Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3985 ggr
awkward
2

För mycket motion för valp?

Vad går gränsen vid för mycket motion/gång för en valp på 8 veckor?

Kan valpen få skador eller men för att överaktiveras av sin egna vilja utomhus?

Eller får valpen röra på sig så mycket den vill och säger själv ifrån när det är nog?

Har en 8 veckors samojedvalp som är rejält pigg och aktiv, som kan sova väldigt bra i över 2-3 tim på raken efter en lång runda i parken/utomhus och gå.

Jag är bara rädd ifall det finns risker vid FÖR mycket motion eller aktivering för hennes kropps skull/hälsa?

Tangotime
1

Man brukar ju säga att en valp aldrig ska motioneras/promeneras. Utan det bästa är om den springer lös på ex tomten för att den då "reglerar" sig egen motion. Sen socialtränar man ju hunden genom att gå på nya platser osv. Men att gå ut och gå for motionens skull brukar man ju avråda till. Men sen beror det på valpen också. Min Whippet valp på 4månader river huset om han inte får gå ett par rejäla promenader varje dag. Men han är extremt fysisk och det kanske inte hör till vanligheterna.

Mischa
0

Håller med ovanstående, en valp skall inte motioneras medvetet utan bara göra av med energi efter egen förmåga.

≧◔◡◔≦

awkward
0

Hm okej. För alltså hon får ju springa och gå tills hon blir trött och då lägger hon sig ner och vilar. Under tiden har hon kissat och efter kanske 10-15 min bajsar hon och springer av sig lite igen, sedan går vi in. Så alltså jag rättar mig efter hennes vilja och ork till att vara aktiv, men är bara rädd för att hon överaktiveras på något sätt och det kan skada henne?

Vad kan isf hända med kroppen?

Kan benen påverkas?

Mischa
0

#3 Skulle en valp bli övermotionerad kan det bli problem med tillväxten.

≧◔◡◔≦

awkward
0

#4 Kan du beskriva mer utförligt vad som sker i kroppen vid överaktivering? :)

Är min första hund, så vill bara ha mer kött på benen och få erfarenhet :)

Tacksam för alla svar och förklaringar, så man får en frisk och glad hund :)