Tuggben
Det här kanske är en dum fråga från en okunnig nybörjare men är det farligt att ge för mycket tuggpinnar/tuggben?
Dante verkligen älskar att ligga och gnaga på sånna och jag vet inte mycket som är bra för honom (om det är farligt över huvudtaget?)
Benet blir ju mindre och mindre men vet inte riktigt om det beror på att det löses upp av hans saliv (om det fungerar så) eller om han verkligen sväljer bitar från benet.
Tacksam för svar 
De äter benen..
De är ju torkad hud
Min lilla tik äter kanske ett till två om dagen, sådan små rullar.
Jag undviker ben med knutar på, då de lätt kan sättas i halsen..
Nog tror inte jag att man kan ge så att det blir farlig egentligen..
Ge honom så att han har under dagen, det är ba för tänderna också 

Ah tack så mycket, nu känns det bättre.
Han har nämnligen en förkärlek till att slita i min fårfäll och då fungerar det ganska bra att sticka åt honom ett ben så slutar han 
#2 Mina hundar har alltid tillgång till ben. Inte alla hundar som tål benen.
(De blir dåliga i magen t.ex.)
Men har hunden inga problem med benen, så är det bara att ge dem.
Men som alla varnar, lämna inte hunden utan uppsikt med ett ben bara. 
Jag tror tuggben är ofarliga, men tex strupar och muskler, kan vara dåligt för magen om dom äter det för mycket.

Tack så hemskt mycket för era svar =)
Det gör mig glad att kunna ge honom så mycket ben han vill ha, hellre att han tuggar på ett sånt än på min älskade fårfäll 

Jag överdrev nog lite, det är inte så farligt med fällen
Det är bara när han är uppspelt och leksugen och det inte finns något annat i närheten som han tar tag i den. kastar jag då ett ben (eller något annat) till honom så låter han fällen vara. Vi blev för övrigt tipsade av uppfödaren att ta bort alla mattor för risken var stor att han annars skulle välja dem till kiss- och bajsplats. Men vi gav det en chans och har, peppar peppar, än så länge inte haft några problem med mattorna 
Knutben ska man väl ge då under uppsikt pga de kan bita av knutarna o svälja dom=kvävs? Jag ger raka ben och 2 märben i veckan till våran. Köpt lite rökta öron mm men de äter hon inte dessa är starka för magen och de kan lätt blir lösa i magen. Finns då anda öron,muskler mm som är vita dessa är mildare för magen finns i djurbutiker :)
Märgben är ju långvariga annars. Men peta ut märken och ge lite då och då för den gör dom lösa i magen.
#10 Jag har alltid haft hundar som har blivit lösa i magen av för mycket märgben, därför har jag varit försiktig när både Alfons Töntbull och Marodören Amos har fått märgben. Men båda dessa hundar har kunnat äta märg utan några problem.
Någon som vet varför? Eller har vissa hundar känsligare magar?
#11 Vissa hundar blir känsliga i magen bara.
Här är det dock lite skoj.
Tiken (och alla tikar jag haft) - har aldrig haft problem med varken märg, vilt eller så.. medans hanarna har blivit såå taskiga i magarna.
Dock klarar min hane nu iaf oxben.. (eller vad det är för djur..)
10, ne våran hund tål märgben bra den dagen hon får den bajsar hon inte dagenefter kommer vanliga korvar. Och våran hund är småkänslig i magen men ger färskfoder så van vid rå mat.
Tror inte det att göra med färskfodret. Mina har alltid ätit färskfoder eller BARF och dom klarar inte av märgen alls. Jag ger lite märg på maten i ett par dagar men slänger ofta mycket då den blir äcklig av att ligga i kylen för många dagar.
Ett tips som jag har fått när det gäller märgben är att man tar bort "märgen", smörjer då in benet(insidan)med leverpastej eller nägot annat gott. Då får hunden "kämpa/tänka/klura ut" hur de ska få tag på leverpastejen och kan därmed vara en väldigt bra mental stimulans (eller det ska vara en mer psykisk övning för hundarna). Leverpastejen eller något annat kan ju vara ett bra alternativ till märgen för de hundar som är känsliga i magen (av märg iaf).
Har dock sj inte testat detta än men ska göra det för att se om det kan stämma =P
Jag ser alltid till så att mina vovvar har ben tillgängligt 24/7, min lilla valp tuggar annars på allt annat som han kommer åt, speciellt köksstolarna =P Så jag tycker inte att det är farligt med att hundar har "fri" tillgång till ben, om de nu inte blir dåliga i magen av de förstås =P
Jag kom på att jag brukade fylla benen med messmör och frysa in till min storpudel. sen hade han att göra länge!
Jag kom på att jag brukade fylla benen med messmör och frysa in till min storpudel. sen hade han att göra länge!
Är helt nybörjare och undrar om det är nödvändigt att ge märgben m.m till sin hund t.ex för tändernas skull. Eller är det något ni ger för att skämma bort hunden lite?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag ger för att dels stilla tuggbehovet för att mina mest äter färskfoder. Men också för att hålla dom lite sysselsatta och hålla dom borta från stolsben och div annan lite dyrare inredning.
Mina får tandsten i alla fall, men jag tror ändå att det hjälper till endel.
Jag ger nästan bara märgben, diverse "köttslams" när jag får av en bonde. Min har aldrig varit känslig för märgen, men han är i och för sig ganska stålmagad. När man börjar ge märgben kan man gröpa ur och sedan ge mer och mer så magen vänjer sig. Även märgben där märgen försvunnit kan man återanvända genom att fylla med något gottis.
#19 Jag tycker att hundar ska få tugga. Jag ger det av flera själ - berikning, sysselsättning, munhälsan och för att han tycker det är kanongott och roligt!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#19 Med hjälp av ben har ca 80% av min tiks tänder blivit fria från tandsten + att hon luktar mindre i munnen..
Sen är det rogivande, och avkopplande för henne gissar jag.
Våra voffsingar har alltid såna "torra vit/gula" knutor framme. Dock har jag hört av veterinären att de ska inte ha för mycket av de rökta godsakerna 
Men klart att de ska ha o tugga på 

Dante och hans tuggben är i stort sett oskiljaktiga numera. Han gör som mest av med uppåt tre ben/vecka (inte stora ben). Skulle jag glömma ta med ett tuggben när vi åker bort och hälsar på folk så blir han lite sur och helt omedgörlig. Då beter han sig som pesten och ska bara jävlas på alla möjliga vis. Men ett ben lugnar ner honom var vi än är och han älskar dem.
Han har tack och lov inte visat några tendenser till att bli dålig i magen av dem så det känns väldigt skönt