Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1229 ggr
Surviver
0

tips och råd tack.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Vi har snart (imorgon faktist) haft våran lillkille i en månad. Allt har flytit på jättebra hittills, han är världens goaste, har varit jättelydig och snäll.
Nu har han dock blivit både blind och döv, "bildligt talat" Han håller på att byta tänder så det kanske kan ha med det att göra. Han får vara lös ute på våran baksida och leka, vilket han tycker är jättekul, inkallningen har funkat jättebra tills nu men nu vägrar han komma. Vad tycker ni vi ska göra då? Hämta honom eller låta honom vara?

Problem 2 är kattlådan, han kan inte låta bli den, han är vidrig, han hämtar "klumparna" i den och tuggar sönder dom. Jag vet inte hur vi ska göra, vi kan ju inte stänga in kattlådan för katten måste ju komma åt den, å det känns inte som rätt lösning heller. Har ni några tips på hur vi kan komma till rätta med det här? Fy! och usch! funkar inte, han har fattat att han inte ska göra det när vi ser utan bara när vi är upptagna med något annat. På tisdag ska vi börja på valpkurs så jag får väl höra med dom annars.

Celia
0

Troy verkar ha kommit i en fas av trotsålder. Det brukar hjälpa att gå motsatt håll och om han inte kommer, så får man göra roliga ljud - springa och hoppa - bete sig som en "galning" (fortfarande springande från honom). Gör inte detta honom intresserad, så blir jag förvånad - men sista försöket är då att gömma sig. Då kommer han att bli jätteorolig och undra var matte tog vägen. Sen när han kommer så ska han ha massor av beröm och kanske en godisbit.

Kattlådan kan antingen bytas ut mot en sluten med lock eller så sätter man upp en vädringshasp vid toalettdörren. Då hålls dörren bara öppen de 10-15 cm som katten behöver för att ta sig in till lådan, och Troy kan inte gå in där.

Faxlin
0

Som sagts tidigare. Låter som ett anfall av trottsålder. Följ råden som skrevs i #1.

När det gäller kattlådan så tipsar jag om en med tak. På detta sätt lär de sig rätt snabbt att låta bli den. Även att man säger ett fast nej när han närmar sig lådan.

Hoppas det löser sig.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Alla hundar kommer faktiskt inte när man gömmer sig heller, tyvärr. Piro är sån… Det som nästan är viktigast i en sådan situation, är att man inte får jaga dem och misslyckas. Då lär de sig att de är snabbare och gör det till en lek att undvika att bli fångad.

Man kan ju fuska med olika saker varje gång, för att locka dem till sig. Springa undan, fippla med något, gömma sig och gärna trösta dem när de väl hittar en, så att det blir ännu läskigare att man varit borta, "hitta" några smaskiga godisar på backen och ropa "hoppsan" samt snabbt börja "äta upp" dem, så att valpen lär sig att tjoar man hoppsan (eller vad man nu väljer) så har matte hittat något gott, och är man snabb får man vara med och dela, ta fram kopplet och gå till grinden, och när valpen väl kommer, gå en pytteprommis utanför tomten.

Har man inte tid att överlista busig hund, är det bättre att inte ha dem lösa alls under en trotsperiod. Långlina eller flexi, för att undvika konflikt, kan vara skönt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Celia
0

#3 - jag undrar hur du gör om du hamnar i en situation då du inte har godis. Skriker du hoppsan då också, för att sen göra din hund besviken när den kommer och inte får något?
Då kommer den med all sannolikhet att sluta komma.

Jag uppfattar Survivers hund Troy som valp och blir mycket förvånad om han inte kommer att visa minsta intresse för mina tips ovan. Jag har medverkat på olika hundkurser och det är bara vuxna hundar som inte alltid lyssnar, för att de helt enkelt aldrig har lärt sig vem som är ledare.

Jag tror att Troy kan bli en väldresserad hund med en matte som ställer vanliga och bra frågor. Kanske går de snart en kurs tillsammans :)

Surviver
0

Tack för tipsen, att gå ifrån honom funkade faktist igårkväll iaf. att vi inte tänkt på det förut… där ser man vad bra det kan vara att fråga här ;o) igårkväll var han ute och busade på baksidan jag ropade och lockade på honom men han kom inte, då fortsatte jag med "knäppa ljud" men gömde mig bakom panelgardinen vid altandörren, då kom han som ett skott, haha.

ang. kattlådan så är det en med tak men han lägger sig på golvet och sticker in huvet ändå. Jag har funderat på att stänga av under trappen och flytta lådan dit då kan katten gå mellan spjälorna men inte Troy. Bra tips med vädringshaspen men jag tror vår hyresvärd får spader om vi sätter en sån vid dörren, de gråter för varje spikhål… sen vill vi inte ha lådan i badrummet för det ligger så dumt till i lägenheten, lätt att man stänger dörren, vi är lite ovanliga och har lådan i hallen vi.

Som det står i första frågan så börjar vi på en valpkurs nu på tisdag, ska bli jättekul!  Troy är 4,5 månad nu.

Surviver
0

Lägger in en bild till på min sötnos.

kerstinjoh
0

Vilken sötnos!

Celia
0

#5 - vi har inte heller våra kattlådor på toa. Jag skrev så där för att det är det vanligaste stället ;) Går det att vända lådan mot någon vägg där den står (så att katten kommer mellan väggen och lådan, men inte Troy)?

Vi hade en annan hund för många år sedan. Han älskade kattbajs och vi visste att det var det första han tänkte på när vi gick hemifrån. En gång stod jag kvar utanför dörren och gick in igen för att kolla honom. Då fick han så bråttom att han stod med hela ovandelen/taket på huvudet när jag kom in. Den hade fastnat när han skulle dra ut huvudet snabbt ;)

Sen kan jag trösta dig med att vår nya hund också var intresserad av bajs när han kom hit, men nu är han snart 10 månader och har inte varit i kattlådorna den senaste tiden. Har du tur, så kanske Troy växer ifrån det också.
En del säger att hundar som äter bajs, saknar något ämne i kroppen och att det kan hjälpa om man byter foder - men jag har också läst att detta inte stämmer. Så jag vet faktiskt inte :(

Ha en trevlig helg alla!

Maja
0

"..inkallningen har funkat jättebra tills nu men nu vägrar han komma."

Precis så är Nero med.. Han lyssnade jättebra förut, men nu tar det ett tag.. Men om jag går fram till ytterdörren och stampar lite med fötterna så brukar han komma.. :)

Troy är ju jättelik Nero!! :P

Surviver
0

#9 Ja jösses va lika dom var! lägger in en snarlika bild på Troy så det syns ännu mer (dock med en något mindre boll, hihi)

Alex
0

Fortsätt, jobba som sjutton! ;) Jag gjorde det med Mexx under hans trotsperiod, var riktigt förbannad, irriterad och ledsen över att han inte lyssnade trots all träning. Men helt plötsligt en dag lyssnade han klockrent.. Och det var ingen tillfällighet heller, utan han fortsatte med det. Trotsperioden var över och kom ihåg precis allt jag hade försökt lära honom under tiden, och lyssnade klockrent på det. :) Så ni får belöningen senare..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zebben
0

Det kommer många bakslag när man har valp och unghund. Det dom kunde igår har de helt glömt bort till imorgon.

Men det är ok, de måste få pauser ibland. Det händer så otroligt mycket i kroppen på dem att de helt enkelt inte kan ha koll på allt.

Träna inkallning i skogen där han får gå lös. Kalla in och bjud på en MYCKET varierad belöning. Allt från godis, godisregn, godissök, klapp, kel, kamplek, kasta boll/pinne, eller annan favoritsyssla han gillar. Det är bara hunden som kan välja vad som är belöning. Låt han gå och lukta runt och så helt plötsligt är Du gömd någonstans.  Se  till att det är han som får lära sig att hålla koll på Dig och inte tvärtom. Ha lite is i magen och låt han få jobba (bli lite rädd och övergiven) med att hitta dig. När han kommer så ömka honom lite och tala om att vida världen är "farlig"

Inkallning ska vara jättekul och ALLTID löna sig när de är valpar/unghundar. Det är inte förrän de är äldre unghundar/vuxna man kan gå in och ställa krav. Krav kan man bara ställa på något de kan.

Maja
0

#10 - Haha.. De är så lika och har ändå inte samma raser i sig.. :P

Hmm.. Jag har ju glömt bort så mycket från när Paddy (förra hunden) var valp.. :P Hur länge brukar "trorsperioden" vara hos en hund? Det skiljer sig säkert, men jag har hört att den oftast kommer när de är ett par månader, men hur länge varar den? :P