Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1945 ggr
Helenas-Margit
0

omplacering

jag skall ta hem en hund på prov för eventuellt senare köp.

Vad skall man tänka på att kolla på när man hämtar  hunden och hur skall man göra med papper osv, skall man skriva  på med en gång? Till saken hör att jag bor på gotland, så det går ju inte bara att åka över

Gluskap
0

Få hunden veterinärbesiktigad innan ni hämtar den och jag tycker ni ska skriva papper med en gång. När du har hunden på prov, vem står för ev kostnader som försäkring och veterinärvård?

Tangotime
0

Jag rekomenderar aldrig folk att ta hundar på prov. Det kan bli SÅ mycket strul om det skulle hända något. Vem betala om hunden skadar sig, tänk om ägaren ångrar sig och du fäst dig vid hunden osv. Men om du ändå bestämt dig för att ta en hund på prov så hade jag skrivit någon form av inackorderings avtal där det framgår TYDLIGT vad som gäller ex vem som betalar vad och vad som händer om någon ångrar sig osv. Men är det från en främmande människa du ska "låna" hund av kan jag inte säga att jag rekomenderar det tyvärr. Har hört för mycket om sånt tyvärr.

Helenas-Margit
0

vi har redan bestämt oss, men tack ändå-

Catnap
0

Vet för lite om vilka papper man ska skriva osv. så jag kan inte tipsa om något där.

När vi tog vår omplacering så kollade vi upp att hunden varit försäkrad sedan den var valp, annars kan man få krångel med den nytecknade försäkringen där bolaget plötsligt inte vill betala ut vid sjukdom. Är båda föräldrarna till hunden undersökta för allt som rasen bör vara kollade för?
När min hund nu fick en skada så hade det inte varit självklart att vår försäkring hade täcts operationen på över 28 000 kr om föräldrarna inte hade varit friröntgade och valpen försäkrad sedan dag ett. Det är inte kul att inte ha råd med behandling eller att ha betalat försökringen i ett par år för att sedan få reda på att det varait bortkastade pengar.

Be även veterinärern göra en hälsoundersökning. Vår veterinär gjorde ett böjprov bland annat. Om möjligt så tror jag att det är bra att vara med på undersökningen bland annat för att se hur hunden reagerar på hantering men även för att veta vad som undersökts. Så det kanske är bra att boka det besöket samtidigt som ni hämtar hunden från ägaren.

Jag tror att det är bra att hälsa på hunden på hemmaplan och se hur den är med familjen, hur den sköter sig när ägaren är ute på promenad med den. Hur den lyder i koppel och lös. När man skaffar omplacering kan hundarna nämligen sköta sig extra bra just i början innan man ser hundens alla sidor en "smekmånadsperiod" där allt är frid och fröjd.

Då kan du även se hur den är när den lämnar ensam, tex gå ut ur hemmet och stå kvar och lyssna om hunden skäller och ylar. När man får hem en hund på prov så tar det ofta ett tag innan man kan lämna den eftersom allt är nytt, då är det bra att veta hur hunden är i vanliga fall.

När vi tog vår omplacering fick vi definitivt INTE alla fakta. Det var ett väldigt jobbigt första år, men jag skulle aldrig ha gett tillbaka honom till gamla ägaren och ett tredje hem kändes inte aktuellt. Trotts att han har vissa sidor som vi inte gillar lika mycket är vi väldigt glada över att ha honom :)
Vad är det för hund ni funderar på? Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Taxelina
0

Kolla upp med SKK om vilka papper som behövs. Där kan du nog få råd om vad som gäller. Vet att dom har om foder och registreringar.

Lycka till med den nyaSkrattande

Karizma
0

3, hur gick det har ju för mig att du fick hem en hund? kan ju läst fel i trådarna :D

Helenas-Margit
0

vi skall hämta hem honom den 19 april. har alltså inte fått hem någon