Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8453 ggr
SaraC
0

Röda tassar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eros är ljusröd mellan tårna och slickar sig gärna där. Dålig ovana vi fick med på köpet med honom. Vilken salva är bäst att smörja med? Och hur får jag honom att ge f-n i att slicka bort salvan på en gång??

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
1

Har han det jämnt? Låter som om han har svamp eller någon matallergi. Skulle nog åka till vet och få reda på av vilken anledning har slickar och är röd.

SaraC
0

Ända sen vi fick honom. Det är samma färg som runt hans könsorgan..

Okej!

Rubiinen
4

Min mormor  o morfar har en westie valp, som gärna slickar på tassarna. Han har blivit röd, och då åkte dom till uppfödaren som sa att det var svamp. Dom får svampen genom att slicka på tassarna.

SaraC
0

# Låter lika. Vad gör man åt det?

Kristina-
0

Förmodligen har han svamp mellan tårna, mycket vanligt vid sånt här väder. (Regnigt o fuktigt )  Blanda Atamon (konserveringsmedel ) i vatten och doppa tassarna i det. Atamon tar död på svampen.

SaraC
0

#5 Tack! Finns på Apoteket eller?

Kristina-
1

Atamon kan du köpa i livsmedelsbutiken. Ta en matsked till ca 2dl vatten, doppa tassarna i det ett par minuter ,  skölj dom ej efteråt, utan torka dom riktigt torra. Upprepa behandlingen  varje dag i en vecka. Lycka Till !

Athlas
0

En kompis hund hade eksem mellan tårna, (tyvärr vet jag inte vilken sorts eksem) hunden slickade och slickade, de var till veterinär och fick salva då blev det tratten på så att hon inte skulle slicka av den. Tyvärr hjälpte inte salvan och hon blev tvungen att äta pencilin, det hjälpte ett tag sen kom eksemen tillbaka och nu får hon lov att äta pencilin livet ut pga av eksemen..

DianaK
0

En bra länk där det står mycket om allergier hos hund.

http://www.artu.nl/content/home.asp?section=home&lang=en

Malin-A
0

lusse har också vart röd under tassarna, när det var som blötast/fuktigast ute, nu är det bättre men jätte bra tips där kristina- Glad

gwen
0

Kan vara fukteksem också. Läskiga saker som även kan sprida sig till resten av kroppen. Typ om pälsne är för fuktig.

Ibland kan det hjäla att klippa bort lite ull/hår i drabbade områden så att de får en chans att torka. Annars kan de ev vara konstant fuktiga, speciellt eftersom han slickar där. Fötterna kan även behöva få lite vila, dvs att hunden har tratt på sig några dagar. Kolla med veterinären så kan han skiva ut bra salvor som funkar superduper till detta och många andra saker! :) Guddi lucki

Aourora
0

eller så kan det betyda att det är saltat på vägen?

det är inte uppslkattat av tassarna, som börjar klia..

svamp tror jag att det kan vara, låter som det, eller allergi, dom andra hade bra tips.

Karmatarerskanise
0

Det är inte alltid svamp, vår hund blir bara irriterad mellan tårna och ju mer han slickar ju mer irriterad blir han. Har provad mediciner och salva men ofta får han gå runt med hemma gjorda strumpor eller sintratt.

lena1
0

Ett annat tips jag kan ge är att klippa rent mellan tramdynorna, och sedan "smörja" in med potatismjöl, funkade utmärkt på min förra året,det gick bort på en vecka, men han fick allt ha ett par snygga strumpor på sig :-)), dvs om man vill undvika tratten ;-).

SaraC
0

#13 Nej, tror det är samma problem vi har. Ska på vet. besiktning snart, så ska passa på att fråga om det då!

Ellinor_ludde
0

Hehe!
Min hund gör precis samma sak *suck* xD
Han sitter och slickar och slickar!
Vart med honom till veterinärn med ingen
svamp har han.. Han har bara fått en dålig
ovana med att sitta och slicka !

Aourora
0

man brukar även säga att hundar har så röda tassar (mellan tassarna) när dem har feber, kolla tempen oxå.