Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3522 ggr
[Djurlinnea]
0

skäller otroligt mycke!

Min hund Sigge är en 5-årig stövare som älskar när man går på promenader men mitt problem är att han skäller otroligt mycke när man möter hundar och sådant.Han sliter och drar och skäller!Jag har försökt med mycke t.ex. säga till,dra undan och hålla händerna runt munnen och säga åt han!Det har funkat tills man möter nästa hund…

Går det att göra någonting åt eller så?Vad ska man göra iså fall?

Letfors
0

Att bestara tycker jag är dåligt. Ett bätter sätt är att lära ni fot utan hunde möten med en massa blöning och gosid. När ni sen mötter en hunde. komendera fot och se till att hunde är konsterad på dig. Om hon skulle titta på den andera hunden och göra annt har di missta en belöning.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Karizma
0

Våran hund har vart skälling pga rädd/osäker detta har jag tränat med godis och beröm 1a hand just möten. Men sen har jag tränat balans och kontaktövningar, även träffat 2 andra träningskompisar med hundar för träna detta. Det har gott jätte bra, nu är våran tik en hund som har fin kontakt med mig men just den träningen har stärkt att vid hundmöten ska hon mer brysig om mej än mötande hunden. Det tar tid o träna detta men rätt som det är ser du skillnad, har hon någon hundkompis? Om man har det kan man gå med den då den kan visa hur man betersig.

[Djurlinnea]
0

#1 lite svårt att förstå,du tappa bort lite bokstäver ;)

#2 Okej,ska prova ;) Nej,tyvärr har jag ingen "hundkompis" att gå med ;(

NaimaG
0

Kontaktträning kombinerat med skvallerträning skulle jag rekommendera. Min hund var likadan men idag upptäckte jag att kontaktträningen och skvallerträningen gett vika när vi passera en kolsvart hund han normalt skäller på utan minsta problem, det var bara den svarta hunden som morra medan Ludde gick sakta förbi. Det har dock tagit 1 års träning och resultatet blev att han två dagar sedan kunde för första gången leka med en kolsvart okastrerad pitbull hane utan de minsta motstånd.

Letfors
0

Jag har dyslkis (vet inte hur de stavas) Alla andra kan läsa de jag skriver men inte du??????????

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Empisen]
0

#3 Såhär skrev hon i inlägg #1

Att bestara (bestraffa?) tycker jag är dåligt. Ett bätter sätt är att lära in fot utan hund möten med en massa belöning och godis. När ni sen möter en hund. kommentera fot och se till att hunden är konsentrerad på dig. Om hon skulle titta på den andra hunden och göra annat har du missat en belöning.

NaimaG
0

bätter = bättre

[Empisen]
1

#7 Glömde visst det Skrattande

sven-g
0

Det bästa i detta är att träna hunden möta andra hundar. På dressyrkurs går man in i klunga med hundarna. Kan man träna på detta sätt, blir det för drygt för hunden att hålla reda på alla andra hundar. Kör man denna träning samt även en sån träning att hundägare tar och går runt inte i ring, utan så man möter hela tiden nya hundar. Efter att gort så 5 min högst en halv timme ca tröttnar hunden på att bevaka andra hundar, den håller sig till sin flock, dvs ägaren och är tyst. Detta räcker naturligtvis inte bara med en gång utan måste upprepas. Som i allt annat är det träning och åter träning som gäller. Att bestraffa eller skrika åt hunden får motsatt verkan.

Letfors
0

Ja, lite fel bilr de(vet att de är dumt att ta upp de här) tack ni som fattar och säger de. Många fel är slarv fel, som kommer när jag skriver fort. En ska är att de är bra att ni söäger till när de blir fel. Bara de att jag lär mig inget på de. Tack ändå :D

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Empisen]
0

#10 Kan man inte träna bort sin dyslexi?

Vet ingenting om den sjukdomen men det borde väl gå? Eller iaf att man kan bli bättre?

Om du, TS, tycker vi förstör tråden får du säga till! Isåfall kan vi ta allt via PM eller något..

NaimaG
0

#11 Dyslexi är ett funktionshinder och liksom alla funktionshinder går det inte att få bort men det går att göra bättre. Jag har själv problem med språket men det är för att jag är finsk ;).

[Empisen]
0

#12 Jaha okej, har märkt att det är väldigt många på iFokus som har dyslexi, men jag störs inte av det, kan nästan alltid förstå vad dom skrivit ändå Glad

Aspergers syndrom, är det när man säger fula ord utan att vara medveten om det?

ingann
0

#13 Asbergers är en slags autism…  ofta med ganska hög intelligens men har svårt med det sociala beteendet. Oftast är de väldigt fokuserade på ett specifikt intresse och går in helt i det…

Ungefär som ADHD fast tvärtom;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karizma
0

Jag har Dyslex går att träna på olika vis, jag fick gå hos extra lärare 3-9 klass o träna sen är det läsa en massa för min del. vid trötthet är det värst :P då tror jag ingen hade fattat vad jag skriver. ;-)

Men iaf återgå till vad #0 frågar om tycker att #4 ger jätte bra tips :)

[Empisen]
0

#14 Jasså! Då blandade jag ihop den med en annan sjukdom då ^^

Men som sagt var, åter till ämnet :D

[Djurlinnea]
0

#5 Nu såg jag vad det stod :) Men jag läser bara igen snabbt och sådant…Men nu förstår jag =)

Tack för alla tipsen :) Ska träna lite nu =)

[Djurlinnea]
0

Nu har jag tränat lite samt gått en promenad!Det funkade att träna…+ så mötte vi ingen hund Oskyldig så det var inte så farligt =) Hade han lös men matade han med godis var 2:a meter :p Eftersom han är väldigt matkär så gick han brevid hela tiden :)

Han kan gå i koppel och sådant men jag får ingen kontakt med han ibland (ganska sällan)…Har provat med både koppel och halsband men ibland äre som om han glömmer bort att han har halsband/sele och drar,inte lite heller!Han får inte gå dit han vill heller men ibland är han ostyrlig!Jag får ju ändå kontroll över det hela efter typ 10 sekunder men vad kan jag göra innan det blir ett sådant utbrott om vi kallar det så ;)

Letfors
0

Okej vet att de förstör, men vill svara. Jag har svår dysleie. De är som skat ett funskons hinder som går att träna till de bätter och de är stor skiland nu. Att ha datta och vara inne på olika sidor och skriva inlägg och blogga gör mycket. Läs min blogg för ett årsen och jemär de med nu så mäker i skilad www.letfors.webb.se  Jag har nästa helt tränat bort mina lässvåheter och har mäst problem med att stava.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

[Djurlinnea]
0

#19 Så bra :D