Cykla på asfalt
Hur går det för era vovvar när ni cyklar med dem på asfalt?
Blir de ömma i tassarna eller går det bra?
Hur långt/ofta borde man kunna cykla på asfalt utan att tassarna tar illa vid?
Funderar lite eftersom jag cyklar till stallet ca 4 ggr i veckan, dit är det 5 km x2 då.
Skulle det vara en bad idea att ta med en vovve på såna cyklingar?

nej det tycker jag inte men träna upp konditionen innan så att hunden orkar springa den biten. Tänk också på att hunden helst ska trava för att bygga upp snygga muskler hela tiden. låter man hunden galoppera till största delen kan man istället förstöra muskelbyggnaden…
Jag har precis börjat cykla med min tjej.. det svåraste är att få henne låta bli hundar, och andra intressanta lukter när jag cyklar. för hon vill ju gärna se det som en vanlig promenad ungefär.. men lite öm i tassarna blev hon nu i början men med mer träning så har även hennes trampdynor hårdat och börjat vänja sig. Det man ska tänka på är att det jobbigaste är ju att det sliter otroligt mycket på lederna.. eftersom dte är ett hårt underlag

Ja ledförslitning är jag medveten om, dock ska det vad jag fått förklarat inte slita nämnvärt om de går i trav.
Självklart ska kondisen finnas för såna cyklingar.
Har ingen vovve än men planerar ju en och vill skaffa en som passar mina vanor.
5kmx2 är ju inte så långt, det borde väl även små hundar klara av?

Jag hade nog inte gjort det.. Och om, så hade jag hört med någon som är kunnig och duktig om hundens leder m.m. innan.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag hade nog inte gjort det men som #4 säger beror det nog lite på vad du har för hund oxo. I så stor utsträckning som möjligt kan du ju ha hunden brevid på ev gräs/gruskant.
"1 steg på asfalt sliter på lederna som 10 steg på gräs, är ett riktvärde vi fått av vår fysioterapeut" Har man en tung hund bör man förståss vara mer försiktig.

Det gör inget att man har dom på asfalt, det man ska tänka på är att vänja dom sakta. Börja med att bara ta med henne en dag i veckan för att sedan öka. Om du ändrar träningen tar det 3-6 mån för musklerna att anpassa sig medans det tar upp mot 2 år för skelettet att anpassa sig till samma arbete.
Egentligen sliter det inte mer, det handlar om att bygga upp långsammare eftersom leder/skelett hör till de långsamma vävnaderna. Om man börjar gå 5 ggr i veckan på asfalt med en hund som inte är van (gäller en själv också) så kommer den få problem med leder, senor och benhinnor.
Skynda långsamt så går det fortare.
För mina hundra går det bra,dock efter en kvart så tar jag och cyklar på gräs eller där det är mer mjuk mart:)