krok svans
Hur vanligt är det? och varför får vissa valpar det? Någon som har erfarenhet om det?
I det här fallet jag tänker på finns ingen chans till inavel, eller nära besläktat. Villket jag har hört som anledning tidigare.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Kroksvans är en genetisk deffekt. Alltså ärftlig. Och man får höra historier som får en att baxna.
Valpen klämde svansen i en dörr! Valpen bröt svanstippen under förlossningen då tiken stog upp och valpade! Valpen låg trångt i magen!
Om det är genom inavel kan jag inte svära på, MEN det är ärftligt. Så det är avelsförbud på hundar med kroksvans.
Vi fick en liten valp för några år sedan och den satte vi avelsförbud på.
Kroksvans är ju en deffekt på svansen som är en del av ryggraden.
Hur vanligt det är vet jag inte. Vi har råkat ut för ett par fall och det är ganska liten procent av alla valpar vi säljer. Vi har ca 5 kullar om året med i genom snitt 7 valpar i varje kull.
#1 fast en av våra redan sålda valpar har blivit klämd i en bildörr, och den har en liten krok på svansen :P den fick den när den var runt ett halvår :P
#2 Nu var det tal om valpar.
jag vet :P men eftersom du skrev " Valpen klämde svansen i en dörr! Valpen bröt svanstippen…" så ville jag bara klämma in att det valpar faktiskt kan få kroksvans när dem klämmer svansen i en dörr