Föra ihop hane och tik
Hej! Ska åka och titta på en hund idag. En rottweiler/labrador blandrashane på 7månader som heter Boss :) Vi tänkte ta med våran tik så de får träffas och jag undrar hur man lättast för ihop en tik och en hane? Det är säkert inte så stora problem utomhus men tänkte mera på inomhus så inte min tik börjar skydda hennes revir. Bör de träffas några gånger och "bygga upp en relation" innan man tar hem han? Vad bör jag tänka på?
Tack på förhand!
Jag ger dig tipset av att låta de träffas ett par gånger på neutral mark, gå ett par promenader med dem, innan ni tar hem hanen till er.
Ps. Tänk också på att inte ha stramt koppel på eran tik när hon träffar hanen och var själva inte nervösa, det är risk att det triggar obehagliga signaler mellan hundarna. Ta det som om det vore en hund ni verkligen känner. Det är viktigt att ni ger eran tik rätt signaler när hon skall bekanta sig med en ny så att hon för vidare dessa signaler till hanen. Mycket hänger ju också på att hanens vederbörande håller sig i samma sinnestillstånd.
Tack för tipsen! :)
Neutralmark håller jag med om. Men inte i koppel och inte flera gånger. Om ni tänkt köpa hunden så antar jag att ni kommer vilja ta hem hunden ganska snart. Och jag tror inte att det är några problem om hundarna är vetiga i huvudet. Koppel kan trigga igång hundarna eller skada dom om dom villleka och trasslar in sig osv. Jag hade släppt dom lösa någon stans och tänk på att röra på er så dom får hålla lite koll på er. Står ni helt stilla kan dom lägga all uppmärksamhet på varandra och då kan det ev gå lite överstyr. Så gå runt lite hela tiden. Men som sagt, är dom vetiga i skallen så ska du nog inte oroa dig!
#4 Tänkte själv på lösspringning först men jag vet ju inte om TS hund eller hanen kan vara lösa.
Men då kanske man kan släppa dom i hanens trädgård om det finns någon sådan. Eller i rastgård. Koppel kan vara vanskligt.
#6 Hanens trädgård blir ju inte neutral mark utan hanens revir. Rastgår kan vara ett bra alternativ men det gäller ju att man har en rastgård där man bor.
Jag har alltid gjort så att jag slppt hundarna lösa.
Inte att rekomendera för alla, men det är så jag alltid har gjort, och untan problem.
Min förra tik släppte jag faktiskt ihop med min hane hemma hos oss, i lägenheten.
Av den anledningen att jag visste att min tik inte hade några som helst revirtänk.
Men då gäller det ju att känna sin hund.
Att träffas på neutral matk är alltid en bra början.
Kanske ta en promenad innan med båda, utan att de egentligen hälsar på varandra.
Går en bit, släpper ihop dem lösa, och låder de fixa det på sitt vis.
Gå en promenad med båda hundarna. Dom ska INTE stå mot varandra utan gå bredvid. Låt dom nosa och pinka på varandras kiss. Nosa varandra i baken för det berättar en hel del om individen. Och använd lugna dämpade röster och inget dragande i koppel.
Ser du att det fungerar så kan ni släppa ihop dom på inhägnat område. Eftersom du inte känner den andra hunden ordentligt, kan den ju dra all väders väg med din i släptåg.
Hur kan man göra en sådan parning?
Själv ägare av en renrasig Collie.
#10 Vet inte vad du frågar efter men det handlar då inte om valpskapning.
#10 Har jag missat något, eller vad hade det med saken att göra?
Mycket. Detsamma gäller blandraskatter! Att para en rottweiler/labrator med nån är inte bra - enligt mig. Det ska vara renrasiga katter och hundar!. Inget ont menat.
#13 Det kan du skapa en egen tråd om, för det är inte det denna handlar om.
#13 Nej, inget skulle jag vilja påstå..
Detta är en helt annan tråd.
Skapa en egen om ämnet istället..
Jo, det handlar om att para en blandras rottweiler/labrator med någon annan ras. Vad är det annars än en blandrashund?
#16 Nej, nu har du fått det om bakfoten.
Det handlar inte om någon avel här.
Det står ingenstans - vänligen hänvisa..
Det handlar om hur man på bästa sätt intrducerar en tik med en hane..
Alltså när man tar hem en ny hund..
Andra har frågat hur man ska gå till väga tik med ny tik, eller hane med ny hane..
Detta var tik med ny hane - inte någon avel..
#16 Det handlar om att vederbörande skall skaffa hanen som kompis till sin tik.
Visst kompisar till ens djur ska man skaffa men är mkt nedlåtande när det gäller blandrashundar och blandraskatter. Stamtavla ska de ha!
Visst kompisar till ens djur ska man skaffa men är mkt nedlåtande när det gäller blandrashundar och blandraskatter. Stamtavla ska de ha!
Visst kompisar till ens djur ska man skaffa men är mkt nedlåtande när det gäller blandrashundar och blandraskatter. Stamtavla ska de ha! Är själv uppfödare av perserkatter och skulle aldrig någonsin använda något annat än perser/exotic. Dock har jag min egen vackra perserhane :)
#19 Om det är bråk du försöker skapa så misslyckas du. Stamtavla är din åsikt, inte alla delar den, i synnerhet inte jag.
Nä visst katter/hundar utan stamtavla är ju billigare så kör på.
#23 Japp, det tänker vi. Vi kör helt klart på enbart för den anledningen.
Försök att ställa ut en hund/katt utan stamtavla haha. Eller få kattungar/hundvalpar oxå utan stamtavla - lycka till .
#25 Lägg ner. Rassera inte TS tråd när du kan skapa en egen.
#10 Jag ska inte para någon hund. Utan jag undrade hur man lättast får två hundar att fungera ihop. Sedan det där med stamtavla så tycker jag att du kan starta en egen tråd om det.
Det blev inget tyvärr :( Vi skulle åkt och tittat på han någon gång under eftermiddan/kvällen men hon ringde och sa att hon ska ge bort hunden till en släkting. Blev ganska snopen men vad kan man göra?
Tack för hjälpen iallafall!
#27 Allting har en mening.
Att ha både tik och hane ställer bara till en massa problem. Tiken löper 21 dygn 2 gånger om året.
Grannen har tik och hane. Nu löper tiken och hanen är bortlämnad. Tiken sitter och ylar i hundgården hela dagarna och längtar efter sin snygga kompis. Så det är inte bara hanen som blir snurrig
Nä som sagt allt har en mening. Ett tips är att leta efter en till tik:-)
#26 Mata inte trollen
Och om det i detta fall inte rör sig om troll, utan bara ren trångsynthet, så tycker jag att vederbörande kan ta och starta en ny tråd, om detta är för denne ett stort problem.
Lämna denna tråden till sitt urspring TACK
#28 Vad synd att det inte blev något. Ni får söka vidare.
#30 Jag vet men tycker det är rent av, ursäkta språket, förjävligt att någon sicktar på att starta igång ett gräl. Dålig stil. Men nu fungerar ju inte det på oss här inne. 
Jag säger lycka till o hoppas att dom gillar varandra bra tips har du fått och tror det går bra.