Viktminskning!
Jag har en Border Collie hane som i överlag är väldigt kräsen. Han äter, men inte så mycket som han borde äta.
För två månader sedan vägde han 19 kg, nästan 20. Tills för en månad sedan då han gick ner till 17 kg. För två veckor sedan gick han ner till 16 kg och när jag vägde honom igår stog det 15 kg på vågen.
Då jag märkte att han gått ner från 19 kg till 17 kg började vi ge honom korv bitar i maten så att han skulle äta mer. Och nu har vi börjat med blötfoder som vi blandar med torrfodret.
Jag har prövat att lägga ut maten i ett spår, kasta ut den på gräsmattan, lägga den i en pet-flaska och ge den som belöning i ett freestyle pass. Han struntar fullständigt i maten.
Vi är väldigt aktiva dagligen och tränar väldigt mycket, men detta kan väl inte påverka matlusten och viktminskningen?
Just nu äter han Doggy Active som jag ger o-uppblött tillsammans med blötfodret.
Han är så otroligt tunn så att man känner revbenen och ryggkotorna väldigt väl.
Någon som har några förslag på vad man kan göra för att få upp honom i vikt?
Jag har prövat att byta foder, detta fungerade de två första dagarna, sedan tröttnade han.
Tacksam för svar!
Aktivitetsmängden kan påverka så att han inte får i sig tillräckligt med mat i förhållande till mängden han rör sig, bara ytterst lite lägger sig på kroppen så att säga. För viktuppgång gäller mer mat och mindre motion, men helst ser man ju till att få upp matmängden istället för att dra ner på mängden motion… så det är fullt möjligt att han skulle behöva äta mer än vanliga portioner om han rör sig mer.
Är han kinkig med godis, korv och liknande, eller är det bara torrfodret? Belönas han bäst med lek/kamp/jakt/allt annat än mat?
En tanke är att klicka matätandet. Ät en bit torrfoder så kampar vi! Jag har gjort liknande, fast tvärtom med min yngsta. Kampa lite så får du torrfodret. Går utmärkt, och vi kan nu kampa länge och väl och dessutom går det att kampa som belöning i sig :)
Leka fram kan också gå, göra matbitarna du slänger ut riktigt mycket värda och riktigt roligt att leka med för både matte och hund.
Hur ser han ut muskelmässigt? Har han byggt några muskler eller är han rätt igenom tunn och tanig? Är han det skulle jag ta en tripp till vet. för att se så att han inte har något fel på… vad blir det, näringsupptagningen? Ja, vad det nu heter. Att man äter och äter men kroppen lägger inte på sig så att säga.
Ja, vi ger honom ju mer än vad han äter upp. Han är oftast kinkig med godis, korv och köttbullar. Just nu har vi fått gå över till kamp och jakt lek som belöning istället då han ignorerar levergodis och korv totalt.
Jag skulle säga att han ser bra ut muskelmässigt. Han är ju inget benrangel rakt igenom men han kan gott lägga på sig 5 kg till!
#2 hum, jag skulle nog testa att klicka ätandet, göra det till något man kan göra för belöning. Så kan du lägga in ett par träningspass "ätande" under dagen, mer mat borde ju ge en viktökning! Intresse - klick - kamp, mer intesse - klick - kamp, äta - klick - kamp, äta mer - klick - kamp… Samma med korv och liknande. Kan man klicka in trix borde det gå att klicka in matätandet också ;)
Annars… leta efter något han gillar. Testa allt, skinka, ost, mjukost, räkost, korv, köttbullar, smör gillas här, kycklingbitar, köttfärs… flygande mat brukar vara roligare, lika så att hitta en hel hög skinka ute i skogen… lite ägg på maten kanske gör att han får i sig mer? Eller ett till mål mat? Så han äter nästan allt tre gånger istället för två, då borde han ju få i sig lite mer…
#3 Vi ska prova det där! Tack så jätte mycket!
Provat färskfoder?
≧◔◡◔≦
#5 Färskfoder? Hur menar du nu? Alltså mat i gelé eller sås? Det är det jag menar med blötfoder.
Eller tänker du på BARF eller liknande?
#6 nix ingen konserverad mat eller BARF utan färsk men fruset foder.
Ex. på märken: Bravo, Nordic, Priima, Klass.
Min hund som vanligtvis är matglad var på vippen att matstrejka när jag provade klass för att sedan återgå till torrisarna.
≧◔◡◔≦

Rekommenderar också färskfoder. Som #7 skrivit. Det brukar vara mycket populärt även hos de kräsna.
Skulle nog inte klicka matätandet, för jag ser inte hur man skulle nå ett resultat. Hur skulle man gå vidare sen? Man kan inte klicka hunden livet ut och han lär sig ju inte äta bara för att man klickar. Han äter ju i så fall bara för att få belöningen och vill man inte belöna för att han äter hans resterande 10 år så känns det rätt besvärligt.
Jag skulle först och främst börja med färskfoder, antingen bara blanda ner i torrfodret för att få smaktillsats. Eller ge dem som fullfoder. Sen skulle jag se om han inte fungerar bättre på foderberikning, låt honom jobba för maten. Inte bara få den serverad. Vill man ha mat, får man jobba för det också.
Använd det i träningen. Han behöver ju inte alls få mat serverat 2 ggr/dag. Sprid ut ransonen under dagen. Använd det som externbelöningar, i sökövningar, låt han leta upp maten som ligger gömd hemma/tomten eller på annan plats. Lägg det i en sån där godisboll där maten trillar ut om man rör på bollen. Eller variera sättet Du ger det på. Lägg det i en matskål men göm skålen på olika ställen varje gång.
Har Du provat något så enkelt att Du bytt ut matskålen till en annan i annat material? Har Du testat att lägga det direkt på golvet? En del hundar är lite "udda" och gillar inte skålar alt. en del material på skålarna.
alice kan vara likadan. hon ratade till och med färskfodret! :O
men jag bytte till olivers torrfoder och ger även fiskleverolja på maten. nu äter hon allt och slukar det med hull och hår.
jag kan nog tipsa om fisk oljan. sen bör du kanske byta foder då doggy innehåller mest spannmål. krama lillvovven och syrran hälsar att han bör börja äta ;)

Jag skulle av maska honom. Kan vara så att de är mask som äter uppfödan och han får inte till räkigt med mat till mänden motskon. De är reavfit bligt. Du kan ju(vet att de är äligt) peta lite i bajset ocg se om du ska se maskar. Avmaska även om di inte ser tycker jag. Hur mycket äter han om dan?
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Vi hade en Chihuahua som bodde hos oss ett tag. Han var förskräckligt kräsen och gick lätt ner i vikt när han inte åt.
Matte/husse hade kommit fram till att om dom inte lägger i så mycket i matskålen så åt han mer än om dom la i mycket. Han blev liksom mätt bara av att titta på mängden med mat.
Kanske är värt att prova? 
Han åt Priima ett tag men började nobba det med. Vi ska avmaska nu i veckan för hoppningsvis då jag faktiskt misstänker att det är mask. Han äter 6 dl om dagen av doggy med tillsatt blötfoder. Jag tror att han ska ha 8 dl av doggy active. När han väl äter så äter han tills han är "mätt" och lämnar då kvar i skålen.
Jag har prövat att variera väldigt mycket av vad han äter i, var han äter och vad han gör innan han äter. Somsagt så har jag prövat att lägga maten i en öppen PET flaska, kastat ut den på gräsmattan och lagt den i slutet av spår. Jag kan dock inte använda den som belöning då han knappt tar levergodis eller korv i belöning. Alltså, han arbetar för belöning men när belöningen kommer (korv) så nosar han bara på den och går och hämtar en boll ist.
#8 "Skulle nog inte klicka matätandet, för jag ser inte hur man skulle nå ett resultat. Hur skulle man gå vidare sen? Man kan inte klicka hunden livet ut och han lär sig ju inte äta bara för att man klickar. Han äter ju i så fall bara för att få belöningen och vill man inte belöna för att han äter hans resterande 10 år så känns det rätt besvärligt."
Tråkigt att du ser det så. Själv ser jag inget problem med att klicka matätande, eller "lära hunden att äta mat ger belöning" vilket det egentligen går ut på. Jag ser det som att man kan nå ett resultat väldigt snabbt med rätt hjälpmedel, där hunden snabbt äter det man lärt den för att få belöningen. Om så en portion mat eller en köttbulle, och beroende på vad för belöning som ges och matens mängd kan matätandet gå på ett par sekunder, med en stunds belönande efter det. Ganska bra resultat altså.
Det fungerar som vilken annan konst som helst. Därför har du helt rätt i att han inte kommer lära sig äta bara för att man klickar. Klickandet måste ju betyda något och gör det det så kommer han att äta för belöningen(med den självklara parantesen=OM träningen sker på rätt sätt").
Jag förstår inte alls hur du menar med att man inte skulle kunna klicka hunden livet ut? Vet hunden vad det innebär och klicket behåller sin funktion/betydelse kan man klicka tills de dör…
Han kommer äta för att få belöningen JA. Men jag ser inte varför det skulle vara besvärligare än att använda maten som belöning eller göra maten på annat sätt roligare, vilket du också föreslog. Det handlar ju om samma sak, fast lite tvärtom. Träningen med maten blir det som ger belöning i annan form, medan hundar som ser mat som belöning kan träna annat. Med rätt belöning kommer det vara precis lika tidskrävande. Huvudsaken är ju att hunden får i sig maten. (Ser hunden inte maten som belöning eller något värt jobba för utan kan träningen också påverkas negativt pga det, en till liten parantes värd att tänka på).
Jag ser alltså inga som helst hinder just för att lära en hund äta för belöning, på kommando om man så vill. Det är fullt möjligt. Sen är det väl självklart att man bör ta reda på orsaken till att hunden inte äter, utesluta sjukdom och så med en hund som vägrar mat. Det säger jag inte emot och det har jag också skrivit tidigare. Men i det här fallet handlar det ju inte om att han inte äter utan att han ändå är smal trots att han äter sig mätt och att han är lite kräsen. Kan bero på mask, självklart, eller annat. Kan också gå att påverka med byte av mat. Men vill man att hunden äter mer och/eller något specifikt(köttbulle eller torrfodret t.ex.) så kan man mycket väl lära in det. Med klicker, om man så vill, eller på annat sätt.

#13 Jodå, jag förstår mycket väl hur Du menar. Jag menar bara på att det blir ju rätt jobbigt att hålla på att klicka hunden efter varje måltid morgon och kväll varje dag i kanske 10 år framåt.
Vad händer när hunden helt plötsligt slutar äta efter 2 tuggor? Ska man "backa" i träningen då och ge belöning tidigare , alltså innan matskålen är slut? Eller ska man kräva att hunden äter x antal tuggor för att få belöning? Tycker det verkar krångligt.
Allra bästa är ju att gå till botten med varför hunden inte äter. Är det för lite protein i fodret? Om hunden äter liten mängd så gäller det att väldigt proteinrikt så hunden klarar sig på liten mängd. Skulle rekommendera Orijen.
#14 Varför skulle man klicka hunden efter varje måltid resten av livet för? När hunden väl kan det finns ingen anledning att klicka, då är det bara (kommando/signal) - utförande - belöning som gäller. Och det är inte jobbigare än att dela ut maten som belöning i träning eller ens att sätta matskålen på golvet.
Slutar hunden äta efter två tuggor och man har ett högre krav får man backa i träningen ja, och dessutom fundera på varför hunden testar något annat än det som gett belöning tidigare. Är belöningen inte tillräckligt värd längre? Har man som tränare inte arbetat med rätt kriterier eller har fel beteende förstärkts? Beroende på hur man vill ha det kan kan begära x antal tuggor eller att skålen är ren, eller att köttbullen som sträcks fram äts upp. Man formar ju sitt eget tänkta beteende. Och inte är det mycket krångligare än att lära in en sitt eller en platsliggning, blir det krångel så funderar man på varför och gör man rätt så blir det rätt.
Självklart är det bäst att ta reda på varför hunden inte äter. Men är det inga problem och hunden inte äter det man vill att den äter så går det mycket väl att lära in om man skulle vilja. OM det nu inte är så otroligt äckligt att ingen belöning är stark nog, men det är inte troligt… Jag gör en skillnad på en hund som inte äter av en fysisk anledning och en hund som inte äter för att den inte har lust. Känner inte hunden för gurka men allt annat går det att lära den äta gurka.
Men självklart kan man laborera med olika matsorter och innehåll och tillägg och utgivningssätt också, plus den självklara vet.kontrollen.

#15 Ja, men Du menar att man ska kommendera hunden att äta sin mat och sedan få en belöning. Det är ju så gott som samma sak att klicka sin hund efter varje måltid. Klick = belöning. Sen visst kan man hoppa över klickandet och bara belöna, men hunden kommer ju relativt snart sluta äta sin mat om belöning efter uteblir.
Är man inte väldigt snett ute om man måste lära/kommendera sin hund till att äta?
Jag ser ingen vits med att lära en hund en sådan naturligt och instinktiv sak som att äta. Förstår inte hela grejen med varför man ska lära hunden att äta något den inte vill ha.
Men vi har väl olika åsikter antar jag.

Håller me Zebben här.
Det är inte så att han ligger väldigt högt i stress så han inte känner/har lust att äta?
#16 Nej, jag menar på att det är möjligt att lära en hund äta på kommando om man så skulle vilja. Jag talar inte för att det skulle vara det självklara att göra för en hund som inte äter, absolut inte. Vilket jag, åter igen, tagit upp tidigare. Vet. kontroll, se över matens innehåll, byta matsort osv. är ju sådant som kan peka på orsaken och som kan hjälpa/påverka matätandet, och sådant bör man se över.
Jag säger också att det är möjligt att lära hunden äta på kommando, och självklart följs rätt utfört beteende av en belöning.
Klick är inte lika med belöning! Inte någonstans. Klick ska följas av en belöning om den ska bibehålla sin funktion, men den betyder bara "rätt, nu kommer belöningen".
Därför kommer inte hunden sluta utföra beteendet bara för att klicket försvinner. Försvinner däremot belöningen, ja då kommer det minska i frekvens. Men så är det ju för alla andra träningssätt också. Belönas hunden aldrig för ett ställande under gång kommer den sluta utföra det, men belönas den för rätt så kommer det öka i frekvens. Med eller utan klick! Om beteendet är inlärt vill säga.
Kan hålla med om att man är snett ute om man måste, rent allmänt, tvinga i sin hund mat. Genom tvång, träning eller annat. Matlusten bör ju finnas där, annars är något galet.
Men det är inte det generella matätandet jag talar om här, utan möjligheten att lära hunden äta något på kommando. Och där är skillnaden mellan vad vi talar om, jag är helt med på ditt spår gällande matens innehåll osv men jag tog också upp möjligheten att lära hunden äta något på kommando om man skulle vilja. Som du ser längre upp har jag tidigare tagit upp mer än "lär in det", och det känns hemskt tråkigt att en möjlighet att lära in något tas på ett så felaktigt sätt. Jag har ju inte talat för att det skulle vara rätt sätt att arbeta med allt matvägrande utan jag tog bara upp tanken att det vore möjligt att i just detta fall lära in ett ätande (kanske av köttbitar?) som tillägg till det hunden redan äter. För äter gör han ju, men lite mer mat skulle inte skada. Hade han inte gjort det och jag inte vetat om att det här är en arbetsvillig hund och ägare så hade jag inte tagit upp det alls utan propsat vidare på vet.koll och innehåll osv. Men dessa två har all möjlighet att få en äcklig korvbit till att bli det roligaste som finns att äta som tricks, om de skulle vilja.
Är du med? Jag tar alltså inte inlärning som lösning för ett icke-ätande utan talar om en ren generell möjlighet att lära hunden äta på kommando, hungrig som kräsen, skild från det vanliga ätandet och viljan att äta som bör finnas hos alla hundar. :)
Inte läst tråden men kolla hos veterinären så han är frisk? Och ev byta foder?

#18 Nej, klick är inte belöning. Men för hunden betyder ett klick att de väldgit snart ska få en belöning. Så det var därför jag skrev så. Kommer ett klick kommer det alltid belöning.
Sen är självklart inte själva klicket belöningen i sig, men för hunden börjar salivutsöndringen redan när de hör klicket.
#20 …Ja? Vad är problemet då? Bara för att man inte klickar betyder det ju inte att det inte kommer en belöning, och så länge hunden tjänar på att utföra ett beteende kommer det inte att minska i frekvens.

#21. Jag ser inget problem. Jag ser bara inte varför man överhuvudtaget ska klicka in att en hund ska äta något som den inte vill/kan.
Ska Du få en hund att fortsätta äta så gäller det ju att den belönas för det. Annars kommer ju beteendet att minska i frekvens precis som Du skriver. Det känns som en dum diskussion. Jag vet hur jag skulle kunna klicka in/belöna fram att en hund äter något den inte vill ha, men jag ser ingen anledning till att göra det.

Ofta försämrar man aptiten om man gör en stor sak av det hela. Hunden kanske mår bäst av att ha matskålen framme jämt, så att den kan äta när den vill.
Vissa hundar äter bättre om man kör med foderberikning, byter torrfoder till ett med mer kött, ger färskfoder istället eller sprider ut maten på golvet, gömmer den ute, delar upp maten till träningsbelöningar ed. Om han äter ny mat 2 dagar, kanske han får upp intresset om du börjar berika matskålen.
Något att faktiskt börja med om en förändring sker och det är en rejäl viktminskning är ju ett veterinärbesök samt ett "kolla masken kit" från apoteket.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#22 Näe, själv har jag inte heller något behov av det, men jag talar om att möjjligheten finns om man skulle vilja.
Problemet jag undrar över är varför hunden enligt dig skulle sluta äta för att man tar bort klicket? Tar man bort belöningen så ja, det är vi överens om. Men på ett befäst beteende kommer inte det uteblivna klicket göra någon skillnad, så länge belöning kommer. Jag undrar också över varför du tror att man måste klicka hunden efter varje måltid för all framtid och varför du tror att det skulle vara så besvärligt. Det är ju inte direkt besvärligt att be en hund som kan "sitt" sitta och sedan belöna det, och det är precis samma principer för både "ät" och "sitt". När det väl finns i repetoaren kan det gå lika snabbt som att ställa ner skålen i vanliga fall, eller för den delen ge hunden en köttbulle från handen, beroende på hur man tränat.

#24 Om man slutar belöna en hund för ett utförande så kommer den så småningom upphöra med det. Enklare än så är det inte. Så ja….om man har en hund som tex inte vill äta sin mat utan som endast gör det för att den belönas för det…kommer så klart att sluta äta maten om belöning uteblir.
Du skriver ju själv samma sak så jag förstår inte vad Du undrar?
Jag personligen skulle inte vilja belöna min hund efter varje måltid. Ska jag då behöva stå och vänta på att den har ätit upp. Min hund äter på ca 5 min. Jag belönar heller inte varje sitt min hund gör när den kan kommandot. Det lägger jag som ett krav så småningom. Men att ha/kunna ha ett krav på att hunden ska äta något den inte vill är svårare.
#25 Jag citerar…
"Jag menar bara på att det blir ju rätt jobbigt att hålla på att klicka hunden efter varje måltid morgon och kväll varje dag i kanske 10 år framåt"
Varför skulle man klicka efter varje måltid? När hunden väl lärt sig hur beteendet ser ut så behövs inget klick. Inlärningen är klar.
"Sen visst kan man hoppa över klickandet och bara belöna, men hunden kommer ju relativt snart sluta äta sin mat om belöning efter uteblir."
Varför skulle belöning utebli för att man slutar klicka? Varför skulle hunden sluta äta för att man slutar klicka? Jag förstår inte alls hur du menar med den meningen. Är det möjligen en felformulerad mening? Det framgår iaf som att du menar att hunden kommer sluta äta då belöningen uteblir för att man hoppar över klickandet. Vilket inte är något jag menar på att man ska göra heller, hoppar man över i inlärningen blir inlärningen svårare men när man väl lärt hunden försvinner klicket helt. Inget hoppa över utan helt alltså.
Det här handlar inte om dig eller vad du skulle och inte skulle göra, utan jag talar om en möjlighet att lära hunden äta på kommando om man skulle vilja. Vad du sedan tycker om det och om du skulle använda det eller inte är din ensak. Det fungerar ju fortfarande likadant för det.
Sen måste jag säga att ha som krav att hunden jobbar utan att tjäna något på det verkar som en otroligt dum idé i mina öron. För, som sagt, utan belöning kommer beteendet minska i frekvens…så nästan garanterat tjänar din hund något på att fortfarande utföra beteendet om den gör det, även om det inte är den belöning du använt tidigare och inte är något du ser.

#26 Hur ser det färdiga beteendet ut för Dig? Att hunden äter det som ges i matskålen utan någon belöning efter? Är det vad Du kallar att inlärningen då är klar?
#27 hmm, mycket ogrundade antaganden där du…
Det färdiga beteendet kan ju se ut hur som helst beroende på vad man vill ha, men en signal som utlöser det, ett korrekt utförande och en belöning(som varieras) för rätt utfört beteende.
T.ex. skål på golvet - äta upp innehåll - belöning. "varsågod" - äta från hand - belöning. Eller hur man ni vill ha det. Precis som "sitt" - sättande - belöning.
Medan inlärningen har "steg mot rätt/rätt beteende - klick - belöning".
Vad du fått tankar om att det inte skulle vara någon belöning efter för mig förstår jag inte alls, det är ju just det jag precis propsat hårt på att det ska vara…? När beteendet sitter behövs inget klick och, åter igen, bara för att det inte följs av ett klick betyder det inte att det inte kan belönas (om beteendet är rätt). Vad får du dom tankarna ifrån?
Det jag kallar färdig inlärning är när beteendet är fomat så som vi vill ha det och hunden utför det på kommandot/signal.
Ställer samma frågor till dig…

#27 Känns som vi kommit väldigt från ämnet. Förstår inte Din första mening alls, vadå ogrundade antaganden? Jag frågade hur det färdiga beteendet såg ut för Dig vad gäller det tips Du gett om att klicka in ätandet. Om jag avslutar mina meningar med frågetecken är det väl knappast några antaganden utan frågor..
Vet inte hur Du läst mina inlägg, men tydligen tolkat dem på Ditt sätt. Och det är väl ok, för vi pratar om samma sak men formulerar oss olika.
Jag har inte sagt att man inte ska belöna/klicka rätt beteende under inlärning. Det jag menar på är att jag fortfarande inte förstår varför man överhuvudtaget ska klicka in matätandet på en hund som inte vill äta. Och nej, jag skulle inte vilja belöna en hund bara för att den ska äta sin mat morgon och kväll i 10 år framåt. Oavsett om jag hoppar över klickandet och bara belönar.
Inte läst allt men menar du #28 att man ska klicka in hunden att äta sin mat?
Hunden äter väl när den är hungrig, blir den mager är det nåt fel, antingen gör den av med mer än den äter(får i sig för lite för att bygga fett och muskler av) eller så kanske den är sjuk. Eller om det är en okastrerad hane kan löptikar få dem att sluta äta.
#29 Jag citerar "att hunden äter…", "är det vad du kallar…" Antaganden som jag inte finner någon grund för. Jag har då aldrig talat om utebliven belöning för rätt urfört beteende.
Jag läser vad du skriver och frågar därefter, tyvärr svarar du inte på frågor som ställs utan ger helt andra svar. Vi kan ta det igen.
"Man kan inte klicka hunden livet ut…" Varför skulle man inte kunna göra det?
"Jag menar bara på att det blir ju rätt jobbigt att hålla på att klicka hunden efter varje måltid morgon och kväll varje dag i kanske 10 år framåt" Varför skulle man klicka hunden efter varje måltid hela livet för?
"Sen visst kan man hoppa över klickandet och bara belöna, men hunden kommer ju relativt snart sluta äta sin mat om belöning efter uteblir" Varför skulle belöning utebli för att man "hoppar över" klickandet och bara belönar?
Och jag i min tur förstår inte var du fått för dig att jag menar på att man ska klicka en matvägrande hund till att äta rent generellt, för det har jag aldrig sagt. Vill du fortsätta hävda så, vänligen peka på vart jag har sagt så.
Det jag talar om är att det är möjligt att lära en hund äta mat för belöning i annan form om man skulle vilja. Som tricks alltså, som konst, som en grej… inte att förväxla med det normala ätandet alltså! Det handlar bara om vanlig inlärning, att det är ätande inblandat gör ingen skillnad.
För allmänt ätande och hunger har jag gett och ger jag andra råd.
#30 Ja, hade du läst allt så hade du haft svar på din fråga redan. Du har full tillgång till hela diskussionen och fördelen med skrivna diskussioner är att man kan gå tillbaka och läsa vad som sagts även om man kommer in mitt i. Hittar du inget svar (vilket du bör göra flera gånger om och även i detta inlägg!) så återkom så ska jag ge dig ett separat svar.

#31 Och jag får inga svar av Dig. Så hela diskussionen känns inte som den ger något.
Jag ber om ursäkt IsabelleA att tråden har spårat ur. Hoppas Din hund kommer igång med sitt ätande. 
#32 Där håller jag inte med, jag anser mig ha svarat på alla frågor du ställt men skulle jag missat någon så fråga igen.
Jag vet att bordercollien är en arbetande o aktiv ras, fast jag inte haft någon egen.
Du skrev att ni är väldigt aktiva dagligen och tränar väldigt mycket. Men det kan väl inte påverka….
Jag tror att det kan ha inverkan. Kan han ta det lugnt? Har ni nån dag när ni inte gör nåt speciellt utan bara är och går promenader? Nu menar jag inte utan kontroll :) Han är ju också väldigt ung och förmodligen som många unga hundar är väldigt pigg. En ras som också är så med hela tiden kan ju också vara svårt att kanske se var gränsen går s.a.s. Hoppas du förstår vad jag menar. Vet att jag är skitdålig på att förklara :)
Missförstå mig rätt nu. :) Menar inget illa. Jag känner inte dig eller din hund. Är ju också svårt att bilda sig en uppfattning så här.
Men det jag kom att tänka på när du frågade om att vara aktiv o träning och dess inverkan är att det låter snarlikt som övertränade tävlingshästar. När tävlingshästar har fått för mycket så reagerar dom med att matvägra bl.a. Tror att även andra djur reagerar så på "stress". Att jag tog hästar som exempel är att jag har erfarenhet av tävlingshästar men inte av hundar som tränar mycket.
Så har du inte testat att dra ner lite på tempot så kanske du skulle göra det för o se om det hjälper. Bara ett råd :)
Är det någon som tycker jag är helt fel på det så får ni väl säga det. Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall:)

#34 Visst har Du rätt. Hundar som blir överstimulerade kan svara med matvägran.
Det svåra med att hjälpa till över nätet är att man faktiskt bara kan gissa sig till i många fall. Man känner varken hund, ägare eller hur deras vardag ser ut. Man får komma med tips och råd, precis som Du gjort.
Jag vet att bordercollien är en arbetande o aktiv ras, fast jag inte haft någon egen.
Du skrev att ni är väldigt aktiva dagligen och tränar väldigt mycket. Men det kan väl inte påverka….
Jag tror att det kan ha inverkan. Kan han ta det lugnt? Har ni nån dag när ni inte gör nåt speciellt utan bara är och går promenader? Nu menar jag inte utan kontroll :) Han är ju också väldigt ung och förmodligen som många unga hundar är väldigt pigg. En ras som också är så med hela tiden kan ju också vara svårt att kanske se var gränsen går s.a.s. Hoppas du förstår vad jag menar. Vet att jag är skitdålig på att förklara :)
Missförstå mig rätt nu. :) Menar inget illa. Jag känner inte dig eller din hund. Är ju också svårt att bilda sig en uppfattning så här.
Men det jag kom att tänka på när du frågade om att vara aktiv o träning och dess inverkan är att det låter snarlikt som övertränade tävlingshästar. När tävlingshästar har fått för mycket så reagerar dom med att matvägra bl.a. Tror att även andra djur reagerar så på "stress". Att jag tog hästar som exempel är att jag har erfarenhet av tävlingshästar men inte av hundar som tränar mycket.
Så har du inte testat att dra ner lite på tempot så kanske du skulle göra det för o se om det hjälper. Bara ett råd :)
Är det någon som tycker jag är helt fel på det så får ni väl säga det. Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall:)
Svar: Vi är rätt aktiva, men inte aktivare än någon annan på min skola. Jag går naturbruk med inriktning på sällskapsdjur där alla i mitt umgänge har hund så det mesta vi gör är med hundarna hack i häl. Jag måste säga att jag inte är aktivare än någon annan i mitt umgänge men vi är såpass aktiva att han inte blir understimulerad. Ben kan slappna av väldigt bra vilket faktiskt förvånar mig då jag sett många andra border collies som inte haft någon "off"-knapp. Han har däremot en off-knapp som jag upplever det i alla fall. Han kan ligga och vila när vi inte är aktiva oavsett om vi står mitt på t-centralen eller är inne på mitt rum på internatet jag bor på. Jag skulle nog inte säga att han är stressad.