Konstigt beteende !?
Vi har på senare tid upptäckt ett beteende hos vår hund vi inte förstår.
När vi häller upp maten lägger hon sig och väntar på ett varsegod och när detta kommer blir hon jätteglad, ska pussas och gosa men vill ej ha maten utan hon slickar mig och riktar all uppmärksamhet mot mig, ibland äter hon upp maten och ibland struntar hon i den men hon blir alltid lika glan när hon får varsegod..
Vad kan det bero på? Nån som har nåra ideer?
Kan hon bli "fjäskig" av eran närvaro runt maten?
Hur skulle det bli om du gav ett "varsegod" bortvänt från hunden, eller att du direkt går därifrån?
≧◔◡◔≦
då kollar hon bara på maten( äter oftast ej) Man måste som puscha igång henne att börja.. Men ja det känns som nån typ av "fjäsk beteende" men varför :P
#2 det finns hundar som är rätt känsliga för att husse/matte är i närheten av "resurser".
Bry er inte om att hon äter eller ej, har hon fått ett varsegod så är det ok att äta, äter man inte så får maten stå framme eller så åker den bort.
≧◔◡◔≦
jo äter hon inte innom sisådär 30min tar vi bort den, hon är ej underviktig eller så så det är inget problem men tyckert mest det känns intressant att veta varför hon gör som hon gör.

Låter som att hon kanske har gjort det som en "Lek". Du skriver att om hon ej äter så måste Ni puscha igång henne för att hon ska börja.
Ställ ner maten samtidigt som Du säger varsågod och gå därifrån direkt. Strunta i henne och ge henne ingen uppmärksamhet. Tänk på att varje gång Du tittar på Din hund så ger man den uppmärksam och förstärker ett eventuellt felbeteende eller som i detta fall fjäskande.
Min gjorde likadant när han hade "halsfluss"

Ser nu att det är ett nytt beteende. Läste nog slarvigt. Är det något hon nyligen börjat med skulle jag nog tänka igenom om det är något som Ni har förstärkt fram eller om det kan vara så som #6 säger, ett halsproblem.
Av och till gör min ena amstaff så (mycket mer sällan sedan jag sänkte fodergivan). Man sätter ner maten och säger varsågod och så börjar hon fjanta runt, vifta på svansen, göra "busrörelser" mot matskålen och ruska på huvudet. När hon håller på så är hon inte hungrig, helt klart. Om en av våra katter närmar sig för att kolla in uppståndelsen ställer hon sig närmare skålen men börjar ändå inte äta varje gång. Efter tio minuter tar jag bort skålen vilket jag ibland ser är en lättnad för henne. Då behöver hon inte längre vakta sin mat som hon ändå inte vill ha just då och vid nästa fodertillfälle äter hon alltid som vanligt igen.
Jag hoppas att det är lika enkelt för din hund, att hon helt enkelt inte är hungrig. Fast jag skulle nog låta bli att klappa henne just i detta ögonblick av upphetsning, det förstärker ju bara fjanteriet kring maten.
Personligen tolkar jag det som att just min hund blir glad för maten men att hon kanske inte vill ha den just nu… Ingen annan får ju ta den… 
Tack för alla svar =) tror det kan vara en kombination av ett "tack för maten - men vill inte ha den nu, och ett invant beteende, har varit iväg till mormor ett par dagar och då har hon inte blivit lika flamsig så är nog sammankopplat med rutiner/plats.