Tips om hundras ?
ännu en vad-ska-vi-ha-för-hund-tråd…:)
Efter våran flat (som är 12 år och har börjat tackla av) skulle vi vilja ha en liknande hund, både storleksmässigt och temprament och aktiveringsbehov :) .. detta är alltså framtidsplaner!
Några av dem raserna vi skulle kunna tänka oss är en till flat, golden, curly, labbe och vi har även funderat lite på dalmatiner, staff och dobermann.
Mina föräldrar har tidigare haft uppfödning av Tax, golden och flat coated retriver och har just nu uppfödning av clumber spaniel, så dem är ganska hundvana.
Päls spelar ingen roll!
Vad brukar ni göra med er flat? 
vi gör inte så mycket längre, eftersom hon nu blivit gammal och sliten.. men med våra flattar har vi kört lydnad, spår, jakt (inte krav på den nya hunden), apportering och mycket utställning.
Tyvär har vi aldrig kört aglity men vill gärna göra det med den nya hunden då man inte kan göra dem med clumber då dem är för tunga och klumpiga :P
#2 Ok.
Rekommenderar Tollare starkt! Om ni vill köra lite på samma sätt som ni gjorde med er flat. 
#3 tack för förslaget, men tyvär har vi träffat väldigt många tollare som haft väldigt många rädslor och jag tycker rasen verkar väldigt nervös för allting :P
Ok, jag själv har träffat många fantastiska och tycker det är en av de bästa . Men jag ska inte tvinga dig på någonting. 
Golden rekommenderar jag starkt annars! Också en härlig hundras.
Golden eller labbe om ni vill byta ras.
Jag upplever att golden och flat är väldigt lika, möjligen att golden är lite lugnare i sitt temperament.
Curly har jag ingen erfarenhet av alls, så kan inte säga om de är lika flatten eller ej.
Bara sett två faktiskit, men aldrig träffat någon..
Kanske en chesapeake bay retriever kan vara nåhgot annars?
Det är en smart, men envis ras. De jag träffat har vart himla roliga hundar, som vill jobba och som kan jobba.
Lagotto eller porugisisk vatten hund kanske?
#6 tack! ska kolla upp lite mer om chesapeaken :)
#7 tack för tipset :) fast min mamma gillar varken lagotto eller portugisisk vattenhund :P
Undrar bara varför ni ska byta ras? :)
#8 Gör det. inte så stor erfarenhet av den personligen. Den är ju inte jättevanlig vad jag förstått, mendet sägs vara en mycket trevlig ras.
Curly har grannen 2 hanar en äldre och en som är strax över 1 år. Stor är dom och har jag fattat lite rätt gillar dom få träna göra något är ett måste dessa andvänds till jakt älg-rådjur, gammlingen jagar inte nu mera men var jätte bra. Lydiga men upplever ungtuppen lite jobbig han är ju i sen ålder med :).
Men Golden är ju trevliga o snälla :) har en jag går med som är jätte lydig o hon tränar en del med den tiken. Men gillar flatar med o labbar :D
#11 Kul med curlys så nära.. Skulle vilja träffa en på riktigt någon gång..
(Jag gillar också golden, labbe och flat - har en hane med alla tre i sig, haha!)
11, Ja dom är jätte trevliga hundar o matte o husse med kanon trevliga. Så man pratar en del med dom :) Jag tror denna ras andvänds mycket till jakt även fågel. Stora är dom större än flat. Jag har inte sett Curys innan tror inte det är så vanlig ras?
Tyvärr kan vi inte ha dessa raser pga sonen inte helt är urväxt sin allergi men blir han hade vi säker haft nån av dessa Golden är väl en som jag gillar mest pga min syster hade en när jag var liten, bra minnen har man från Saga :) Gick med henne i trädgården 4 år var jag o hon gick så sakta igenter mig o pussar snåla hon inte med :)
#13 Jag har sett dem ibland på utställningar, men inga större mängder faktiskt..
Aw mysigt.
Min hane är typisk flat till sättet, men golden kommer fram ibland. Han är himla trevlig, min kille 
#9 vi vet helt säkert inte om vi ska byta ras, fast vi har ju redan gjort det halvt, vi har slutat föda upp rasen.
Mycket för att det finns väldigt många sjukdommar i rasen som kommit fram.
Vi får fundera över saken, vi har ju endel linjer som vi hade velat ha ifrån så man får väl leta reda på dem isåfall, sen jag själv, är väldigt sugen på en brun flatte :)
Men sen tycker vi att det kan va kul att prova på olika raser också, och inte bara ha samma :)