Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5266 ggr
alskadeida
0

Vilket foder och varför?

Hade först Doggy men tyckte att Pedigree lät bättre på innehållet när man läste och kollade.

Hård i magen var hon av Doggy. kunde bajsa kanske på morgonen och sen kanske under natten eller annan tid på dagen. Med pedigree vet vi att hon bajsar morgon kväll och kanske på middagen. Alltså koll.

Vilket jag tycker är bra.

Men är nu ännu inte säker på vilket foder man ska ge?

Detta är länk på vad hon äter nu och vad hon åt förr.

Nu

http://pedigree.se/products/junior-growth-and-protection

Lät bra med allt som det innehåller då vi har en stor hund. Leonberger.

Åt förr

http://www.doggy.se/sv/hund/produkter/doggy/junior/

Vad säger ni om dessa foder. Vet att många är mot men jag tycker Pedigree är lite bättre än Doggy.

Men annars vilket är det bästa på marknaden UTAN spannmål och konstgjorda saker.

Nyligen bytt 1 vecka sedan och idag kräktes hon. Men vet ej varför. all mat ifårn idag kom upp.. såg då att inget var smält 8 tar väl tid ) men allt var bara som en hög med mjuka bitar.

Dock dricker hon och allt som det ska.

Men funderar nu starkt på BARF.

Hon bajsar ida 2-3 gånger. Men lite lös nu på kvällen ananrs helt ok med bra fats avföring.

Är så mkt foder att välja på.

VIll ha ett foder utan mkt spannmål, så naturligt som möjligt och mkt kött och alla vintaminer och mineraler.

Vad väljer jag då?

SaraC
0

Färskfoder om du inte känner dig redo att börja med Barf?

Klass, Bravo, Nordic och Fodax är några tillverkare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

alskadeida
0

men vad tror du om det jag skrev om henne. Att hon kräktes upp maten. Efter en vecka sen hon började ca med nytt foder.

Men hur får jag tag på dessa färskfoder.

Måste man lägga till ex lever och kycklig med mera eller kan man bara ge ex nordic som ett enda foder?

SaraC
0

#2 Det är ju jättesvårt att gissa vad det beror på att hon kräktes, kan ju vara att hon åt för fort eller så kan det liak väl bero på något annat än fodret. När det bara är en engångsföreteelse. Att avföringen inte är helt perfekt kan vara för att hon inte vant sig med det nya fodret ännu, det visar sig när hon ätit det ett tag.

Det är lite olika hur man får tag på fodren, beroende på företag och vart man bor. Klass och Bravo brukar oftast gå att köpa på närmsta djuraffär, Fodax kör ut sina med buss. Om du googlar på företagen och går in på deras hemsidor ser du vad det finns för alternativ.

Om du ger ett hel-färskfoder så behöver du inte ge något annat än det.

alskadeida
0

Tack för svaret.

Men vilket av dessa färskfoder är det bästa för hunden?

alla verkar ha lika.

men vill ha ett så naturligt och mkt köttinnehåll som möjligt och som man lätt får tag på.

Klas,eller nordic,bravo lutar det mot. men vilket?

SaraC
0

#4 Det verkar vara lite olika.. Frågar du någon som ger Nordic tycker de det är bäst och tvärtom om du frågar någon som ger Klass. Jag är ingen expert på näringsinnehåll så jag kan inte säga vad som är "bäst", men själv tycker jag alla de tre är bra. Finns säkert någon annan som kan ge ett bättre svar på det Glad Valde själv Klass eftersom det är det som är lättast att få tag på här och det fungerar kanon till vår hund, han äter bra (otroligt kräsen), pälsen är fin och bajset bra.

Karizma
0

Våran hund (omplaceringshund) åt Pedigree men hon var hård i magen av detta så man fick ge lite frolic 4 st så vart det bättre. Men anser att det var sämre foder så vi köpte Royal Canin Medium Sensible men den gilla hon 2 mån sen ville hon inte äta mer.

Hon var ganska svår med foder och kännslig mage så vi fick prova färskfoder efter prov var det klart färskfoder är det som går hem. Tyvärr fick vi välja Bravo men villa ha Klass eller Nordic pga dålig återförsäljare vart det Bravo o det funkar bra. Jag ser flera saker som är mycket bättre pga fodret, Mer engergi,blankare päls och det bästa hon äter med glädje. 

Men vill man ha frächare färskfoder rek jag Nordic eller Klass tips kolla in återförsäljare o när de får leverans så det finns hemma när man kommer o köper Glad

Xannaz
1

Med risk för att många blir arga på mig nu så får man vad man betalar för när det gäller foder. Doggy, Pedigree eller annat lågprisfoder är inget jag någonsin skulle vilja ge till mina hundar. Det du betalar för är reklamen men inget innehåll utan bara en massa spannmålsprodukter. Det finns många förklaringar pga just fodrets dåliga kvalitet som just ger hårda magar, kräkningar, diarréer, klåda..ja, jag kan räkna upp hur mkt som helst, listan är lång på vad man kan få för problem med dessa lågprisfoder som inte ger hunden vad den behöver.

Det är som att jmf att vi skulle leva på franskbröd och godis varje dag, gott, men innehållslöst. Man kan fortsätta att dra parallellen vidare genom att säga att vi liksom hundarna blir ju mätta, vi äter det med glädje för att det är gott men bristsjukdomar kommer för eller senare. Självklart finns det individer som klarar detta hela livet men dom är få både bland djur och människor utan att få några som helst problem. Men den risken skulle inte jag vilja ta med ett djur som jag älskar och vill ge det bästa under hela livet. Sedan är det oxå så att kanske skulle det djuret (eller människan) kanske levt ett par år till om den hade fått bra nutrition/näring under hela sin livstid!! Studier visar många ggr på just detta! Det här gäller också kattfoder kan jag tillägga.

Köp aldrig foder som inte kommer från åtminstone en seriös foderbutik/zoobutik! Men även där får man se upp eftersom en okunnig personal inte heller vet hur det fungerar. Tack och lov gör dom flesta det!!

Det allra bästa fodret är det man gör själv men det kräver OERHÖRD kunskap i djurets biologi och dess näringsbehov. Sedan måste man då oxå kunna näringslära för att sammansätta det hela på rätt sätt. Inget för den som inte vill forska grundligt och sätta sig in i det hela och med en enorm mängd tålamod och genuint intresse och tid så klart!

Det närmaste man kommer detta är hos veterinärens foderbutik om sådan finnes. Kan vara lite dyrare men är drygare än det som finns i foderbutik oftast, beroende på vad man köper eller har för behov. Även veterinären kan sälja zoobutiksfoder drf att det håller oxå en mkt hög standard om inte hunden har speciella medicinska behov. Skillnaden är att går man till veterinären och köper sitt foder finns det oftast en mkt kunnig personal som älskar sitt arbete med foder- och näringslära som tidigt kan snappa upp om ditt djur har fått ngt problem pga sitt foder (kan hända även med det bästa foder) och kan hjälpa till innan problemet blir för stort eller obotligt. Denna kunskap finns oftast inte hos zoo/foderbutiken om inte personalen har ett brinnande intresse för just foder, dom tillhandahåller oftast bara fodret till försäljning medan hos veterinären finns det mer intresse och kunskap bakom. OBS! Jag talar generellt - visst finns det okunnig/ointresserad personal hos veterinärerna oxå eller oxå mkt duktig och foderkunnig personal hos zoobutiken.  Vad jag menar är att man behöver lite urkskiljningsförmåga och inte gå på frasen: -"Det här köper alla så det är bra!" Eller måste vara bra för det säljs mest (vilket är skitsnack).

En hund är heller ingen fullständig köttätare utan behöver sin del utav annat oxå. Därför ser man andra problem hos hundar som bara får kött/färskfoder. Får bristsjukdomar här oxå men i betydligt mindre mängd än hos en hund som lever av Doggy eller Pedigree för att ta något exempel.

Sen finns det alltid dom som säger: "När jag var liten (eller förr i tiden) så slängde man bara åt hundarna resterna efter middagen och så fick dom äta det och det klarade dom sig bra på och levde ett långt och friskt liv." Visst så var det ju men ofast var det inte dessa framavlade hundar som finns nu. Generellt levde de inte så länge heller som våra älskade hundar av i dag utan man sköt dom när de blev dåliga eller skröpliga och gamla. I dag tar man hand om och föder upp den mest sjukliga och ynkliga valp som förr skulle ha dött och detta skapar annat att tänka på så klart.

Så med risk för att jag gjort många upprörda eller förnärmade för att dom känner som att jag pekar ut dom och att dom inte älskar sitt djur för att dom har gett det Pedigree eller liknande - SÅ ÄR DET INTE - har själv varit där en gång och gett just mina hundar detta, tyvärr. Men gör ju det man tror är bäst för sin älskade lilla krabat och i all välmening (förhoppningsvis).

Finns det något som är billigare än franskbröd och godis eller läsk i dag?? Nae, och det är likadant med billigt hund/kattfoder! Innehållslöst och underminerande! Bristen kommer som ett brev på posten för eller senare beroende på individen (djur som människa). Någon klarar sig alltid undan men är det värt att ta risken? Däremot kostar bra och näringsrik mat för oss människor och för djuren så klart. Fodertillverkaren har också denna kostnad för att framställa bra mat på bra råvaror utan att behöva proppa det med en massa tillsatser för att det ska kunna kallas mat överhuvudtaget. Billigare mat är lika med billiga råvaror och oftast inte ens fullgoda sådana.

Ska tillägga så att ingen beskyller mig för detta att jag inte jobbar för ett foderföretag. Jag hoppas bara att min förvärvade kunskap ska kunna hjälpa andra att få mindre problem!Glad

alskadeida
1

#7 Tycker det är jättebra at du tar upp detta.. just vad jag vill.

Vilket foder som är helfoder kan du rekomendera till mig?

Är trött på dessa vanliga men fanns bara pedigree som bästa val nu. Men vill ha ett med mkt kött och ett som är VÄL anpassat till hund med allt vad den behöver.

Lär mig ju om BARF nu så det blir det senare. Men nu annat foder.

Xannaz
0

Glömde att säga att ju större hundras ju viktigare med rätt tillväxtfoder så att dom inte växer på fel sätt och för fort. Det är så att med ett bra foder behöver du aldrig tillsätta extra vitaminer el. dyl. Har sett stora hundraser med fullständigt deformerade ben/benställning eftersom fodret inte varit anpassat för deras växande behov.

Många ggr smakar ett sämre foder bättre pga hög andel fett och salt etc. Säg vilka hundar som inte älskar Frolic?! Det kan man isåfalll ha som belöningsgodis men inte som helfoder. Utmärkt till detta.

Att en hund slutar äta ett visst foder betyder inte alltid att dom inte tycker om det utan om lite "makt" över sin älskade husse/matte. Får förvissa sig om att att det inte rör sig om sjukdom om det går för långt! Låt dom svälta då i ett par dagar som tar dom det med all sannolikhet igen utan problem! En katt man man inte svälta, se upp med det. Och ska du byta foder i allafall så ge ett kvalitetsfoder som ersättning för att ge din hund en bra underhållning. Ger du ditt barn godis om dom inte äter middagen?? Kanske, men det hoppas jag inte är en vana!!

Bra mat är A och O för såväl djur som människor. Och för att man har en blandrashund behöver dom inte sämre mat för det. En hund är en hund! OCH EN KOSTNAD!!

Ge heller aldrig hundmat till katter för det klarar dom inte och inte heller kattmat till hunden, det blir för mycket även om dom älskar det många gånger. Katten råkar värst ut i dessa fall om dom får äta hundmat än vad hunden gör med att äta kattmat (oftast). Men klåda och kräkningar brukar komma som ett brev på posten.

Ja, ni förstår väl nu att jag brinner för detta, eller??Tungan ute

Tangotime
0

Nu läste jag inte hela ditt inlägg.Men jag kan inte hålla med om att "man får vad man betalar för". Om man ser till Royal som har hur mycket reklam som helst. Dom ger bort en massa rabatt kuponger, fodertunnor, reflexer, filtar och annat som kostar pengar. Dom har en jätte stor anläggning i Frankrike som säkerligen kostar MASSOR att driva. Ser man på Robur som görs av Doggy/lantmännen såhar dom inte alls lika mycket reklam grejjer. Dom lägger i stället pengarna på fodret. Nu säger jag inte att Doggy skulle vara bättre än Royal. Men olika foderkostnader beror på olika saker som ex reklam, design osv. Dyrast är inte alltid bäst!

Jag gillar ju Nordic och Standardt! Svenskt som är mest miljövänligt! Skulle kunna tänka mig Robur också, men mina hundar gillar inte det tyvärr.

Xannaz
0

Om jag inte minns fel så hade du en Leonberger? Måste först få veta hur gammal? Äter just nu idag? För att kunna säga så måste man ha en bakgrund och gärna utförlig sådan. Det är nästan som att ställa en diagnos (jag är inte en veterinär)Foten i munnen och ändå kan det bli fel för just den individen. Man måste vara lyhörd för sitt djur och se vad det klarar. Men man minimerar riskerna för reaktion om man vet så mkt som möjligt.Skrattande

alskadeida
0

Ja vi fattar. Finns nog ingen här inne som inte vill ge sitt hun det bästa. Därför skriver jag och frågar om det finns ett foder som följer allt vad man vill att hunden skall ha från valp till vuxen och vart man kan köpa det.

Men får inte riktiga svar.

Tyvärr.

Jag vet vad som krävs osv men svårt att få tag på varav jag nu överväger BARF

Xannaz
0

Vad åt hon/han hos uppfödaren? Många uppfödare har felaktigt för sig att stora hundraser klarar lite innehåll i maten, tyvärr. Man fortsätter med det som uppfödare gett och är det dålig mat så går man sakta sakta över till bättre mat men det måste ske successivt. Detta gäller inte om hunden blir sjuk och behöver medicinsk mat men i vanliga fall så gör det det. Glad

alskadeida
0

Hon åt Doggy. Men vill inte ge det för jag tycker inte det är bra. Så kollade deå och gick över till pedigree då det vad jag tyckte var lite bättre.

Enl uppf så är detta ett superbra foder. Men höll ej med.

Men äte som sagt ute efter ett foder som är mer naturligt utan mkt spannmål osv.

Gillade Doggy förr men ej nu. Var år sedan.

Xannaz
1

Tangotime: du har rätt, det säger jag inte. Dyrast är inte alltid bäst, absolut inte, men det var en generell regel. Royal har enorma kostnader för reklarm, kuponger etc. MEN Royal, Hill´s osv lägger enorma pengar på forskning oxå (tar inte parti för dessa utan bara en tanke). Utan dom hade inte foderforskningen kommit så långt som den gör idag och många hundar hade varit utan sitt nödvändiga medicinska foder som gör att dom kan leva ett bra liv.Rent personligt så tycker jag bäst om Specifics foder.

Alskadeida: Om du vill ha ett helfoder så köp Specifics CPD-XL som är för stora raser (Canine Puppy Diet för XL raser) men det går bara att köpa hos veterinären. Finns även RoyalCanin Large och Giant foder som junior och puppy variant. Även Hill´s har motsvarande. Purina Vet finns oxå. Specific (Dechra) lägger inte en massa pengar på reklam osv och fodret tillverkas i Danmark medan Hill´s och Royal kommer från USA och Frankrike tror jag. Så det måste fraktas längre sträckor. Om man vill ta hänsyn till det. Har inte heller sett tillräckligt bra resultat på de svensktillverkade foderna än sålänge, tyvärr. Därmed inte sagt att det inte är bra. Men resultaten har inte varit tillräckliga ännu.

Angående min rekommendation så var den personlig när det gäller foder till din hund: Specifics CPD-XL

Xannaz
0

När man går över från ett sämre foder till ett bättre kan hunden/valpen reagera med diarré för att det är så kraftigt. Börja med 1/4 nytt foder i 3-4 dagar, sedan 1/2 i lika många dagar och vidare med 3/4 och 4/4. För att skona magen. Men ibland har ett sämre foder satt igång en reaktion i magen som måste läkas först och då kan man behöva ge ett medicinskt foder för att läka de irriterade slemhinnorna för att sedan ge det "ordinarie" igen.

Ibland kan man behöva gå ännu saktare tillväga med foderbytet eftersom slemhinnorna är irriterade, kanske så lite som 1/5-1/10. Har dom fått mkt kraftig diarre/kräkningar så är det medicinskt foderbyte rakt av för att omedelbart hjälpa och läka magen. KONSULTERA ALLTID EN VETERINÄR EFTERSOM VALPEN SNABBT KAN TORKA UT OCH DÖ I DESSA FALL!! Ibland tillsammans med pro/prebiotika som finns att köpa och behandla med tillsammans med maten. Jag vet ju inte hur allvarliga eller lindriga din hunds symtom är.

Jag måste skriva detta ovan eftersom andra än bara du läser detta och jag vill inte vara orsak till att någon säger: Men det stod så! Jag tror inte att du inte fattar det jag skrivit utan tvärtom. Det är jag som vill vara på den säkra sidan för hundens skull.

Xannaz
0

Såg din kommentar nu om att uppfödaren tyckte Doggy var ett bra foder och dom föder upp Leonbergers..hmm…bekräftar det jag sa i mitt tidigare inlägg…en vanlig uppfattning hos uppfödare med stora tunga raser, tyvärr. Köpte en Njuffe valp och det var samma sak där och det var en av Sveriges största och mest framgångsrika uppfödare för en tid sedan. Men många uppfödare har lyckligtvis ändrat uppfattning och dom ska ha en eloge för detta!!

Katti
0

Märket på fodret säger inte så mycket. Det finns bra Doggy foder (Doggy Extra) och sen finns rena skräpfoder av detta märke. Det din hund fick var inte bra… Valpar ska ha betydligt mer protein och fett än så. Så av dessa två är det du använder nu klart bättre.

Det går inte att göra torrfoder utan spannmål, ris eller majs. Så vill du ge mindre av detta (vilket är en mycket bra idé!) är det färskfoder eller BARF som gäller. Det enda foder helt utan tillsatta kolhydrater som finns att få tag på i vårt land är såvitt jag vet Vom og Hundemat. Jag ger detta och högvädigt torrfoder med minst 30% protein och 20% kolhydrater.

Angående svenskt eller inte kan det ju mycket väl vara kortare frakter från Norge till Sverige än inom Sverige! Men att ge hundarna foder från andra sidan Atlanten är verkligen att gå över ån efter vatten.

[Star-Di]
0

Jag ser inte åt pedigree. Gillar inte det fodret alls. Har sett allt för många hundar vars magar kraschat av det.

Har inget emot Doggy alls däremot, känner så många som använder det med bra resultat.Jag själv är en av de.

Själv är jag en sådan som inte vill ha MAJS i mitt hundfoder och vad ser jag i innehållsförteckningen i vart och vartannat dyrare hundfoder? Jo Majs. Då går tyvärr många bort.

Chippers
0

Vi använder Doggy professional. Vi har använt Pedigree och t.ex Royal canin men han fick "ful" päls av dom efter kastreringen. Med doggy har han fin och glansig päls igen. Enda negativa är att han skiter på varje promenad. Men det kan bero på matresterna han får också…

Vattnadal
0

#20 De skiter ofta massor av spannmålsbaserade foder…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Om du är intresserad av att sätta dig in i näringslära rekommenderar jag Barf.iFokus, där finns det mycket kunnigt folk. Vad det gäller om hundar behöver något mer än kött eller inte så råder det delade meningar om det…

Chippers
0

#21 Okej, så doggy är inte bra? Och matrester från middagen är väl okej att ge i liten mängd?

Katti
0

Blir galen på Pedigrees TV-reklam …"och kolhydrater för energiiiin!". Grrr!

Matrester innehåller ofta alldeles för mycket kryddor för hundar. Jag sätter gränsen vid att slicka tallriken, d v s inga större bitar (lite beroende på vad det är förstås (och på våra tallrikar finns inga kolhydrater Flört).