Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6370 ggr
Ronja06
0

Matvägrande tunn hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sheltiehane på snart 2år som verkligen matstrejkar. Han har väll aldrig varit så stor i maten, och har alltid redan från tidig valpålder varit otroligt tunn. Förutom att han vägde 90 gram vid födseln vägde han under 1kg då vi hämtade hem honom som 9veckors valp. Jag fick verkligen kämpa för att få i honom maten, han fick även färskfoder och fil i sin mat eftersom han var så tunn som valp. Tyvärr har han väldigt känslig mage för annat än torrfoder.

Förutom detta så var jag tvungen att lära honom att äta godis, till och med köttbullar som han till en början spottade ut. Han är i dagsläget drygt 34cm i mankhöjd och väger lite över 4kg! Då är mycket av vikten päls också får man tänka på. Man kan känna vartenda litet revben på honom, man känner även höftbenen läskigt tydligt. Han är tunt byggd, men bör nog ha en vikt på iallafall 5kg.

Vi har testat att byta foder med samma resultat. Han har sina "mattider" och får drygt 30 minuter på sig att äta upp maten. Annars åker den upp och kommer ned vid nästa mattillfälle. På en dag kanske han äter 1/4 av det rekommenderade intaget. Alltså en halv deciliter. Jag har till och med sjunkt så lågt att jag blandat i pasta eller något annat gott till honom. Inte ens detta funkar.

Vi rör på oss väldigt mycket. Förutom träning varannan dag på klubben i några timmar i form av agility, joggar jag med hundarna dagligen och tar långpromenader på drygt 3h varje dag. Viggo är väldigt pigg förövrigt, "glad för ingenting" passar för att beskriva. Svansen i topp hela tiden och alltid på G.

Fick tipset om att prova Nutrical (hund), något som vi inte har försökt oss på än. Jag försöker dock att få tag i det. (någon som provat detta och har något att säga om det?) Tips tas tacksamt emot!

Uppdaterng 11:30: De enda gångerna som han verkligen äter är när jag gör ett s.k. "matsök" i lägenheten. Alltså att jag gömmer maten runt omkring i lägenheten så att han får hitta den. Då slänger han sig *nästan* bokstavligt på maten då han hittar den. Plötsligt kommer då matgalningen fram, som vår andra sheltie. Kruxet med detta är att det tar tid att fixa detta två gånger per dag. Det svåraste är under morgonen då jag tar en mycket tidig buss. Det är svårt att hinna med. Middagarna går såklart att fixa, men då måste hela familjen vara med på det. (är själv inte alltid hemma vid den bestämda middagstiden) Om de har orken att fixa det vet jag inte.

Veterinär har självklart fått kolla igenom honom, vägt honom m.m. De har aldrig kommenterat hans vikt eller liknande, enbart att han verkligen är en liten lycklig sportfåne.

Mvh Emelie Förlägen

sali
0

Om han gillar att leta maten så prova att slänga ut den på gräsmattan så får han gå och leta i gräset, och om det inte finns gräsmatta, häll det på golvet ?

Ronja06
0

#1: Hmm.. jo det kan faktiskt funka när jag tänker efter! Ska testa till middagen efter träningen på klubben

Mvh Emelie Förlägen

Tangotime
0

Har veterinären/du tittat honom i halsen?

En av mina är som du beskriver din. Men han får färskfoder och det äter han lite av i alla fall. Har du provat ett högenergi foder? Då behöver han inte äta lika mycket. B-vitamin, Mynta, Aptit - Booster och Vommjöl är aptit höjande. Har du provat något sånt? Ger du torrt eller blöter du upp maten?

Linnea
0

Vissa hundar blir stressade av mycket aktivitet, din kanske får för mycket motion? Eller för lite tid att verkligen vila? Annars kanske han bara är väldigt kräsen, min hund äter inte heller alltid det hon ska och katten får aldrig samma torrfoder flera gånger på rad (köper olika sorter varje gång) för annars äter han inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Ronja06
0

#3: Veterinären har kollat honom i halsen, men jag kan såklart be honom att göra det igen i och med att lilleman ska vaccineras om drygt två veckor. Viggo får tort torrfoder, blötad mat har inte heller riktigt fallit honom i smaken. Han brukar snarare rynka på nosen åt det. *ler*

#4: Hmm.. Det kan tänkas såklart, men personligen anser jag att han får tid att sova och ta det lugnt mellan varven. Jag vågar nog tippa på att han helt enkelt är kräsen.

Mvh Emelie Förlägen

OzzyochJag
0

Min borzoi var lika rolig, men något som fungerade på honom var att koka kyckling, i lite vatten, så att det blev en ganska stark buljong och ösa lite över maten. Då gick det i.
När jag bytte till Arion torrfoder så började han faktiskt äta riktigt bra och första gången han blev helt bra i magen också.

När han gick på kortison så blev han ett riktigt matvrak, men är kanske inget att rekomendera bara för att få hunden att äta. :)

sali
0

Hej igen !

Hur funkade det med att slänga ut maten ?

Ronja06
0

#7: Det funkar! Problemet är då att jag måste hålla undan vår andra hund eftersom hon är värsta matvraket. Men han äter om jag gör det.

Mvh Emelie Förlägen

Vattnadal
0

Kolla om det fungerar inne oxå då, med bara den tunna hunden i ett rum, med dörrarna stängda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sali
0

8 vad kul att det funkar !

Vi hade en hund som inte åt men gjorde det när vi slängde ut maten, senare kunde hon även äta i skål.

tsset
0

Ja, det brukar bli roligare att äta om maten serveras på annat sätt än i skål ;) Kan passa på att tipsa om att använda maten till belöning i ett träningspass också, om det nu är något han uppskattar som belöning :)

Tizzla
0

Kul att det fungerar med uthälld mat, kanske kan det "få igång" honom så att han kan äta i skålen sen. En tanke: Byta skål? Han kanske inte gillar sin skål (smaken av den/reflexer i den…)?

För att öka aptiten fungerar B-vitamin utmärkt! Dessutom helt ofarligt eftersom överskottet kissas utGlad

Karizma
0

orka inte läsa alla inlägg :P men det är inte så att det finns löptikar? Många hanhundar matvägrar vid löp och finns det flera tikar kan man kort o gott säga det kan finnas ganska ofta löp i hanns närhet. Sen finns det olika saker man kan göra bla ha på buljongvatten på fodret eller helt enkelt byta foder. Jag hoppas du får bra tips :) själv lider grannens hane av att tikar löper o tappar vikt mycket pga kopplar inte av o går på högvarv ute (utan att man märker det).

Ronja06
0

#12: Han har alltid varit en matvägrare, att byta skål tror jag inte hjälper. Han har haft tre olika skålar i sitt tvååriga liv, samma aptit varje gång. ;)

#13: Jodå, visst finns det löptikar då och då i området. Men som jag skrev till #12, han har alltid matvägrat. Redan från dag 1 som vi haft honom. ;)

Mvh Emelie Förlägen

Tizzla
0

#14 Okej, ingen hjälp där alltsåSkäms 

Men b-vitamin då? Det ökar hungerskänslorna (funkar på hundar, katter och människor) och kanske kan få honom att komma in i en bra "mat-rutin". Kan vara värt ett försök i alla fall.

[countess]
0

hade samma problem men våran hund han vägde 19 kilo och var bara ben men frisk och kry när han vägde 19 kilo trodde vetten att han skulle ha vägt runt 25- 27 kilo

vi fick tipset att spela ett spratt med psyket på honom genom att endast ge honom 1 matsked torrfoder till frukost och middag i ca 2 dagar sedan öka skynda men långsamt , men man måste va försiktig hunden måste jämt få "för lite" mat så han inte känner att det finns hur mkt mat som helst

tanken med det här är att hunden precis börjat äta så är det slut lika snabbt vilket får hunden att veta att det inte finns hur mkt mat som heslt och han måste äta för att överleva . och det viktigaset med allt är att man inte får ge någon annan mat överhuvetaget utan endast 5 kulor på morgonen och 5 kulor på kvällen

MillaJ
0

TS  Nåt som mina föräldrar har kommit på med deras Aussie som inte är så matglad, är att värma maten.
De häller på varmt vatten så att maten blöts upp litegrann, och han ska äta den medan det fortfarande är varmt -då äter han faktiskt!

Tizzla
0

#16 Det var ett smart tips! Fungerade det på er hund?

Vet att speciellt katter kan vara känsliga för hur mycket mat som finns i skålen. Vissa vill bara ha pyttelite i taget, annars äter de inte (sen kan man stå och fylla på efter hand, de vill bara inte ha allt på en gång) medan andra vill ha skålen full för att börja äta.

Karizma
0

ett tips är med att man kokar en buljong med vatten tar på lite på fodret så smakar det mer. våran tik är otroligt kräsen men vi bytte till färskfoder efter ett provsmak var det bara köpa hem det.

[countess]
0

#18 ja det funkade på våran hund :) han är fortfarande inte så att han slänger i sig maten men han äter upp den och lämnar inget .

Man ska vara jätte försicktig att blanda massa i maten det kan göra den mest matgladaste hund att rata allt  enda gången jag tycer det är okej är ifall man måste få i hunden vatten vid akut sjuk dom tex

Tizzla
0

#20 Toppen, såå TS…lura honom är tipsetFlört

Ronja06
0

Haha, tack för alla tips. Känns som det lär ta ett tag att testa alla metoder. ;) Kan dock meddela att han faktiskt börjat äta lite bättre, har bytt mattiderna för honom så att han får mat precis efter aktivitet. (typ joggingrunda) Han får inte heller mat samtidigt som vår andra tik längre, hon är helt mattokig och vill gärna ta hans mat. Funderar lite på om det kanske var därför? Att han helt enkelt backade undan från maten eftersom hon är den som står högre i rang?

Mvh Emelie Förlägen

Tizzla
0

Ja så kan det ju vara förståss. Oftast är det ju bra med konkurrens för att få igång dem men för en hund som är klart lägre i rang så kan det säkert bli åt andra hållet.

Hoppas han fortsätter äta bra med dessa enkla förändringar så du slipper "konstra"Glad