Problem att para chihuahuor
Hej!
Det är så att vi har en Chihuahuahane som vi hittat en löpande tik till. Igår kom hon hit och vi bestämde med den andra ägaren att hon skulle få vara här över natten för att ge dem tid att para sig. Vi har dock stött på problem. Tiken visar alla tecken som ska för att visa att hon är redo, men våran hane ger inte efter. Han är mer skygg, verkar lite rädd för henne. Hon är inte dominant i någon sådan utsträckning, men han är ändå lite skygg. Han liksom fryser när hon luktar på honom, och ser rädd ut. När han sitter i sin väska och hon försöker gå in så backar han ända in i hörnet för att tillslut antingen hoppa ur där bak eller gå till utfall mot henne och skrämma bort henne.
Jag är inte så kunnig på området så det jag undrar är vad som kan vara felet och om man isf kan hjälpa honom på något sätt. Jag kan nämna att han är lite mindre än vad hon är. En sak som jag la märke till att igår ganska snart efter att hon kommit hit så började han febrilt att jucka mot andra saker, han verkade alltså riktigt kåt, men gjorde inga närmanden mot tiken utan istället mot våra fötter och dylikt.
EDIT: Han har även ändrat beteende ganska radikalt sedan hon kom. Tar inte för sig som han brukar, känns som han känner sig underlägsen henne.
Tacksam för svar, då jag som sagt inte är speciellt kunnig.
Ett problem kan vara att tiken är för tuff. Då vågar han inte bestiga henne.
Ett andra problem kan vara att han har blivit fyad när han visat intresse tidigare för löp tikar.
Vi var och skulle para en av våra tikar. Tiken stog som en staty, men hanen ville inte. Efter ett tag kom det fram att hanen blivit rejält fyad varje gång deras egen tik löpte.
Vissa hundar matchar helt enkelt inte med varandra och man ska nog lite på deras förnuft än att lägga sig i något som är så pass naturligt som en parning.
Visst kan det vara så att hanen känner sig lägre än tiken och inte vågar, men det kan även vara så att de helt enkelt inte är en bra genetisk match. Det enda man kan göra är att ge det tid, om tiken verkligen är i höglöpet så borde även en "lägre" hund passa på. Om det är ren rädsla så är kanske hanen inte menad för avel.
Har du ingen kunnig vavvauppfödare som kan ge dig råd? De som äger tiken är de inte erfarna på området?
Vi har råkat ut för veka hanar några gånger. Man ser på hundarna vilka som kommer våga eller inte. En del tikar kan bli rätt tuffa under parning. Då gäller det att se till att inte tiken klår upp hanen. Har den råkat ut för något liknande kan han vara botad för gott när det gäller löptikar.
Det går inte att bara säga att tiken och hanen inte gillar varandra. Så mycket har jag varit med i svängen att jag sett att vad som helst kan hända. Det kan till exempel vara så att hanen inte har tillräckligt med testosteron och blir då inte tillräckligt "pilsk" för att ta steget. Det finns hur mycket som helst som kan hända och hänt.
"vi har en Chihuahuahane som vi hittat en löpande tik till"
Var hittade ni henne? Det låter inte så seriöst i mina öron!
#4 Tänkte precis samma sak.
#0 Är din hane meriterad, testad? Reg? Tiken? Om du inte är så kunnig kanske du ska avstå. Som hanhundsägare har man ändå stort ansvar. Du bör kolla upp tiken noga osv. Berätta gärna lite.
Många verkar tro att det bara är tikägaren som kommer att sälja valparna som har ett ansvar i det hela. Men man är två om det!