Fettknöl?
Våran tik som är 6 snart 7 år har tydligen fått en knöl på ena sidan. brukar hundar få fettknölar när dom blir äldre?

Är du säker på att det är just fett? Vet inte om det är vanligt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Behöver inte vara en fettknöl och nej det är inte vanligt, jag har då aldrig träffat på äldre hundar som fått fett knölar. Visst kan de få det men vill inte påstå att det gäller alla hundar. Däremot har jag stött på hundar som blivit till åren varav en del fått juvärtknölar och de måste opereras bort beroende på om de är livshotande eller ej.
Kolla med en veterinär är min rekommendation till dig.
Är vanligare på vissa raser…
Vad är det för ras du har..?
Bäst dock att uppsöka vet, vissa knölar kan orsaka både besvär och smärta.
Ring till vetrinär o boka en tid, kan vara en fettknöl men bör iaf kollas av så kan man pusta ut sen 
Jag vet inte om det var en fettknöl men mamma som hitta den sa att det känndes som det.
#3 Hon är blandras mellan Samojed, Schäfer och Collie.
jo jag vill uppsöka vet. men det känns onödigt på ett sätt för vi har inte hittat åt den, men dom kanske gör det.
Nu när jag sa att det kunde vara en farlig knöl och att vi borde upsöka vetten sa mamma ''nej men det behövs inte, inte när inte vi hittar åt den.''
Vet inte vad jag ska göra 
#5 Vet inte hur det är med samojed och collie, men schäfar har jag hört kan få en och en annan knöl. Inte jättevanligt på rasen, men förekommande.
Be din mamma ta sitt ansvar för hunden (om det är hennes/familjens).
Hon gick med på att skaffa hunden/skaffade hunden(?), alltså är det hennes skyldighet att uppsöka vet. om hunden är sjuk, eller det finns en risk för det.
men det är då bara vanliga knölar och inget farligt?
jo jag har sagt det hon säger bara att hunden kommer klara sig och det är inget farligt. Det var ändå hennes ide att skaffa hund igen.
På Samojed har jag inte hört något, så är nog inte vanligt vad jag vet.
När hade hon den? I samband med löp eller så?
#8 förra veckan eller veckan innan det. nej hon har inte löpt ännu men snart ska hon göra det om allt är som det ska.
#9 Okej. Jag hade tanken på att det kan vara en hormonknöl om det är så att den blir större ibland å minskar sedan. Tänkte om så var fallet nu när ni inte hittat den igen (Ursäkta om jag misstolkat något)
#7 Det jag tänker på är fett och godartad tumör..
Jag skulle i alla fall ta hunden till en vet. om det är något farligt.
Men som Jonna75 också säger - en hormonknöl.
#10 du har inte misstolkat nått (: Så dom kan få hormonknölar? brukar dom då få dom vid löp?
#11 jo jag vill ta hon till vetten men när mamma inte tycker det är nödvändigt så finns inte så mycket val /:
#12 Hur gammal är du?
Om du har råd, och möjlihet kan ju alltid du ta hunden till vet.
Då är det i alla fall en som gör rätt, även om det blir fel..
Jag är bara 13 år. Har tyvärr inte så mycket pengar nu heller. och närmsta vet ligger 7 mil härifrån. fast jag ska kolla upp en vet och se, tror dom gör hembesök.
#14 Ja, okej.. Klart det blir knepigt då. Det är ju inte ditt ansvar egentligen.
hoppas det inte var något farligt, utan bara en harmlös hormonknöl.
Om du är orolig så prata med dina föräldrar om att de bör kolla upp knölen :) Tycker det är gulligt att du är så mån om djuren :)
Hur sitter knölen? Sitter den under huden, sitter den löst under huden dvs går det att greppa om den; eller sitter den fast i underliggande vävnad. Om den ligger löst så är det bättre men tyvärr ingen garanti på att den är ofarlig.
Om du inte får din mamma att kolla knölen så se till att bevaka den, om den växer, ändrar form så ska den kollas för då är risken stor för att den är elak. Har själv haft en mycket elak knöl på en hund, veterinären sa att det var en fettknöl, så veterinären kan ha fel. Enda sättet att verkligen veta vad det är, är genom en biopsi.
Hundar kan få ofarliga tumörer, speciellt med åldern. Men som sagt man ska bevaka alla knölar och vid minsta lilla misstanke så raka vägen till veterinären.
Men som sagt bevaka den, den kan fösvinna men om den ändrar form/storlek så är veterinären nästa steg. Mät knölen så har du något att gå efter…
17, Bra tips. :)
jag tycker det är vanligt iaf, vet en del som fått de i äldre dar… men kolla upp de fall i fall. Dom jag vet har kollat upp och ja de var bara en fett knöl. Men man vet aldrig, så bäst att kolla upp.
#16 jaså är det? hur kan det vara det :)?
#17 mamma säger att den satt utan på skinnet och man kunde greppa om den. Vi har inte kunnat hitta den om den försvunnit,eller så känns/syns den inte för hon har fått så mycket underull nu. jag ska hålla koll på hon nu varje dag.
#19 jag har också hört att dom kan få när dom blir äldre.
jag ska höra med vetten när han kommer hem hit nästan gång om han kanske kan titta på hon.
gör så..
bäst så, hoppas de bara är en fettknöl.. 
tack för all hjälp jag fått