Hon struntar i mig!
Jag har en jättesnäll liten jack russell tik på 7 år.
Hon är lugn och lyder fint när vi är ensamma. Men jag har märkt av ett problem och jag har velat göra någonting åt det länge nu.
Det handlar om att hon blir otroligt stressad när vi är bland mycket folk (tex i tåg, folkmassor, affärer). Ni vet, hon vill hälsa på alla och alla blir plötsligt så mycket roligare än matte.
Vi tränar mycket fokus mm. När vi går förbi andra hundar fungerar det bra och hon går fint bredvid om jag säger till.
Men så fort vi blir bland mycket folk stressar hon upp sig, drar åt alla håll med kopplet. TOTALignorerar när jag försöker sätta henne på plats. När jag blir arg och hon märker att hon inte får som hon vill börjar hon skälla. Och ju mer jag bestämt säger till skäller hon bara ännu mer.
Jag är inte en sådan person som skäms att säga till min hund inför människor. Men här vet jag verkligen inte vad jag ska göra.
Finns det någon som kan hjälpa mig? Vill gärna få med henne till en majbrasa i år :)
Tack på förhand allihopa!
Jag skulle miljöträna henne bättre.
Då brukar hundar (i alla fall mina) ha det lättare, och inte vara lika nyfikna när de är på annan plats, men mycket folk och rörelse..
Först och främst: Din hund är inte dum! Hon har inte gjort sig förtjänt till att få skäll!
Att bestämma sig för att ta en stressad hund och "sätta henne på plats" och bli arg känns inte som det bästa för situationen…
Miljöträning i små doser till att börja med, och kräv inte så himla mycket av din hund! Att ta med henne till majbrasan redan i år känns väldigt oschysst mot en hund som uppenbarligen har svårt för att hantera den sortens situation. Man får börja med lätta utmaningar och sedan utöka lite i taget. Du kan inte kräva att hon ska kunna hantera alla situationer utan vidare om hon tycker det är obehagligt och aldrig har fått lära sig hur hon ska bete sig.
A och O är att du måste vara lugn: Om du blir arg och stressad så kommer inte din hund att lugna ner sig. Ta hennes favoritgodis/leksak och belöna rätt beteende istället för att försöka "fya" bort stressen.
Ta med henne till någon park eller liknande där det rör sig relativt mycket människor utan att det är en folksamling. Sen sätter du dig ner och gör precis ingenting. När din hund ger dig uppmärksamhet belönar du, annars ignorerar du. Det är inte svårt så länge man inser att det inte finns någon snabblösning som tar en vecka utan att det här är ett problem som måste få ta tid, för hundens skull.
Lycka till!