Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2908 ggr
LinaK
0

Förändrat beteende.

Min bichon havanais har alltid varit väldigt lätt att handskas med och varit väldigt lätt att ha å göra med överhuvudtaget. Man har fått fixat med honom hur bäst man har velat. Men nu har han förändrat sig, han är 16 månader ungefär.

När jag eller sambon ska ta av han kopplet kan han plötsligt morra (detta är inte varje gång men ibland). Kliar man honom vid rumpan eller bakdelen så ser han skamsen ut och morrar. (detta har vi slutat med Har såklart aldrig gjort honom illa, borstar honom alltid varsamt i bakre delarna. Och borstningen är inte heller något problem, det går han med på. Det är när man rör vid honom fysiskt. Även när man ska lyfta upp honom kan han morra. Det jag gör i dessa situationer är att ignorera honom, men jag vet inte om det är rätt metod så därför skulle jag vilja ha lite vägledning.

Ska tillägga att VISSA andra personer får fortfarande göra vad dom vill med Algot. (min mamma är ett exempel) Men det är just mot min sambo och mig han visar detta beteende. Någon som har någon aning om vad som skett med honom?
Han verkar nästan skamsen över att vara i närheten av oss ibland. Obestämd

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tangotime
0

Låter lite som tonårs trotts. Att han testar er lite. Jag hade i det läget fortsatt lugnt att klappa osv när han morrar för att han inte ska lyckas bestämma. Efter som vissa personer fortfarande kan göra detta med honom utan att han morrar så är det nog ett test mot er. Annars hade man ju funderat lite på om han hade ont eller nåt.

[Hilo]
0

Mmm, de ljuva 16 (månader)..

Om han inte har ont eller så skulle jag tippa på antligen erat kroppsspråk när ni håller på med honom så, eller bara rena tonårsfasoner.
Under denna period är det väldigt, om inte extra viktigt med träning om att vra konsekvent..

Bella-R
0

Detdär beteendet + ännu värre i form av hugg etc, har jag fått stå ut med Benji nu i snart ett halvår.

Han började väldigt tidigt, och har fortsatt.

Nu dock börjar jag få bukt på hans (och säkerligen mina eftersom det nästan alltid beror på ägaren) problem.

Detta genom ignorering, och självbehärskning.

När han morrar när jag t.ex ska klippa någon tova, säger jag ett lugnt & bestämt nej, och ser till att hålla mig själv lugn & fri från rädsla.

Så han kan läsa av mig och känna att jag inte är rädd.

Och sen ignorerar jag hans morr & eventuella hugg.

Det har funkat för honom & mig, och han är redan på bättringsvägen.

Sen ska han kastreras om 6 dagar, så då tror jag att han kommer vara enklare att jobba med.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"