Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4947 ggr
tovvi
0

tassar/leder på asfalt?

För oss människor är det ju inte särskilt bra för leder och knän och så att springa mycket på asfalt.

Men hur är det för hundarna? Tar deras leder eller tassar eller så stryk av att springa mycket på asfalt? (och vad är isåfall för mycket..?)

Yessica
0

Att gå på asfalt är bra för lederna i rätt mängd. Det stärker lederna. Går man bara på mjuka underlag behöver inte lederna ha den där elasticiteten då den finns i underlaget. När man sen går på stummare underlag så blir det ingen svikt och lederna får jobba mera då dom inte är vana. Jobbar man däremot lite på asfalt så stärker man upp ledband och så så att dom inte blir förslappade. Glad Men såklart inte flera timmar varje dag.

Tassarna kan få småsår och så av asfalt/gruset och då kan man smörja med salva eller använda skor. Min ena hund har fått små skärsår av stenarna på asfalten nu när snön smält. Så hon har fått ha skor på sig för att skydda Glad Sen har jag smörjt in med salva också.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tovvi
0

ja det har du ju faktiskt rätt i.
ja asfalt blir det mest när jag cyklar med henne, och det brukar det oftast inte bli mer än max 2 ggr i veckan, så det är väl rätt lagom då kanske?

ja, jag tänkte på det sist jag var ute också att allt det gruset kan ju inte va skönt att springa på.. men honhar inga sprickor eller sår än iaf :)

Karizma
1

Bra fundering min vetrinär sa så här, att gå o jogga på asvalt är inget som sliter. Du ska tänka lite på vad du gillar att gå på det är klart det är skönast för hunden med. Men man kan gärna variera underlag. Jag frågade lite detta då jag tänkt på många hundar bor på gård är endast på gården o runtom i skog o mark (grusvägar) sen finns det stadshundar som nöter asvalt mycket. Hon ansåg det inte vara nån fara iaf för något av dom :)

tovvi
0

okej, tack så mycket för infon! :)

[Jemla]
0

Vi promenerar på asfalt och när hundarna går lösa så springer de även på asfalt - även om de då oftast själva väljer att springa på gräsytorna runt gångbanorna. Men jag skulle inte konditionsträna dem med asfalt som underlag - exempelvis löpning eller cykla med dem (i syfte att konditionsträna, lite jogging lär väl inte skada). Min första hund cyklade jag med på asfalt och hårda grusvägar (ung & dum), när han var 6 år kom det fram att han hade pålagringar på armbågarna och det känns som att det mycket väl kan ha haft ett samband med cykelträning på hårda underlag och agility med höga hopphöjder (förut var det ofta 60-65 cm på tävling även i de lägre klasserna)… Rynkar på näsan

Jag själv springer inte på asfalt pga dåliga knän. Ska jag cykla med mina hundar blir det numera endast om jag hittar någon mjukare grusväg, men när jag löptränar (bara med ena hunden nu eftersom lillen är för ung) blir det på ängar och i skogen/motionsspåret. Men det är jag det - vågar inte chansa igen… Sen beror det väl på hur lätt/tung hund man har, klart att det sliter mer på lederna för en tyngre hund! Obs. att detta är mina egna teorier! Glad