Cavalier färg=temperament?
Stämmer det att om man vill ha en cavalier king charles spaniel så kan man välja B&T eller en Ruby om man söker en lite aktivare hund? För att blenheim och tricolor är lugnare?
Vet inte med just Cavalieren, men hos Cocker Spaniel sägs det att de röda är mer "eldiga", att enfärgade generellt har mer jaktinstinkt, och att de flerfärgade är mer framåt.

Överlag hos båda cavaliern och cockern så stämmer det som #1 skriver. Har den erfarenheten av båda raserna. Men självklart finns det många undantag.
Vad menas med eldigare?
Men blenheim är fler färgad är den alltså mer framåt, även fast vissa hävdar att den är lugnare?

Det där anser jag är en grov myt! Jag hör det även på hästar hela tiden. Jag skulle väl inte säga någon färg gör så att hunden blir eldigare och livligare utan det har med mer om hur du är som person! Om du är en aktiv person och skaffar dej en ras som cavalier så kommer dess aktivtets nivå att höjas till din nivå då det är väldigt anpassningsbara hundar
Har jag aldrig hört talas om faktiskt…tycker det låter för otroligt men det kanske är sant? 
har också fått höra att labradorer har olika temprament och arbetsvilja beroende på dem olika färgerna.. någon som vet om det stämmer ?
Troligtvis är väl inte mentaliteten egentligen kopplad med pälsfärgen, men kanske kan vara så att man som uppfödare gärna använder sig av samma färg eller att en viss linjer med många individer av samma färg får taskig mentalitet.
Sen förekommer även "sjukdomen" rage syndrome hos ex. cockern som väl kunnat kopplas till just röda hundar, men det förekommer även hos dom andra färgerna.
≧◔◡◔≦

#4 Myt eller inte. Det är väldigt många, inkl uppfödare som upplever det så att färgerna och temprament har mkt med varann att göra. En uppfödare som föder upp både röda och trefärgade bör väl få samma temprament på oavsett färg i så fall?
Fuxar tex är kända för att ha lite mer hetare temprament och ju rödare de är i färgen desto mer.
Vet att det finns forskning om detta, men har tyvärr inte länken. En undersökning som gjordes i USA eller England. Någon som läst? Det var i samband med en undersökning om Rage

8# många som jag har pratat med säger att det stämmer inte alls! Och Många hästägare säger det samma. Så jag vet inte..
Du kanske har hört fler som tror det men jag har fått mina tankar på det krossade extremt många gånger av både stuterier, kennlar och alla uppfödare samt skötare
Och även omd et finns forskningar som bevisar det så skulle jag väldigt gärna vilja se vad deras riktlinjer var.

Jag har själv upplevt det, men visst. Det kan vara en ren tillfällighet. 2 av mina hästar var rödfuxar och väldigt speciella i sitt temprament. Har även haft flera hundar på jobbet, plus på kurser som jag sett detta hos. Så mina egna erfarenheter och många jag känner som jobbar med hundar har erfarenhet av att det kan stämma i många fall. Så där har vi väl olika erfarenheter. Säger inte att varken Du eller jag har rätt eller fel.
Och då det faktiskt är många som säger att de upplever det så så måste det ju finnas någon sanning i det. Men som sagt, tror inte det är bevisat utan att det bara finns någon forskningstudie som styrker det lite. Men jag har tyvärr ingen länk eller något att hänvisa till. Var några år sedan då jag skrev ett arbete om Rage där jag läste denna studie.
Kom ihag att det som paverkar fargen (adrenalin) ocksa paverkar melanin, alltsa pigmentet. Alltsa ar det mycket mojligt att fargen faktiskt kan avsloja lite om temperamentet ocksa.
Om man laser om Belyaevs experiment sa finns det mer fakta, eller sa kan ni ge er pa den korta versionen:
Kan inte påstå att jag tycker de med en speciell färg är aktivare än de med annan färg, har känt hur många hästa och hundar som helst. Fuxar som varit de slöaste jag nånsin varit med om, tricolorer som aldrig tycks bli trötta etc. Om aktiviteten har med färg att göra har jag i alla fall inte märkt nån skillnad.