Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1911 ggr
NaimaG
0

Länge undrat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag undrat en längre tid över en viss pojks beteende. Det är nämligen så att han knycker mat, precis all mat han ser. Lämnar man mat på spisen så knycker han det, även om det ligger lock på det. Lämnar man macka på bordet och tittar bort en kort stund så knycker han det osv…

Inte nog med att han äter all mat han slevar även i sig avföring och det är precis all avföring, hundskit, kattskit, harskit, även människo skit.

Varför gör han så?

KadjaNina
0

Han kanske har brist på något? Vissa djurarter äter avföring för att de har en brist av något slag.

NaimaG
0

#1 Kan inte sätta klämm på vad det kan vara eftersom han äter precis allt. Enda han inte äter är hundmat eftersom han går på husmanskost och BARF.

tsset
0

Hungrig? Inga konstigheter. Får han i sig allt han ska i rätt mängder (vilket jag hoppas, egenkomponerad mat ska man inte leka med utan kunskap! Värt att kolla upp för den delen..) så handlar det bara om uppfostran. Det finns mat och han tar den.

NaimaG
0

Det finns inget stopp på den pojken. Julas snodde han åt sig hela julskinkan som stod på spisen och skulle ändå ha mer. Han äter och äter tills han spyr (ta inte det litterärt nu).

tsset
0

#4 Tro mig, jag vet vad hungriga hundar är. Men det är inget som gör att det skulle vara mer okej att sno mat. Här tas ingen mat från bord, händer eller golv utan lov, trots att även dem äter tills de spyr om de skulle få. Regler, svårare än så är det inte. Och att man ser till att plocka undan mat om man inte är säker på sin hund. Varm mat kan vara otroligt farligt och även innehållet i vår mat. Död hund på under en timme är fullt möjligt.

NaimaG
0

#5 Ja man kan ju inte säga att han precis har regler inomhus, enbart utomhus. Men det är underligt för mig att en hund ska äta som en häst trots all den mat han får.

ms-mee
0

Är det inte järn dom behöver när dom äter avföring? Tror det, men inte helt säker.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Hilo]
0

Är det en flatte?

Har hört att det är väldigt vanligt bland rasen att de "äter tills de spyr"

Träffat MÅNGa flattar som har ett "syndrom" - att de inte känner när de är mätta, och kan äta tills de svimmar, eller att de kvävs till döds.

Kanske dags att kolla upp det?

Taxelina
0

Ge honom rejäl mat. Torrfoder med allt tillskott i. Han kan ha närings brist. Då äter dom bland annat sin egen avföring för att  "återvinna" maten en gång till.

Fortsätter det så tycker jag du ska ta kontakt med en veterinär. 

Harskit och annat från vilt brukar dom äta. Det är helt normalt.

NaimaG
0

#8 Yes, det är en Flat eller om jag får kalla honom, Häst eftersom han mäter i storlek med en sankt bernhard.

#9 Inte min hund längre men veterinär har han varit hos och han är frisk som en nötkärna.

[Hilo]
0

#10 Haha, vet hur det är. Svärfarns flatte är också en häst..

NaimaG
0

#11 Ja denna "häst" bor med en annan "häst" just nu (min far). Jag undrar ibland ifall inte uttrycket "sådan ägare sådan hund" stämmer eftersom min far också "äter som en häst".

Precious090522
0

Han kan inte vara uppfostrad. Min Collie käkade kattavföring EN gång och aldrig mer där har jag satt stopp. Vad gör du

NaimaG
0

#13 Ouch, vet inte om du ville att jag skulle ta åt mig där men in gick det inte. Jag vet inte om din hund är jakttränad det är då han så ouppfostrad är han inte. Huruvida han käkar skit har inget med uppfostran att göra, huruvida han får sno mat eller inte står mellan vilka gränser min far sätter åt honom. Alternativt att det är typiskt för rasen.

[Hilo]
0

#14 Att äta skit brukar bottna i två saker - En djupt rotad fixidé. eller någon form av brist, men det brukar inte innebära all sorts skit vad jag fattat det som.. utan ofast vilt, och ev. kattskit..

Nåja.. svärfars flatte har en fixidé - inget med uppfostran att göra - så förstår att det kan vara jobbigt med det,,
Han var HEMSK som valp, och än idag fortsätter han, men inte lika fixerad.*Att avleda brukar funka bäst..

NaimaG
0

#15 Jo jag vet det. Jag lutar också åt fixide för han blir alldeles till sig när han ser en skithög. Eftersom veterinären sagt att han inte har någon brist osv efter blodprovet och omfattade undersökningar.

[Hilo]
0

#16 Ja.. testa att avleda honom.. Kanske skvallerträna på skithögar..? Obestämd

NaimaG
0

#17 Den var ju nästan bra.. kan man tolka på två sätt. Men ja, varför inte, värt ett försök. =D

[Hilo]
0

#18 Haha! Ja, absolut! Glad

Precious090522
0

Man jakttränar ingen Collie, sorry, *dock* har min syster 2 flatar som är fågelhundar.Collie är en vallhund och inget annat!

NaimaG
0

#20 Man kan jaktträna en Collie om man vill. Har själv ägt Collie många år tillbaka dock var hon livräddningstränad. Dock är det ju inte de tråden handlar om.

Tangotime
0

Jag vet att vissa ger sina bajsätande hundar banan. Mammas granne har en flat som äter hundbajs och när dom började ge henne banan så minskade det. Och hundar som äter sin egen skit kan man tydligen ge annanas för då ska bajset smaka illa :-)

Karizma
0

Jag tor detta kan vara en kul lek oxå visst mat får ju hunden men samtidigt har detta blivit en väldigt kul lek. Nu vet jag itne riktigt hur man kan bryta detta, men kanske genom aktervera hunden med något extra, Hur akterveras den idag?

NaimaG
0

#23 Han tränar alltid jakt och utför alltid vattenapportering samt att han springer 7-10km i skogen med min far var och varannan dag. Nu börjar han dock bli till åren och börjar tackla av och slöa ner sig, han fyller 7 år i år.