Träning med löptik
En fråga dök upp nu i mitt huvud om man kan köra på som vanligt med en löptik. Promenader, agility, lydnad what ever… Alltså om hon inte är berörd och är villig att träna? Eller är det farligt att köra för hårt under löp?
Har hört att man inte ska köra agility under löp, men stämmer det? Vad kan hända, osv?
Haha! Har inte direkt behövt fundera så mycket på sånt här förut. Sting gick inte att arbeta med under löpen och Pippi är inne på sitt tredje löp nu och inte haft så mycket aktivitet just när hon hade dom två andra löpen.
Svar som har med träning på bk behöver jag inte, då jag vet hur det är där och nu tänker jag mest på hemmaträning. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag tränar och håller på lika mycket under löp som utan. Åker dok inte till klubben med löp tiken. Jag har bara märkt/hört possitva saker med att frotsätt hålla ingon under löp. Som att de är inte lika stor chans till skenderihet mm
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Här tränas på precis som vanligt vid löp, spår, lydnad och skydd, även på klubben.

Tränar oxå på som vanligt vid löp. Tar det något lugnare när jag märker att hunden är påverkad av det, som man själv kan va.
Åker även iväg till klubben, då vi på vår klubb anser att kan inte hanhundarna ta en löptik på ett sånt ställe så kan dom inte ta det överallt annars heller och då är det dags för ägaren att träna på det =)
Beror på hunden, vissa förändras ju en aning och träningssuget kanske inte är det största men annars är det bara att köra på som vanligt.
≧◔◡◔≦

Min tik blir mer arbetsvillig under löp.. så vi tränar på som vanligt annars skulle hon bli så rastlös att hon skulle väll käka upp huset:P
Jag tror att åker man upp med en löptik till klubben å tränar kommer alla hanar som kommer upp sen efter under dagen bli ganska jobbiga då det kommer lukta löptik.
Så man bör nog hålla sig borta från klubben för han-hunds ägarnas skull, men träna i skogen eller hemma är ju inga problem :)
…och jag som hanhundsägare har inga som helst bekymmer med att en löptik är/har varit där vi ska träna. Det är precis som vilken annan störning som helst och jättebra för träningen! Jag använder gärna en löptik för att ha en rejäl störning att testa mina moment under. Sitter det då sitter det som det ska.
Det är precis som att vissa hundar går igång på minsta doft av vilt, ska vi spärra av klubbarna helt då också eller? Somliga hundar tål inte synen av andra hundar, ska alla andra hundar flytta på sig för att man själv ska dit? Vill man att hunden ska klara något ser man till att träna på det och annars låter man bli sådana tillfällen och platser om man inte vill ha bekymmer. Respekt för andra ska man alltid ha, och man ska alltid ta ansvar för sin egen hund men det finns ingen anledning att smyga på tå för att någon annan kan bli påverkad.
Men gäller "inga löptikar" på klubben så är det ju bara att anpassa sig :)
#7 ja men ska du lära din hund nåt nytt ska man ju försöka undvika så mycket störning som möjligt i början, sen när hunden förstår kan man börja lägga till störningar och försvåra momentet.
Mina hanar bryr sig inte så mycket om löptikar när vi tränar som tur är, men vet folk som har problem med det, å ska kanske 4 personer inte kunna träna pga 1 tik? känns inte så shysst.
Ang vilt, klart du ska börja träna problemet, men kanske inte i den mest vilt tätta skogen du kan hitta?
Och inte tål synen av andra hundar, ja klart man ska träna, men kanske inte börjar med att sätta hundarna precis bredvid varandra?
Dock e vilt och hundar något konstant på brukshundklubben medans en tik bara löper ibland. Och tror det är sällan att det finns 1 löptik varje vecka på klubben ;)
#8 Det är fullt möjligt att anpassa mängden störning, bara att förflytta sig. Oavsett om det är vilt, hundar eller löpdoft som stör.
Har man problem så får man anpassa sig så att hunden klarar av träningen och att man tränar på rätt nivå. Precis som med vilt eller annat störande.
Kurser är en sak, men i övrig frivillig träning är det upp till var och en att avgöra vad som är bäst. Är det så att 4 personer inte kan träna för att en tik löper så har de 4 personerna antingen ett problem att lösa eller ett problem att acceptera och anpassa sig efter.
Därmed inte sagt att folk med löptikar kan fara fram som de vill, ömsesidig respekt gäller som sagt.
Och som du själv nämnde, det är inte varje dag dygnet runt som det är löptik på klubben, därför är det heller inte hela världen om de stackars fyra personerna kommer dit en dag och deras hundar påverkas av doften så pass att de inte kan träna. Inte heller för de som har skottberörda hundar och det skjuts i närliggande skog när de tänkt träna. Och inte ska löpande tikar behöva gå andra rastpromenader för att en ev hane kan störas av doften senare under dagen?
Näe, inte ta löptik till klubben bara för att andra kan störas låter inte alls klokt. Jag har en svart hund, ska han vara hemma för att någon kan störas? Ska vi gå omvägar för att någon kan ha problem med svarta hundar? Vi har inga problem, varför ska vi flytta på oss?
#9 promenad är en sak och träning en annan enligt mig, min äldsta hane blir tokig om vi kommer samma väg där någon rastat en löp tik, men när vi tränar ignorerar han lukten ;)
Sen att bli störd under en promenad, sak samma, men om vi skulle fått samma problem när vi träna skulle det vara skit jobbigt :P
Om man ska ta med löptik eller inte är väl upp till ägaren.
En färg är helt sjuk, aldrig vart med om att mina hundar reagerat på en annan hund pga färgen, går inte riktigt att jämföra, då jag aldrig hört någon hund påverkas pga den andras färg, att den skäller eller liknanade, men många hanar kan påverkas pga löpet.
Och vad har omväga med saken att göra? Då håller väl in din hund så den inte kommer åt den mötande då har ju inga av er några problem?
Men om jag möter någon med en gran danoia (elr hur dem nu stavas) och jag vet att ägaren har problem med hundmöten så brukar jag försöka hjälpa den mötande, genom att tex gå upp en bit i skogen och sätta min hund. För att det kommer bli jobbigt för henne att mötas på skogs stigen och svårt att få hunden att sitta still, ska hon inte få gå i skogen för det?
Nej jag brukar försöka underlätta för folk jag vet har problem med sina hundar, istället för att bara köra mig eget rejs.
#10 Somliga hundar reagerar på mörka/svarta hundar då de är svårare att läsa av, liksom långhåriga kan vara svåra att läsa av, och hundar med mycket hud.
Jag tror du missförstår mig. Vi har inga problem, jag behöver inte hålla in min hund för något utan det jag undrar är om vi ska flytta på oss för att någon annan skulle kunna ha problem med oss, med svarta hundar, med hanar eller med hundar över huvud taget, när det inte är vi som har bekymmer? Ska vi gå omvägar runt allt vi möter för att någon kan ha problem med oss när vi inte har några problem? Ska någon med löptik flytta på sig för att någon annan kan ha problem med löptiksdoften?
Självklart ska man respektera varandra, informerar någon mig om att deras hund är osäker på andra hundar kan jag mycket väl flytta på mig och har någon problem att hålla sin hund kan jag underlätta men att gå och tänka "nej, bäst jag går där ingen möter oss för någon kan ha problem med hanar" känns ju bara dumt. Varför ska man behöva tänka så för? Det är inte mitt ansvar att se till att andra klarar av sina hundar, jag ansvarar bara för min egen hund och vad den gör och inte gör.
Att inte åka till klubben för att någon kan ha problem med löptiksdoft låter bara riktigt dumt. Varför ska tikägare behöva tänka så för?
Riktigt OT nu, men jag ser ingen anledning till att låta bli att besöka en bk, som är okej med löptikar, bara för att någon kan ha problem med löp.
#11 nej men man kanske kan lösa det så det funkar för båda?
Man ska ju inte gå å tänka "bäst vi flyttar oss, den där hunden kan vara agressiv" av den stora anledningen att min hund kan känna min osäkerhet och då bli agressiv.
Och ja sa inte att man inte fick, jag själv skulle inte åka upp, dock klara jag mig utan att träna på klubben under den period min tik löpte. Men har man kanske inte möjligheten att träna någon annanstans eller inte vill så klart man får åka upp, märker man att någon har problem kan man kanske hjälpas åt,. tex om hanen tränar varje torsdag kanske du inte behöver åka upp just på torsdan, å lika för hanen.
Jag hade låtit agilityn vara eftersom det är oklart hur pass påverkade våra hundar blir fysiskt av löp.
Så länge hon är okej i skallen så är det väl bara att köra på med lydnad och annat, men som sagt - jag är av den meningen att jag anser att tikar kanske ska få ta det lite lugnare under löp om dom är det minsta påverkade.
:)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
När jag tränade vallning, tränade vi som vanligt vid löp, plus att hanarna skulle lyda ändå.

Nu skrev jag att det inte behövde bli diskussion ang löptik på klubben eller inte… Skapa en ny tråd till det om ni vill fortsätta då det inte var det jag undrade.
Tack till er som svarat!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi