Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2326 ggr
Tangotime
0

Slagsmål...

Jag har två toypudel hanar som är 3år och 19månader. Dom har alltid lekt och hållit sams jätte bra! Sen skaffade jag mig en Whippet valp som nu är 4månader. Och nu fungerar det inte lika bra längre. Hanen som är 3år flyger på valpen emellanåt om han kommer för nära ett tuggben eller liknande. Och dessutom har pudlarna börjat bråka! Dom kan slåss över en leksak eller en bit bröd som dottern tappar ner på golvet osv. Och det är inget gruff…dom slåss! Jag försöker styra upp det hela tiden. Kastar inga leksaker till dom varken inne eller ute. Det dom leker med får dom ha likaså tuggben. Annars tuggar dom upp mitt hem. Jag försöker hålla klla på dom hela tiden så dom inte börjar bråka om samma ben osv utan att dom alltid ligger en bit ifrån varandra med sina ben. Men jag kan inte hålla 100%koll på dom hela tiden! Det är ju omöjligt, jag har ju en dotter på 19månader också. Nu slåss dom inte ofta. Det har varit rejäla slagsmål 2gånger och då har jag fått dela på dom. Utöver det flyger dom på varandra i bland men då har en av dom gett sig direkt. När någon flyger på valpen har han oftast gett sig direkt, men inte alltid. Ett par gånger har han gett igen.

Så, vad kan jag göra mer? Vill inte behöva dela på dom inne. Och dom leker ju tillsammans jätte bra ute oftast!

Zebben
0

Låter inte som en sund miljö för valpen att bo i om jag ska vara ärlig. Han ska inte behöva bli påflugen i ett hem där han ska känna sig trygg. Det han utsätts för här, kommer han att fortsätta med när han träffar andra hundar och även mot Era pudlar när han blivit könsmogen eller äldre.

Får man fråga varför Du köper en tredje hund, när Du redan har 2 st så unga?

Är valpen en hane eller tik? Att ha 3 hannar i så tät ålder kommer allra troligast bli problem inom 1 år. Är det en tik, måste Du ju fundera på om Du ska kastrera valpen eller hanhundarna.

Hur motioneras och aktiveras Dina hundar? Om Dina äldre hundar tuggar sönder sitt hem, så låter det som att de är understimulerade.

Valkyrie
0

håller med 1#

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Tangotime
0

Det är valpen som tuggar sönder mitt hem inte dom vuxna. Valpen är en hane och honom skaffade jag för att ha något att ställa ut och tävla med. Pudlarna kan jag inte det med… Skulle det vara fel att ha tre hundar menar ni?? Mina hundar är ute på tomten flera gånger om dagen och busar av sig. Jag går 3promenader/dag med dom i ca 40min då dom får springa av sig då med. Valpen tränar jag lite vardagslydnad med korta stunder ett par gånger om dagen med. Och alla hundarna är med i stallet och busar ett par gånger i veckan. Dom vuxna hundarna lägger jag något spår med i veckan och så åker vi ut i skogen så dom får gå rejäla skogspromenader ett par gånger i veckan. Jag har haft funderingar på att kastrera min äldsta pudel då han är så otroligt smal och vill inte äta (han är kollad av vet flera gånger) men jag har tidigare kastrerat en toypudel som blev inkontinent så jag är lite fundersam fortfarande.

Sen bad jag om råd hur jag ska träna. Vill inte ha en massa kritik för att jag har tre hundar osv.

Zebben
0

#3 Du skrev att dem tuggar upp mitt hem, så jag antog att de var fler hundar än en.

Nej, det är absolut inte fel att ha tre hundar, men man kan inte räkna med att det kommer fungera alla gånger. Man kan inte förvänta sig att olika individer ska fungera ihop. Vilket man måste ha i bakhuvudet när man köper sig en ny individ till en redan befintlig familj.

För att kunna ge rätt råd till någon måste man veta mer bakgrundsfakta, därav mina frågor om hur du aktiverar och motionerar dina hundar. Så det är ju tråkigt att Du känner att jag kritiserar Dig. Hoppas det löser sig, annars hade jag gärna hjälpt till med träningsråd.

Tangotime
0

#4 Det var klantigt av mig att skriva dem, det gick nog av bara farten. Jag har inte räknat med så mycket alls faktiskt. Dock har jag haft hundar i många år och aldrig råkat ut för en flock som inte fungerar bra. Klart att jag har förstått att det kan bli bekymmer, men det spelar ju ingen roll. Frågan är ju vad jag ska göra åt det nu när dom inte fungerar 100 ihop.

Det jag inte förstår är att valpen kan ligga och sova PÅ den äldsta pudeln. Dom korvar ihop sig och det ser SÅ mysigt ut. Då fungerar det kanon. Men sen har han ett ben och då ryker han på valpen om han inte går undan. Till saken hör att valpen har ganska dålig respekt för små killarna. Han är bufflig och "går på" dom utan att bry sig om att dom morrar och varnar honom att han är för nära. Jag har en kompis (uppfödaren till pudlarna) som dels har en gammal tik, (min äldstas mamma) som är duktig på att fostra. Sen har hon även en Flat tik som jag tänkt valpen ska få träffa lite mer. Hon kan nog sätta lite respekt i honom och det kan nog behövas.

Valkyrie
0

inte konstigt om någon tar "hans" ben? hur skulle du känna dig om någon tog din leksak? ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Tangotime
0

Nä dom vuxna hundarna morrar på honom bara han kommer nära. Och går han inte undan direkt flyger dom på honom och i bland svarar han. Det händer ibland att han bara tar benet för dom vuxna och då kan jag tycka att han får skylla sig själv. Men det är inte då dom blir som argast utan när han bara går förbi dom om dom har ett ben.

Rafflan
0

Låter som du har ett rejält problem där :S

Känner du att dem kan "hundspårk" bra, att dem fattar vad den andre vill?

Vet om en tjej som tvingades sälja 1 av sina 3 hanar pga att det blev sånt allvarligt slagsmål, synd när sånt händer. Sen vet jag fler individer som bara rent hatat varandra. Det blir bara så ibland, att dem inte funkar ihop. Tråkigt men sant.

Sen är ju frågan, vem av hundarna är den igentligen orsaken, någon av dem gamla, eller valpen? Det kan ju vara små signaler som vi inte ser som får igång det hela.

Hur bor ni? Tänkte om utrymmet för hundarna, är det trångt så dem ofta kommer nära varandra kan ju det vara en orsak?

Tycker du ska kolla med hundintrutör/problemhund instruktör/hun psykolog. Och det kan även vara så att den som anfaller har ont, då kan dem ju bli agressiva.

Tangotime
0

Vi bor i villa så här finns mycket utrymme både ute och inne. Och det konstiga är ju att dom leker ihop och har verkligen kanon kul oftast. Dom ligger och sover tillsammans i en stor hög ibland och ibland så bara vill inte pudlarna och valpen har som sagt dålig respekt. Morrar dom på honom så skiter han oftast i det. Och det är ju klart ett problem. Att någon skulle ha ont tvivlar jag på då problemet kom med valpen. Dom har aldrig tidigare bråkat, inte ens med andra hundar. Valpen är ju uppvuxen i en ganska stor kull, men jag vet inte om tiken kanske var dålig på signaler. Han kanske aldrig har fått lära sig ett bra språk?

Men det största problemet jag ser är att dom leker och har jätte kul och sen går det lite överstyr och då blir det irritation mellan dom. Men OFTAST är det ben/boll eller något annat dom bråkar om. Men som sagt, valpen tuggar på ALLT så jag känner inte att jag vill ta undan tuggben och annat som han får tugga på.

Sen har yngsta pudeln tagit på sig rollen som familjens polis. Han har alltid varit väldigt självständig och gått sin egen väg. Men sen ville kom så är hon hopplös. Sitter vi i soffan allihop och jag ska släppa ut ville så räcker det med att jag reser på mig för att "tyffe" ska FLYGA ner från soffan och springa fram till Ville. Men oftast händer inget, han kan till och med göra lek inviter när han kommer fram. Men säger jag stanna eller nej så stannar han direkt. Men VARFÖR gör han så här? Säger jag till Ville om han ex tagit en sko, då ska Tyffe dit och säga till han med! Precis som han sett sin chans att "få vara den vuxna" och få "platta till" någon yngre…

Tangotime
0

Måste bara tillägga att det inte är så allvarligt som det låter! När Tyffe flyger mot honom så är han hur enkel som helst att stoppa. Och han verkar inte aggresiv. Han vill nog bara visa att han minsann kan eller nåt. Och dom har inte bråkat rejält mer än två gånger. Men det gruffas relativt ofta…