Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1498 ggr
NaimaG
0

Problemet kvarstår - hjälp mig.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dyker upp med ett inlägg till, tangentbordet är min bästa vän just nu.

I 1 år har jag kivats med att lära Ludde tugga på ben genom alla tänkbara metoder och olika ben men utan framgång. Det är nästan så man ger upp hoppet om honom.

Han bär enbart på benet men absolut vägrar att tugga på det och allt tack vare att tidigare ägaren lärde honom att det inte är tillåtet att tugga på saker överhuvudtaget.

Så nu till min fråga, motsatt till att förbjuda hunden att tugga på saker, hur lär jag honom att tugga på saker?

Vi har försökt med vit ben, märg ben, de beige benen jag inte minns namnet på, oxben, you name it… Enda han verkligen tuggar är grisöron samt pinnar och hur långlivade är dem på en skala.

[Hilo]
0

Vackra Ludde!

Har du testat att he honom märgben med kött på?
Kan man få hos en slaktare, eller om hunden inte är jättekänslig - en jägare..

NaimaG
0

#1 Yes, det har jag men icke. Ben ska man inte tugga på anser han, han äter då enbart upp köttet genom att dra bort det med sina framtänder liksom han gör på oxkött sen tröttnar han förbasskat fort också.

[Hilo]
0

#2 Min hane är like likadan.. Han tuggar dock på oxben, men vanliga hudben och sånt är inte intressant alls.

Det är ju lite synd att han inte vill tugga, det är ju bra för tänderna..
Jag har tyvärr inga tips Obestämd

tsset
0

Blöt upp benet, kan hjälpa. Somliga är lite kinkiga att få igång att tugga benen själva, yngsta här låter alltid äldsta tugga upp benet åt honom så äter han av de blöta delarna sen när benet är lite mer mjukt. Det är först nu vid 5 års ålder som han kan/vill börja tugga på ett torrt ben.

NaimaG
0

#4 Det är något jag inte testat. Ska genast göra ett försök, ska den bara bli blöt eller hinne mjukna till lite i vattnet?

tsset
0

#5 Ja, det beror lite på. Jag skulle lägga ena änden i blöt, och låta den bli så mjuk att jag själv kan flika upp lagrena och riva lite. Kan vi tugga i oss det, eller bara slita av bitar, kan hunden också ;) När de väl hittat en början brukar det gå snabbt att tugga i sig resten. Hoppas det fungerar!

NaimaG
0

#6 Ok, då ska jag absolut testa och återkommer med resultatet.

Taxelina
0

Jag skulle just skriva samma som #6. Jag brukar göra så med mina vovvar. Det kladdigaste benet vill alla ha, dom torra rör dom inte. Så jag ställer dom i blöt i ljummet vatten tills dom blir lagom äckliga och smakar då som bäst.

NaimaG
0

#8 Ok. Ja hundar kör ju efter mentaliteten "äckligast är godast" =D.

Katti
0

Lite konkurrens, från en annan hund, brukar funka här! Vill en ha så vill plötsligt alla ha Glad.

Tangotime
0

Jag petade in lite leverpastej med en kniv i skarvarna på ett Retrivertugg när min inte ville tugga ben. Det fungerade på honom :-)

NaimaG
0

#11 Det har jag testat med alla möjliga godbitar men han är så smart att han gräver med framtänderna och klorna i springorna tills den antingen kommer ut eller att han ger upp.

Karizma
0

Våran hund åt inte heller på ben av något slag först (omplaceringshund) utan detta fick jag mer lr mindre locka med att göra. jag gjorde dom så att jag blötla som 6 skriver, o detta gillar hon men slicka först på det. Sen fick man köra på den linjen räkna inte med att din ska tugga nu direckt utan det kan vara slicka först. iaf nu kan våran ta märgben men vanliga hudben nee det äter hon inte alls förutom när jag blötlägger :P

Tar din gris/kalvöron? det gör inte våran inget sånt men annars kan man testa dom. Finns annars godis hamburgare med älgkött (finns mer varianter) dessa gick hem men ger itne samma tuggmotstånd. Blir lite rörigt detta är seg men iaf lyckat till :)