Gnäller när jag nattar dottern.
Vår Whippet kille är nu 4månader och jag går ju hemma med hundarna hela dagarna. Jag lämnar dom ensamma när jag lämnar/hämtar på dagis och när jag handlar osv så han har ju ensamhets tränats och det fungerar väldigt bra! (Ja en och annan sko har ju rykt men…)
Nu när jag nattar dottern på kvällarna blir han galen! Då är ändå minman med honom och dom andra hundarna. Men han kraffsar på dörren, piper, gnäller och springer fram och tillbaka och vill in till mig. Min man är inte jätte duktig på hund och blir mest irrterad på honom i det här läget. Jag har försökt få honom (min man) att koppla Ville och ha honom hos sig, belöna när han lugnar sig och försöka avleda. Men han klarar inte riktigt av det där med att avleda honom. I stället så sitter Ville och gnäller där i stället och det driver min man till vansinne.
Nån som har nåt tips? Tyvärr kan jag nog inte förlita mig på att min man löser det här…
Jag har Ville inne hos mig och dottern vissa kvällar, men ibland går det inte alls för att Ville mest vill leka och då kan inte dottern sova.
Du säger att du ibland har Ville inne hos dig och dottern, det är nog därför han krafsar och vill in de kvällar han inte får. Kanske om du försöker träna honom att ibland ska du vara ensam i lillans rum, jag menar träna på dagtid tex, som att börja om från början med ensamhetsträningen.
Du säger att din man inte är så jätteduktig på hund. Han blir mest irriterad på hunden när han gnäller och piper. Jag tycker synd om hunden, att mötas med irritation för något ni inte lärt den. Du får nog lära upp din man åxå, man bör vara överens hela familjen, både om att skaffa hund, men även hur man ska uppfostra den.
Vi var överens om att skaffa hund och vi är överens om att jag ska fostra våra hundar. Vi har tre stycken. Det handlar inte om det. Min man är inte intresserad av att träna därför kan han heller inget…
Jag tycker också synd om Ville när husse blir irriterad, varför tror du jag bad om råd?
Jag ska testa att träna honom att vara utanför hennes rum dagtid. Men oftast bryr han sig inte om jag är i ett annat rum. Men är husse hemma vill han vara med mig. (Och för att klarar göra en sak är det väl bäst att jag skriver att husse älskar våra hundar och skulle aldrig vara elak. Visst blir han irriterad men aldrig dum.)
Nej, jag sitter inte och tänker att din man skulle vara medvetet elak, men det är klart att ifall han blir irriterad och driven till vansinne så känner väl inte valpen att han är speciellt kul att vara med heller, eftersom han inte förstår varför. Därför är det lätt att förstå att han hellre vill leta efter, och vara med dig.
Du måste nog lära din man att hjälpa dig.
Åh, tro mig jag har försökt. Men när det är hockey på tv "har han inte tid att träna hund"… Meen skam den som ger sig! Det är ju inte hockey varje kväll :-)

Jag tycker Du ska ta och träna detta dagtid, med eller utan dotter. Att din hund får stanna utanför dörren, kanske bakom ett kompostgaller medans Du låtsas natta dottern.
Sen de kvällar Din man vill och orkar träna så är det jättebra om Ni gör det. De kvällar han inte vill/orkar så ge hundarna varsit tuggben/märgben/grisöra medans Du nattar. Och se om din hund tycker det är roligare än att vara med Dig. Sen för att underlätta för hunden så tycker jag att Din hund antingen ska få vara med varje nattning (om den vill) eller inte alls.
Gör så gott Ni kan med träningen. Man kan inte begära att alla i familjen ska vara 100% engagerade i hundarnas liv och träning. Huvudsaken är som Du skriver att de är älskade av alla.
#5 .. ahaa… hockey :)
Lycka till i alla fall!
#6 Tack :-) Jo då, älskar hundarna det gör han. Men kanske inte när dom stör honom just när det är hockey 
Jag ska köpa hem ett gäng grisknorrar/öron och ge husse som han kan ta till när inget annat fungerar. Och träna på dagtid. Det svåra är att han ofta inte bryr sig märkbarn när jag är ensam hemma med honom. Kan det vara så att han vill hålla i hop flocken och blir orolig när vi delar på oss?
Föresten är det någon som vet vart man kan köpa vom billigt? Jag är ute efter torkad vom i små tärningar som är mjuka. Köpte 50gram för 69:-!!! Svindyrt! Har kollat på Häromi med dom hade inte det jag vill ha.
Koppla hunden ska du inte göra eftersom det triggar bara honom att fortsätta. Det Ville vill är att ha din uppmärksamhet, något du måste lära honom att han inte kommer få när han "tigger" efter det.
Du kan exempelvis lära honom att när du nattar din dotter så accosierar han det till att han ska gå och lägga sig på en speciel plats och vänta där utan minsta motstånd.
En annan rekommendation är att du innan dotterns läggning aktiverar och motionerar honom en längre stund exempelvis cyklar med honom, springer med honom osv. Det gör honom trött fysiskt som mentalt och han kommer då tappa lusten till att koncentrera sig på att du nattar din dotter.
#9 Han blir inte ett dugg triggad av att vara kopplad. Snarare lugnare. Det blir mycket värre om han kan springa och stressa upp sig. Att lära honom ligga på en plats var ett bra tips. Det ska jag prova!
Cykla med honom är totalt uteslutet. Han är ju bara 4månader. Men jag går alltid up i trädgården med hundarna 30min innan jag lägger dottern. Dom springer och busar och letar godis osv. Men det hjälper inte. Han lika gnällig och pipig för det tyvärr.
Nej, om han är 4 månader ska du ju inte cykla med honom. Du kan ju annars börja träna något med honom som tex sök, det är en bra aktivering där hunden får använda nosen, hjärnan och den fysiska energin.
Mmm, jag har funderat lite på sök. Men har hört flera med Whippet som fått problem med att släppa sina hundar i skogen när dom börjat lägga spår med hunden. Så jag är liiite fundersam till det.
#12 Det beror nog mycket på hur man tränar och hur pass bra pli man har på hunden som ägare. Hur hunden är hänger oftast inte på hunden själv utan vad ägaren gör den till, om du förstår hur jag menar.
#13 Jag ska prata med uppfödaren och se vad hon säger. Jag lägger gärna spår för jag tycker det är kul. Men skulle det vara som jag hört så går det ju inte göra ogjort när man väl väckt spår intresset hos hunden.