Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4552 ggr
Maja2
0

Fredrik Steen

Jag har tidigare blivt stressad av Fredrik Steen, men har ändrat uppfattning om honom. Har börjat läsa hans blogg, och blev sååå glad när jag läste hans senaste inlägg :) http://www.djurmagazinet.se/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=user&id=22293&task=user&Itemid=107

[Hilo]
0

Det där om att olika saker funkar för olika hundar?
Ja, det väl ju ren logik, inget märkvärdigt..

Har fortfarande svårt för hans slit- och ryckmetoder…

Catnap
0

Fast han verkar inte ha förståt var klickerfilosofi är för något. Det är ju inte bara ett klick istället för godis utan en filosofi. Eller så vet han det fast det inte framkom i texten. Att både använda positiv bestraffning när hunden gör fel och sedan mata med köttbullar när hunden gör rätt är ju inte klickerträning. Klickerträning kan man även träna helt utan klicker :)

Jag håller med om att alla metoder inte funkar på alla hundar. Jag tränar valpen enligt klickertänk, men det är inte lika effektivt på min gamla hund. Jag måste vara hårdare mot honom (inte nödvändigtvis menat fysiskt såklart) Kanske är det till stor del pga att jag inte är en så skicklig tränare som klickertänket har funkar för mig och den hunden. Man ska inte vara för snabb med att dömma andras metoder (såvida det inte skadar hunden såklart) för plötysligt sitter man där med en hund där alla man kan inte fungerar.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Maja2
0

Den överlägset bästa meningen är : "Lär av varandra istället och dra nytta av det. Med kunskap kommer ödmjukhet!!!"

[Hilo]
0

#3 Ja, det var bra sagt, men fortfarande ren logik.
Kan inte tycka om den mannen för hans yrke.. Ledsen men..

tsset
0

#2 Fick också den känslan, och har fått förr…

Jag håller inte med om att alla metoder inte fungerar på alla hundar. Allt som fungerar (alltså lär någon något någon gång) fungerar ju på samma sätt. Inlärningspsykologin bakom är densamma. Det man får anpassa efter hund och individ är dels belöningssätt, dels vilka punkter man får lägga mer vikt vid, dels om man behöver dra upp eller sänka ner… men man kan ta sig till samma mål som någon annan. Talar alltså om att man kan få en hund att skvallra oavsett om hunden är intresserad av mötande eller inte, man kan få hunden att gå in i rutan med hjälp av något lockande på en pinne/i rutan… så länge man anpassar sig till hundens förutsättningar och själv är en duktig lärare.

Vad som är mest lämpligt och vad som går snabbast är ju däremot helt olika. Funkar det inte gör man det inte rätt, alternativt jobbar med fel problem.

Sen förstår jag inte alls vad det är för metoder han talar om, klicker är ju något helt annat än skvaller och ledarskap är i sin tur också helt åt andra hållet. Skvaller fokuserar på ett sätt att hantera intressanta saker, jätteilla förklarat men det är en hjälp/lösning för enstaka "problem" precis som klossträning, medan klicker handlar om ett helhetstänk kring inlärning alternativt endast som betingad förstärkare, och ledarskap är ju dessa "gå före hunden", "ät innan hunden" osv…. hur får han ihop det där? Lite som att tala om att lösa 9ans gångertabell med fingerräkning och astronomi, något specifikt och något helt annat heltäckande…

Mischa
0

Jag har ändrat uppfattning om FS från att ha sett honom i sin tv-serie där han verkade totalt inkompetent med machokomplex.

Såg senare klipp från diverse framträdanden i tv där han enbart kläckt ur sig vettiga saker och folk som delar min träningfilosofi har nämnt att hans bok är bra.

Tror det är mer bakom killen än vad han framställdes som eller så har han ändrat sig.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

#5 Du säger att ledarskap är att gå före hunden och äta före hunden…. då har du inte läst hur FS definierar ledarskap.

Catnap
0

#7 Hur definerar han ledarskap?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Maja2
0

"Mycket kort om ledarskap…..

Att ta ledarskapet över sin hund är inte så lätt. Däremot att få ledarskapet av hunden är inte så svårt om man behandlar den på ett ärligt och bra sätt.

När man säger ordet "LEDARSKAP" tänker många direkt på korrigeringar, obehag, nej och fy.

Ledarskap är något som länge fascinerat mig. Jag har också tidigt förstått vikten av ett bra ledarskap. Under mina år som dressör på olika hundklubbar eller när jag arbetat som lärare åt polisen så vågar jag påstå att till 99 % av all dressyr som inte lyckas eller som måste avbrytas beror just på dåligt ledarskap. Dressyr utan bra fastställt ledarskap innebär dåligt resultat eller "elakhet" mot hunden, ofta dessutom båda delarna.

Jag får ofta frågor om bra ledarskapsövningar och mitt svar blir alltid - det finns inga!

För att bli en bra ledare för sin hund så måste man vara konsekvent (återkommer till det lite senare), man måste vara ett stöd för sin hund, man måste vara tydlig med sitt kroppsspråk och framförallt alltid fullfölja.

Viktigt att skilja på är LEDARSKAP och LYDNAD. Man kan ha ett mycket bra ledarskap över sin hund men ingen lydnad. Däremot en villkorslös, bra lydnad utan ledarskap är enligt min mening helt omöjligt.

Det är inte ovanligt att jag ofta får höra att någon hundförare säger - "jag har för bra ledarskap på min hund, måste släppa lite på ledarskapet". Ofta kommer dessa smått dumma uttalanden i samband med att hunden blir orolig när föraren närmar sig hunden i till exempel en bevakning i skyddet, eller när hunden är låg och ser strykrädd ut i lydnaden, eller att hunden inte vågar arbeta sig ifrån föraren i till exempel spår eller sök. Ett ledarskap kan aldrig bli för stor.. bara felaktig.. Ju bättre ledare jag är för min hund desto mer kan jag hjälpa och stötta hunden, desto mer kan jag utbilda hunden, desto mer kan jag utnyttja hundens resurser."

Katti
0

Han skriver betydigt bättre än han agerar - i alla fall i TV!

tsset
0

#6 Kan hålla med där, han har bättrat sig i tv nu på sista! JAG tror att han har fått sig lite tv-coaching för snacket låter mycket bättre idag. Ett tag höll jag för öronen - t.o.m. det lilla han sa som hade en bra betydelse (enligt mig) fick han att låta illa…ojojoj, vad säger man?

#7 Jag säger inte att ledarskap är någonting och för mig har det heller ingen betydelse vad FS anser är ledarskap eller någon annan, eller för den delen om han talade om sin ledarskapsmetod eller någon annans (det vet varken du eller jag, dessutom tror jag ju inte att han talar om sin egen version av ledarskap som en metod han gnäller över….).

Det jag talade om var att han radade upp väldigt skilda "metoder" som inte har någonting i samma klump att göra. Inte vad de betyder för allmänheten, för mig eller för FS. Som dessutom hade sin egen version av klickerns funktion…

Det lät mer som name droppning än kunnande, vilket inte imponerade alls utan bara förtydligade hur lite koll han har om just det han nämnde.

stallostby
0

oj då…har bara sett serien och tv reportage…jag tycker han verkar duktig!! (jag är inte från sthlm utan från bonnvichan! kanske bäst att tillägga..) Han tränar väl polishundar?..