9 år och fortfarande olydig
Ja, det hänger ju som du kanske vet på ägaren om hunden blir lydig eller ej.
Har du testat kurser, eller tränare med honom.. Så att du får hjälp med problemet..?
Det är ett tips annars.
Vet du varför han skäller, är han osäker, rädd, "störig"?
Självklart går det att lära en gammal hund nya saker. Det kan dock vara betydligt svårare speciellt om man vill försöka förändra ett beteende som sitter i benmärgen efter så många år.
Jag hade sökt hjälp hos kunnigt hundfolk som kan träffa hunden och se varför han skäller.

Det är klart det går att uppfostra äldre hundar, även om det är lättare när dom är yngre.
Men det går, så det är värt att försöka!
Han verkar vara lite som min 13 månader gamla hund när det gäller skall på hundar & människor.
Jag har precis börjat träna skvallerträning med min hund, som går att träna med hjälp av en klicker & gott belöningsgodis.
Har du inte testat det, så är det nog en bra idé.
Och ha i bakhuvudet att alltid vara konsekvent, fokusera på att hålla dig lugn men bestämd & var envis, ge inte upp.
Allt som behövs för att få bort det oönskade beteendet är en klicker, godis, en konsekvent hand, en stor portion envishet och att kunna behärska sig själv & se till att hålla sig lugn och säker.
Jag tror på trixet att mycket har med dig själv att göra, jobba med dig själv, och hunden kommer att ta efter dig.
Jag har fått lära mig att min hund, som skäller på allt som rör sig, är osäker och tror att han måste försvara mig. Jag har mått dåligt en tid och jag tror att han har känt av det, därav hans skällande, osäkerhet och behov av att skydda & t.om vara flockledare.
Så på senaste har jag jobbat med mig själv mycket, och sedan med hunden, och det har resulterat i mindre skällande och finare gångstil bredvid mig istället för framför mig.
Hunden läser av allting, ditt kroppsspråk, dina känslor etc.
Så att öppna ögonen för hur du mår för tillfället, hur du går etc, kan vara en stor hjälp.
Så att försöka ta reda på varför din hund reagerar som den gör, är ju självklart det första du bör göra.
/ Bella