Konstigt beteende vid ätning
Min lilla valp på 8 ½ vecka har börjat göra ett konstigt beteende när hon äter.
När jag satt ner skålen med det uppblötta fodret och filmjölken på, så äter hon lite, därefter helt plötsligt backar hon från matskålen och börjar antingen skälla eller gnälla och titta på den. När hon väl gjort det några sekunder går hon fram igen, äter lite och sedan upprepas beteendet.
Någon annan som varit med om liknande eller vet varför hon gör på detta viset?
Vill gärna ingripa direkt och veta hur jag ska få bort beteendet.
Tack på förhand!
*bokmärker tråden - intressant*
En hund som min bekant äger var sådan som valp. Men det var tydligen hennes sätt att markera "där är maten", tilläggas ska att hon hade jakt i sig. Det var alltså per instinkt hon markerade "bytet". När hon blev äldre visade det sig också att hon var utomordentligt duktig i jakt (hon var en drever korsning).
Vad är det får ras på eran valp? (behöver inte bero på rasen men vissa hundar har en djupare jaktinstinkt än andra)
Kan också tillägga att många valpar gärna leker med sitt "byte". Ett sätt för dem att utveckla jaktinstikten som ovan nämnt.
Hon är en samojedtik :P
#4 Ja samojed används ju i både, vall, jakt och släd. Skulle tro mer att hon leker med sitt "byte". Hon är ju trots allt 8 veckor och utvecklar nu sina instinkter.
#5 Jo det är ju sant.. men ska man göra något åt de?t? :\
#6 Man skall ju aldrig förbjuda en hund att utvecklas men huruvida hennes beteende ses som ett problem kan enbart ni som ägare avgöra. Är det bara lek och inget som stressar upp henne så ser jag ingen anledning att hindra henne. Enklaste är väll för er som ägare att att avgöra hur hennes reaktion är dvs blir hon stressad, rädd, eller dyligt.
Givetvis skall hon ju ha sina gränser och "regler" men hon är ju trots allt bara liten än och i full utveckling. Förhoppningsvis avtar beteendet.
Vet inte hur ni andra ser på det?
#7 När jag upptäckte beteendet första gången, då gick jag fram till matskålen och låtsades också äta ur den, då tystnade hon faktiskt.
Så jag vet inte om det är samma sak då med att "leka med bytet"?
#7 Jag håller med dig här, svårt att se att man behöver göra nåt åt beteendet som det ser ut för tillfället….
#8 När du säger det så så låter det mer som att hon kallar flocken till mat. Samojeder är väldigt flockbundna hundar och håller gärna ihop flocken. Så det kan vara så enkelt at hon kallar alla i flocken till "bordet".
#10 Jo det kanske det är :) har för mig att jag och sambon satt och åt samtidigt som hon fick sin mat i köket och då sa hon inget, vad jag minns just nu iaf. Men jag ska faktiskt testa äta samtidigt som henne i köket och se hur hon reagerar :)