Godis på nosen
Hur har ni lärt in "godis på nosen"?
Jag lägger helt enkelt en godis på hundens nos, och låter inte hunden få den förrän han (eller hon) fått min tillåtelse ("varsågod"). I början har jag alltid fått hålla i nosen, men efter ett tag kunde jag med vår förra hund praktiskt taget gå därifrån och hon tog inte godisen. Med den nuvarande så har han lärt sig att han ska titta på mig, inte godisbiten, och det funkar bra. Han tittar lugnt på mig med godis på nosen, jag säger varsågod och han tar den.
Det ingår ju ingen bestraffning i det, principen är bara "Vänta tills du får min tillåtelse, annars får du ingen godis alls (eller får vänta längre)." Inte så farligt i mina ögon.

Ja, det kan våran tjej o så säger man varsegod så duttar hon till den o tar godisen i luften.
Ja, men hon har inte fått till kasta upp och fånga-tekniken ännu, så hon kastar iväg den på golvet och äter den därifrån.
Jag har främst arbetat med att han ska vara helt stilla på just kommandot "stilla". Jobbat mycket med att föra godis/peta/dra en boll runt huvud och kropp, står/sitter/ligger han still får han ett varsågod efter en stund och rör han sig försvinner godiset. Det inkluderar sånt som läggs i munnen!
Numera går det att lägga korv i munnen, godis under läpparna och lite fint smycka hela näsan och ibland också panna/huvud med godisbitar. Se bild!
Fångar gör han också, är det en tar han den allt som oftast och är det flera… ja, då ska det mycket till för att han ska missa alla
4, så där många tror jag inte våran tjej klarar av att hålla sig
himmla ducktig hund du har o fina bilder med.