Berner Sennen
Hejsan!
Prövade på Vovve men fick inget svar där
så jag prövar här och hoppas att någon kan ge mig lite info!
Jag har läst lite om berner sennen rasen och de verkar vara en ganska sjuk ras, med magproblem, höft och armbågs problem och många dyra veterinär besök, + att de verkar vara en hund som äter ganska mycket (500-800:-/Månaden) och är dyr i försäkringen (provade och fick fram 290+/- per månad!? Kan det stämma?) och lever inte speciellt länge.
Men trots allt de och mycket mer säkert, så är det en ganska populär hundras som många skaffar sig. Allt från barnfamiljer till aktiva hundägare. Har läst också att många har någon form av sparkonto till dessa hundar, som går till vet besök och ev rehab och allt däromkring.
Hur kommer det sig att så många fastnar för den här rasen? (själv tycker jag deras utseende är helt underbart!)
Vad kostar det att försäkra en Sennen valp?
Vilka belopp rör det sig om på sparkontot igentligen? 10 000:- ? 20 000:- ? Verkar ju nästan som om man måste vara riktigt tät för att ens komma på tanken att skaffa en så kostsam nalle.
Många hundraser har medförliga sjukdomar där majoriteten är HD (höftledsdysplasi) och AD (armbågsdysplasi) men detta behöver inte betyda att alla hundar får problem med det, allt beror på hur pass noggrann uppfödaren varit med sin avel.
Sennen är nästan lika stor som sankt bernhard så matkostnaden blir hög, ju större hund dessto mer mat går det åt men sedan beror det också på vilken sorts mat du väljer. Visst blir det dyrt om du väljer något billigt allternativ som finns i en mataffär istället för att ta Pro plan, Royal Canin, Eukanuba eller liknande som mättar mer.
290kr/mån i försäkring tycker inte jag är dyrt tänk på att Sennen är renrasig och en renrasig hund är alltid dyrar i försäkring än en blandras.
Genomsnittet på livslängd hos stora hundar brukar ligga mellan 7-10 år men de kan bli äldre allt har med att göra hur generna är på dem samt hur pass väl de tas om hand.
En Sennen valp landar på 10-15 000kr om du ska köpa en vilket inte är onormalt för en renrasig hund.
Jag har en berner sennen, han fyller 3 till sommaren. Han kostade 10.000 att köpa, men eftersom han har kroksvans sänktes priset till 8.000.
Försäkringen ligger på 3-4000 på ett år för oss, vad det är i månaden vet jag inte då vi betalar en gång per år.
Maten ligger på 600 i månaden ungefär, köper Royal Canin till honom.
Vi är verkligen inte täta, men det här är en ras som passar oss, våra behov av en hund. Sambon är uppvuxen med rasen och jag blev kär när jag träffade svärmors hundar. En hund som gärna följer med på det mesta, älskar att vara nära och samtidigt inte blir tokig av att ta det lugnt hemma nån dag.
Eftersom sambon är uppfödd med dom hade vi bra koll på vilka risker med sjukdomar det finns med rasen, så vi kunde höra oss för med uppfödare och kolla föräldrars höft/armbågsresultat osv.

1# Jo Berner uppfödarna har varit jätte duktiga med att minska HD och AD problemen på bara 10 år, men väldigt många hundar får det idag trots allt.
Men känns som om rasen har fler problem än just HD/AD, man läser hela tiden på nätet att "jaah nu var vi inne hos vetten igen, den här gången trodde vi det var tumör, förra gången var det diarré och gången dessförinnan var det magproblem". Så det känns som om man får springa till verterinären fler gånger om året. Lär ju blir riktigt dyrt i längden. Nu menar jag inte att man inte ska åka till vetten när man upptäcker att något är knas, men när vi hade en papillon här hemma så var vi aldrig hos vetten förutom när han skulle få sprutor och sånt. En enda gång var vi där, och det var när han skrek när han kissade. Men det var inge fel på gubben, så vi fick åka hem. Med en berner verkar det alltid vara något som strular.
Försäkringen är dyr tycker jag, då en golden eller en Vit herdehund ligger på 161:-/månaden.
#3 Diarre, magproblem och sådant du talar om kan vilken hund som helst få. Jag läser varje dag om ägare vars sibirian husky eller Malamute fått urinvägsinfektion, diarre eller liknande men detta är inte ärftliga sjukdomar utan sådant som kan uppkomma.
Försäkringen kostar beroende på vad du ska ha med i den och vad den ska täcka.
Vill du ha en ras som är totalt fri från sjukdomar så finns västgötaspetsen.
ps, kan tillägga att min blandras kostar 205kr/mån hos agria.
4:an
Västgötaspets röntgar för hd, dom har även börjat att ögonspegla.
Annars är västgötar helt otroligt trevliga hundar, pigga, alerta och trogna.

4# 5# Lite OT tror jag :)

hur mkt försäkringen kostar beror på vilket bolag man väljer och hur täckande försäkring man har. Betalade 75kr i månaden hos folksam för min förra renrasiga papillon och nu hos IF kostar det 200kr i månaden för min andra papillon.

Vi hade en berner tidigare. Han blev 11år och hade aldrig nå problem med magen. Vad gäller höfter och armbågar så kollar man ju på föräldrarna hur deras är. Vet inte heller om jag tycker det är såå dyrt med mat heller. Och försäkringen skiljer ju ganska mycket mellan olika bolag =/
Har en njuffe nu, men nästa hund blir en berner igen. Tveklöst 
#1 Nej, det är inte HD och AD som står för de stora veterinärvårdskostnaderna. Merparten av de drabbade hundarna får ingen eller inte speciellt mycket vård för sina ledproblem. Däremot lever de inte lika länge och en hel del utnyttjar livförsäkringen på grund av ledfelen.
Varifrån har du fått att det är billigare att försäkra blandraser? Enligt statistiken ligger blandraser i mitten när det gäller att utnyttja försäkringen, därför kostar de också ungefär som medelhunden att föräkra. Livvärdet är ju i allmänhet lägre, men det påverkar inte premien så mycket.
Berner sennen ligger tyvärr i den allra dyraste försäkringsgruppen. Bland annat är de kraftigt överrepresenterade när det gäller tumörsjukdomar. Jag hade en som bara blev 1,5 år. Då blev hon hastigt sjuk. Från till synes kärnfrisk till att veterinären sa att vi måste avliva för hon kommer dö under natten tog det bara 1,5 vecka. Då visste vi inte vad det var för fel… Obduktionen visade på malignt lymfom, d v s cancer.