Lumpen - Hundförare!
Jag är otroligt sugen på att mönstra och söka in som hundförare i lumpen. Men det skulle vara roligt att höra andras erfarenheter först! Någon här som gått lumpen som hundförare?
Hur var det? Hur behandlades hundarna? Trivdes ni? Var det roligt? Behöll ni hunden efteråt eller inte? Och hur omfattande är utbildningen; instruktör-bildande eller endast omkring militär/polishundar? Inget annat omkring?
Berätta gärna allt!
Du kan inte mönstra enbart för hundförare, du mönstrar och så placerar de dig vart de vill. Min bror ville verkligen bli hundförare men de ansåg honom överkvalificerad och skickade honom på en helt annan tjänst.
Jo, haha. Det kan jag visst det. För sätter de mig inte på hundförare så tänker jag inte gå, inte enklare än så. :)
Kan berätta också att värnplikten försvinner från och med 1 juli, efter de gör man grundlägande militär utbildning på endast 3 månader som är helt frivillig. Efter det kan man söka in som kontraktsanställd soldat. typ..
Men innan som tjej så kunde man visst välja vad man ville bli, sen kanske man inte platsade som hundförare eller tjänsterna redan var tillsatta, men visst hade man ett val som tjej ialla fall.
Själv gör jag lumpen just nu, muckar om 3 månader, och jag kunde välja vad jag ville bli.
Här kan du läsa vad som gäller för tjejer i lumpen:
www.lumpen.nu/Tjej/Hur-gar-det-till/sa-ansoker-tjejer-om-att-fa-gora-lumpen/
Det som gäller är i princip att om du uppfyller försvarets krav och antas så kan du få en preliminär befattning inom det område de tycker passar dig.
Skriver du på ett papper och tackar "ja" till att bli inskriven i utbildningsreserven så lyder du under lagen om totalförsvarsplikt. En totalförsvarspliktig är inskriven i utbildningsreserven i högst fem år, men inte längre än till det år du fyller 30. Är du inskriven i utbildningsreserven kommer du normalt inte att kallas till tjänstgöring. Men, du är en resurs för det svenska totalförsvaret och kan tas i anspråk när det är nödvändigt med hänsyn till landets försvarsberedskap.
Du är alltså skyldig att i upp till 5 år rycka in i tjänst om det behövs, i den befattning de ger dig, vilket kanske inte alls är hundförare även om du fått det som preliminärt…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
som sagt så blir värmplikten frivliig den 1 juli och då är allt frivlligt så då gäller inte utbildningsreserven längre utan de blir GMU istället. Grundläggande militär utbildning. Sen efter de kan man söka att bli yrkessoldat och då antagligen välja inriktning. HUr allt detta ska se ut är inte klart än.
Men värnplikten is no more, efter den 1 juli.
2010 ersätts värnpliktsutbildningen av en ny frivillig militär grundutbildning som genomförs för första gången 2011. Förutsatt att riksdagen tar beslut under våren, så ska ingen efter den 1 juli 2010 utbildas med plikt om inte försvarsberedskapen kräver det.
Det är alltså inget klart än… Om inte du vet mer än försvarsmakten själva förståss
Enligt deras egen hemsida så ska alltså beslutet tas under våren, så att säja att det verkligen blir så är ju lite fel…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Som sagt, nu ändras ju systemet till sommarn ill yrkesarmé så då har jag ingen aning om hur saker och ting kommer fungera, men jag gör iallafall lumpen som hundförare just nu.
Som det är nu så kan du inte söka in direkt till hundförare vid mönstringen. Du kan däremot söka till en tjänst där hundförare finns. Som jag tillexempel är inskriven som flygbassäk-soldat, och inom flygbassäk kan du få befattning som gruppchef, hundförare, fordonsförare osv, och det får du söka efter ungefär två månader. För hundförare är det lite lättare uttagningsprov och intervjuer.
Jag visste iallafall att jag ville bli hundförare och sökte till den tjänsten för att jag visste att de hade hundar, och hoppades allt jag kunde för att få befattningen.
Nu vet jag som sagt inte hur det kommer se ut framöver (min tjänst kommer antagligen inte finnas kvar till exempel) och hur man söker och så, men om du skulle söka och få befattningen så grattis!
Jag är sjukt nöjd med min befattning. Som de säger, alla får permission utom hundförarna som har tjänst dygnet runt, man måste jobba med hunden även när man får några få efterlängtade timmars vila, när man har lediga kvällar på kasern, när man är hemma på helgerna och så vidare. Vill du lyckas bra i tjänsten måste du lägga ner mycket tid på din hund.
Jag gör lumpen nere på F17 i blekinge, och jag trivs bra där. Ibland kan man känna att dressörerna är lata och mest skäller på oss för att de kan, men samtidigt så lär man sig sjukt mycket. Jag hade ingen alls hunderfarenhet innan jag ryckte in och nu kan man jättemycket. Vi har ju en naturbegåvning till dressör som började jobba på hundgården direkt efter lumpen, och han hade ingen hunderfarenhet alls innan han ryckte in heller, så man lär sig väldigt mycket!
Det ligger mycket på eget ansvar dock, efter grundutbildningen så får man mycket på eget ansvar lägga upp övningar och spåra och allt sånt, inte nåt direkt instruktörslett. Det sista följer dressörerna mest med och tittar när vi är ute på övningar och får tillämpade hundmoment.
Fråga gärna om det är något mer du vill veta!
och ja, jag hade gärna behållt hunden när jag muckar, men hon har inte gjort sitt än. hon är 6 år och kommer antagligen gå ett eller två år till. De brukar pensioneras runt 7,8 år och då blir alltid senaste hundföraren tillfrågad om han/hon vill behålla hunden annars går de vidare till övriga som lämnat intresse om att ta över hunden.
Har iallafall världens goaste och busigaste lilla schäfertik, som följer med överallt på alla ledigheter osv. :) Kommer bli hemskt att lämna tillbaks henne sen… :(
Jag gjorde lumpen som hundförare 1971 (gammal man)
Men det lär ha hänt mycket på det området sedan dess, men jag känner igen mycket av det som tovvi skriver.
Hade även visst ansvar för vakthundarna, dessa var totalt mentalt störda och vissa var rent av livsfarliga att handskas med.
Men allt som man fick lära sig där under utbildning och olika kurser har man haft stor nytta av senare i livet.
En spännande tid var det och minnen efter några hundar finns kvar lite varstans på kroppen! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!