat dem och väntar nu på svar på min fråga om de kommer ha valpar till nästa år till sommaren.

men jag funderar också på jaktlabbe. men det är ju ett tag till så jag hinner nog bestämma mig!

tack för alla svar och gud vilken underbaring #5 väldigt vacker och ser så stolt ut :)

tsset
0

#16 Fördelen med retrieverjakten är ju att man inte behöver vara jägare med bössa och hela den biten för att kunna tillgodose en retrievers behov. Det går utmärkt att sköta själv på hemmaplan, men det blir ju så mycket roligare med lite träningskamrater och komma ut på prov och tävla och kanske t.o.m. delta vid en riktig jakt!

Egentligen handlar det om markeringar(=se något falla och veta vart det ligger, ibland dubbel då en måste stanna i minnet), sök(=söka igenom ett område där hunden inte sett utläggandet av dummies/fåglar) och dirigering(=kunna styras med stopp, ut, höger/vänster). Alla tre på land och i vatten. Det kan man mycket väl underhålla på hemmaplan och är riktigt kul! :)

Hunden ska jobba tyst och koncentrerat, lyfta och bära rätt och lämna av rätt. Dessutom kunna vänta på sin tur, jobba nära andra hundar, vara oberörd av skott osv…. beroende på hur långt man kommer då.

Rekommenderar en tripp till ett retrieverprov, se SSRK:s hemsida vad som finns nära dig, för en uppfattning av hur en labbe kan användas för att tillgodose det den är avlad för :) På hemsidan och på labradorklubbens hemsida bör du kunna hitta mer om retrieverjakten, kan hända att det finns lite om det på youtube också :) (och googla!)

Noa-Nisse
0

#17 tack så jättemycket :) är väldigt roligt när folk ställer upp och hjälper en! mycket cred till dig och alla här :)

jag ska verkligen kolla upp det!