Hur ska jag fota?
Hade inge att göra tills jag kom på att jag kan fota min hund :) Men då kom problemet upp hur jag ska fota…Kom gärna med lite tips på i vilken miljö som blir bra och ev. leksaker och annat =) Det ska vara som en liten träning samtidigt =)
Bra idè
Försök att ha en neutral bakgrund. Då stör det inte utan ger ett lugnt intryck. Få hunden att sitta still och försök även att få den att se lite nyfiken ut. Det kan du göra genom att pipa lite lågt som en valp eller smacka lite. Var lugn och busa inte upp hunden, för då får du jaga den genom lägenheten i stället
Bakgrunden kan var ett lakan eller överkast eller liknande.
Vill du ha fler tips, så gå in på foto iFokus eller djurfoto iFokus. Där kan du får många bra tips.
Tack för tipset =)
Jag gillar ju naturbilder. Här är en av mina toyar på en stor sten. Jag fotar dom gärna när dom hoppar över stockar, klättrar på stenar osv. Men skaman fota dommed leksaker bör du tänka på att starka färger oftast blir bättre än svaga tråkiga färger. En sprillans ny grön tennisboll eller en ill röd kong kan göra sig kanon på bild!

Kika in på djurfoto, där finns säkert många bra tips!
Skynda långsamt så går det fortare.
Tangotime : Jo,jag gillar också naturfoton :) Är ju oftast ute på långpromenad,då jag fotar som mest eller när han gör trix :) Det är roligast att fota då…Men tyvärr kan jag inte ha han lös (han e jakthund) och då blir ju det förbaskade kopplet med i bild hela tiden…Väldigt fina bilder :)
Athletichorses: Har kollat där redan :P och fått massor med tips =)
#8 Tack!
Kan du inte släppa honom i någons inhägnade trädgård eller en fårhage någonstans då?
#9 Jo,men det är på altanen :D Fick en idé!!Men måste tömma kameran har just fitat lite inne :) Bilder kommer senare idag när jag fotat klart =)
När du har rastat hunden kan du binda fast den i något träd eller liknande med en lång lina. Och bara vänta på att tillfället ska dyka upp. Ha lite tålamod så ska du se att din hund ställer upp sej fint efter en stund.
Som någon sa, så är det kanonfint att ta när hunden står halv vägs uppe på en sten eller står uppe på en trädstam. Då får du en fin vinkel. Något du INTE ska göra är att ta en bild direkt uppe ifrån på hunden. Då blir det bara ett stort huvud med en endå större nos
Linan kan du sedan plocka bort i ett bra program. Eller be någon göra det åt dej.
#11 Tack för tipset =)
#5 Gud så fin! Är h*n din? 
#13 Ja det var min hund. Tyvärr lever han inte längre.
#14 Så tråkigt, beklagar.. Han var väldigt, väldigt fin iaf 
#16 Åh, jag blir helt kär.. Så.. Så.. Gosiposig 

Det är inte den bästa kvalitén på bilderna men men ;))
Fotografera hundar är bland det roligaste som finns! Och riktigt utmanande när det kommer till planering. Vill man ha bilden på ett visst sätt kan man behöva planera hur man ska få hunden till att vara på just den platsen med just det uttrycket i just det ögonblicket och det krävs lite tänkande och att man känner sin hund.
Vad reagerar min hund på? Hur får jag upp hunden i varv eller lugnar ner den? Hjälpmedel som godis, boll, pipleksak, matskål osv är super, liksom ägarens/dina ljud och prat. Allt hunden reagerar på, illa förklarat.
Bra att lära hunden är kommando för stå och att stå kvar trots att man rör sig, bra för uppställda bilder när man inte har en medhjälpare med sig. Alla trix du vill ha på bild är bra att ha tränat först, så att hunden håller position trots att du flyttat på dig. Så slipper du krångla när du väl ska ta bilden. "Stilla" är ett bra kommando jag har tränat in, som betyder just stilla. Det använder jag när jag vill "forma" hunden, och han håller sedan den positionen så gott han kan. Väldigt smidigt att kunna vrida huvudet och tassar och kropp som man vill ;)
Tänk också på att somliga hundar uppfattar kamerans objektiv (gäller främst systemkameror alltså) som ett stirrande öga, och därför viker de av med blicken och ser mer rädda ut. Då kan en leksak, lite godis eller att man själv tittar bredvid kameran hjälpa för att fokusera ögonen på något i närheten av kameran, om man nu vill ha den där kontakten med hunden.
Miljömässigt är en enkel bakgrund självklart optimalt om du vill ha fokus på hunden, för t.ex. uppställda bilder där du vill visa din hunds utseende. Sen är det bara fantasin som hindrar dig, bortsprungen hund i industriområde, fri vilthund på stranden som springer efter ett djurspår(eller dinosauriespår?)… hundrasen i sin rätta miljö är dösnyggt!
Testa dig fram gällande ljus och vinklar. Beroende på vad du vill ha gör sig olika saker bäst. Att hålla kameran rät mot motivet i ögonhöjd och med normal brännvidd är bäst för att få en naturlig bild av huvudet, och samma sak med helkropp fast där bör man ha kameran i höjd med manken. För mer effekter, ta t.ex. det du fått råd om att akta dig för - stå ovanför och ge intryck av en hund med stort huvud och kropp och minimala ben, Tax alltså!
Din fantasi sätter gränser så testa så mycket du kan!
…behöver jag ens säga att jag finner stort nöje i bildskapandet?
Spontana bilder är det sämre med…
På bild: C i dimman i höstas nån gång. Lät honom gå längs med en stig (som inte syns tydligt på bild tack vare gräset i fram) för att styra honom åt mitt håll och veta vart han rör sig, stå-kommando och så fick han stå ett tag medan jag leta vinklar. Körde även lite "steg fram/stanna" för att stanna i olika steg på lite av bilderna. Superbra träning! Var noga med att inte låta eller bryta kvistar då han hade fått ett mer uppmärksammat uttryck än jag önskade. Inte bästa bilden i sig utan vad som fanns att tillgå där jag är nu, men du kanske förstår hur jag tänker? Ska se om jag kan hitta en bätte lite senare… Med lite planering kan man få till det mesta.
#22 Tack för alla tipsen :D Han reagerar på nästan alla småljud och om han känner minsta lilla lukt ;) Eftersom han är jakthund :D Men ska börja träna lite mer kommandon :) Han kan mycke som "stanna och "sitt" och andra roligare trix :) Han hör verkligen hemma i skogen och så med just nu är det minst 1 m snö,så får nog vänta ett tag :)

Något som ofta gör fotot bättre är om man är på hundens nivå, dvs sitter ner, så att kameran är i hundens ögonhöjd. Jag gillar oftast när hunden tittar in i kameran, och när skärpan ligger på ögonen, även om hela hunden bör vara skarp.
Fast å andra sidan kan det bli underbara foton när man frångår detta oxå!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#24 Okej,nu har jag massor med tips på hur jagg kan göra :D
#25 Du, #20 var jätte snygg. Synd på bild kvaliten, men man kan inte få allt på en gång.
Jag fotar hundar så gott som dagligen och är hemskt kräsen på hur hunden ska stå. Så din bild är jätte fin. Snett framifrån gör att hunden får en slags styrka i sin utstrålning.
Fin Schillerstövare du har
Då har ni mycket har och rävjakter
#26 Jo,mest harjakt :) Men han har provat på mycke i sina dar…När han första året jagade så vart det inte så lyckat han jagade bland annat älg,rådjur,hjort och lite småfåglar :P Jo dom där bilderna var bara lekfoton ;) Brukar träna in så han inte blir störd av ljudet :)
#27 Håller på och planerar lite vars vi ska vara och sådant nu :D