Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1805 ggr
joannaebbalinnea
0

Bli hundägare

Min sambo och jag har varit sugna på att skaffa hund i ungefär ett år nu. Men det är ju verkligen ett stort steg att skaffa en. Vi har tidigare varit inne på boxer eller tollare, nu är det dock mer tollare eller golden retriever vi lutar åt.

Ingen av oss har haft hund förut och vi vill ju inte misslyckas med våran uppgift som hundägare men heller inte ha en hund som vill mindre än oss.

Det vi tänker oss är främst lydnadskurser men också agility på hobbynivå. Sedan vill jag kunna ha med hunden i stallet och på ridturer i skogen. Även såklart på långa promenader och när vi är ute och löper. I hemmet finns även en frigående kanin som vi tänkt ska fungera ihop med hunden, under uppsikt såklart.

Vad skulle ni rekommendera för hund? Måste inte va någon av de jag skrivit om ni har ett annat bra tips men den ska vara ungefär i den storleken. Hur länge kräver normlat en valp att man är hemma med den?

Blir glad för alla råd och funderingar!

Mistle
0

Tollaren är ju en otroligt aktiv hund som vill ha en hel del aktivering, både fysisk och mentalt.
Hur mycket lydnad vill ni träna? Vill ni bara gå några kurser och sen inte mer eller vill ni satsa och träna mycket och tävla er upp i klasserna?
Sen är ju också Tollaren en retriever och jakthund och bör kunna få utlopp även för den delen, inte tvunget att den ska jaga, men på något sätt.
Tänk också på jaktdelen (som visserligen främst är apportering) när det gäller kaninen.

Det finns ju olika linjer inom tollaraveln, där en del är väldigt aktiva (främst de med mycket jaktlinjer) och de som är lite lugnare. Men om man skulle välja en valp från lugnare linjer så tror jag att där finns en större risk att mentaliteten svackar lite, det brukar bli så på de mer "utställningsavlade" varianterna. Men är man bara väldigt noga med att kolla upp (vilket man bör vara i vilket fall som helst) så ska det nog gå bra att hitta en bra hund :).
Sen är ju frågan om man vill stödja den aveln.

En Mellan-/Storpudel kanske skulle kunna vara något? De är ju ofta väldigt alerta och "med", men de har inte samma krav som en tollare kan ha.