Göra MH-test på avvaktande hund.
Bara för skojs skull funderar jag på att göra ett MH-test på min havanais. MEN han är ju väldigt avvaktande gentemot främmande människor (vissa, endel går det jätte bra med, medans han är jätte misstänksam mot vissa), och vad jag har förstått så ska väl hunden ha rätt mycket kontakt med testledaren?
Är det bara dumt av mig att utsätta min hund för det eller är det bara bra träning?
Vill gärna ha synpunkter 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tycker att alla hundar ska göra testet kan vara bra o veta hur sin hund reagerar :) Våran hund är i en spökålder så hon blir ju livrädd för vissa saker iaf, men tänkte göra det på våran klubb då de har detta även som test.
Jag tycker det kan vara bra att se hur en osäker hund reagerar. Man lär sig en hel del om sin hund vid dessa tester! Har man en hund som fungerar bra i alla situationer så ser jag ingen mening med ett test på "vanliga" sällskapsraser.
MEN testerna är ju kanske inte utformade efter din ras utan efter bruksraserna så resultaten kanske inte bli det man tror med tanke på att din hund reagerar som en Bichon och inte som en ex rottis. Men huvudsaken är att du får se hur din hund reagerar i olika situationer. Sen kan du träna din hund när du vet vad den fungerar i för situationer och inte…

Jag gjorde ett MH på sindra för några dagar sedan och det var något av det roligaste jag har gjort. Nu i efterhand vet jag vad jag måste jobba på med henne som jag har glömt bort att träna på. T.ex. Passivitet och skott..
Jag råder dej att göra det, man får veta så mycket om sin hund och även om han har en idé om hur hunden reagerar så brukar man alltid bli förvånad i slutändan..

Visst är det kul att göra ett Mh på sin hund. Men samtidigt är det bara en timme under hundens liv och man kan inte utläsa så mycket av den individen. Ett MH är till för att se en helhelt ur en kull eller ännu mer ur, än ännu större grupp, för att underlätta för uppfödarna hur det faktiskt ser ut i deras avel.
Man brukar göra spindeldiagram över en kull alt över sin hela uppfödning för att få fram ett resultat.
Men visst, lyckas man få plats så varför inte. Annars kan man ringa BK och fråga om de har några utbildningar för nya A,B-figgar och/eller testledare och fråga om man får komma som provhund. Inte alla som är intresserade, men vi gjorde det när jag utbildade mig. Då körde vi några hundar för att få känna på hur det var att genomföra ett MH som figge.