Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4621 ggr
cecililia
0

Koppelträning av hund, önskas råd!

Finns det några som har tips på bra sätt att koppelträna? Har läst om att man både ska ha det på inne så att valpen ska vänja sig och att när man är ute så ska man inte låta valpen gå dit den vill för då bygger man en framtida hund som drar under promenader.

Finns det någon som har egna råd och tips så dela gärna med er! :)

Kakan81
0

Jag kan tipsa om en bra bok av Turid Rugaas "vad glr jag när min hund drar i kopplet".

Fast du tänkte kanske mer på hur man vänjer valpen….. jag vet inte riktigt. Emil har aldrig protesterat. Han har sen dag ett bara traskat på. När vi stannade ex. för att han behövde kissa, så visste han inte om han skulle kissa eller klia sig först. Så visst kände han att han hade något på sig, men större än så var det aldrig.

Tangotime
0

En sak är säker. Halsband/sele hade jag aldrig haft på inne. Hunden kan fastna… Har varit med om det för många år sen. Inget att rekomendera.

LinnSam
0

Tangotime

Det är väl ändå ditt ansvar att ha ett säkert hem, samt ha uppsikt, speciellt på en liten valp!

Tangotime
0

Nu tog vi saker och ting för givet! För det första var det inte MIN hund och för det andra var det inte hemma hos mig och för det tredje var hunden vuxen!

Sen spelar det ingen roll om man har uppsikt eller inte. Man kan inte hålla 100% koll hela tiden….

Det som hände var att hunden låg under en säng och en planka var trasig så när hunden skulle krypa ut fastnade halsbandet i plankan och hunden kom inte ut. Inget farligt den gången. Men jag vet många hundar som alltid har halsband inne och en vacker dag är oturen framme…. Man lämnar ju faktiskt hundar ensamma ibland.

LinnSam
0

Tangotime

Well, antog det bara för att du sa att du vart med om det.

Maja2
0

Jag håller med Tangotime här. Jag har ALDRIG haft halsband på en hund inomhus… varken på valp eller vuxen hund… och nog har de vant sig ändå. 

Det är klart att man inte ska låta valpen styra vart man ska gå, det gäller att till en början locka, pocka, leka, ta sig tid. Det går faktiskt väldigt snabbt att lära en valp att gå i koppel.

Tangotime
0

#5 Man ska aldrig ta saker för givet. Det är så lätt att sitta vid en dator och utgå från ens första tanke… Det är inte alltid som det kanske låter.

#6 Jag har heller aldrig haft några problem med koppelträning med mina valpar. Om man vill ha något runt halsen på dom inne kan man ta ett lite bredare resårband så det inte behöver bli en farlig situation om hunden skulle fastna. Lämnar man hunden ensam bör man dock ta av även det.

LinnSam
0

Tangotime

Kanske hänger på en själv att vara mer specefik också.

Tangotime
0

#8 Jag tycker kanske inte att man ska behöva förklara sig för att slippa bli på hoppad. Jag har varit med om en sak…måste jag förklara att det inte var min hund, mitt fel eller hemma hos mig då? Jag berättar om en erfarenhet, tycker det räcker. Om jag skrivit att jag blivit på körd, hade jag behövt skriva att det inte var mitt fel då för att du inte skulle skriva "skyll dig själv" då?

LinnSam
0

Tangotime

Inte hoppat på, bara förklarar vad jag tycker. Man SKA ha uppsikt, oavsett vem man är, eller vems fel det kan vara..
Men ledsen att du känner så.

Sen tycker jag att den liknelsen inte riktigt funkar, men men..

Tangotime
0

Så jag borde haft uppsikt på den hunden fast jag inte ens visste att han låg under sängen…som var trasig…OCH hade halsband??? Man kan inte lägga skulden på folk som inte "har med det att göra"…

Ingen är ofelbar, olyckor händer och ett halsband på en hund är att onödigt riskera en olycka!

LinnSam
0

Tangotime

Inte sagt ett ljud om dig personligen..
Nu är det väl ändå inte jag som antar saker här..

MAN ska ha uppsikt, det är en himla skillnad på man och du..

Personen i fråga, med hunden, skulle ha haft uppsikt..
Tydligt nog..?

Kakan81
0

Jag är inte Sajtvärd, men nu håller ni er inte till tråden. Det hör väl till god ton att göra det eller starta en egen tråd.

cecililia
0

#13 håller med. Trodde jag hade fått mycket tips :P Iaf så går det bättre nu så tror det ordnar sig :) Men tack iaf!