Behöver klarhet. Hänger ej med. Hjälp.
Kan ni berätta lite ang delika utställningarna. Vilka får tävla i dessa. Officiell Nationell Internationell.
Får en unghund ställas ut i internationellutställning även om den ej vunnit något?
Eller börjar man med officiell och sen upp mot internat.? Eller är det bara vad man kan få för cert?
Står bara på SKK ex int och nat.
Kan vi tävla i dessa med en hund på 9 månader?
Men kan alla ställa ut där?
Snälla skriv lite vad dem alla betyder så man får en klarhet.

Alla renrasiga hundar med stamtavla och fullgott vaccinskydd får tävla i de olika utställningsgrenarna. Officiel: då kan man vinna officiella erkända resultat på väg till sitt championat. Alltså man kan vinna CERT (certifikat för championkvalitet) och 3 st sådan behövs för att man ska kunna få Championtitel på sin hund. Vilket den inte kan bli innan den blir 2 år gammal så har den tagit 3 CERT innan 2 års ålder så måste den ha ytterligare en för att få sitt nationella (svenska, inom landet) championat. Vad gäller internationell utställning är det ungefär samma sak men i stället för att "bara" bli svensk champion kan den vinna titel som internationell champion (som gäller i flera länder utanför Sverige så att säga) men då måste den ha deltagit på 3 sådan utställningar varav en i sverige minst och om jag inte minns fel i minst ett annat land förutom Sverige. Detta är mer en stege till olika titlar på sina championat. På en nationell kan du alltså inte få annat än ett svenskt championat.
Du kan alltså, bara din hund blivit unghund (ej valp) ställa ut på dessa utställningar både nationell och internationell och det är endast på dom du kan få CERT till din hund, detta gäller inte på inofficiella utställningar. Officiella utställningar betyder mer eller mindre att där kan du vinna godkända eller erkända resultat vilket du inte gör på inofficiella men ibland räknas dom resultaten på de olika rasföreningarnas tio-i-topp lista.
Vet inte om jag hjälp dig något med detta. Jag kan vara lite "luddig" i detta eftersom reglerna oxå kan ha uppdaterats i år eller förra. Rätta mig någon om jag har fel, snälla?!! Eller förklara det på ett bättre sätt för henne.

Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Nationell och internationell utställning är båda officiella och alla får ställa på dom, skillnaden är att på internationella kan man även ta en internationellt cert (CACIB) som krävs för att hunden ska bli INTUCH (internationell utställningschampion). Juniorer (9-15 månader) tävlar dock inte om CACIB.