Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1523 ggr
Ellinor Johansson
0

P spruta

Är det någon som har sprutat sin tik med "p-spruta"?

Vilket preparat använder man ?

Biverkningar? Hur ofta?

Vad har ni för erfarenheter?

smurfan-13
0

Har själv inte använt det på min tik, då hon är kastrerad. Däremot har jag varit med på kastrationer av tikar som tidigare har fått p-spruta & det är ingen vacker syn deras livmoder! Själv skulle jag därför enbart använda det som en ytterst nödlösning, kastrerar hellre tiken om hon misstänkts vara dräktig.

Dessutom har det fått mig att fundera på om våran livmoder påverkas lika kraftigt av våra p-piller etc…??

Ellinor Johansson
0

Jag har planer på att kastrera tiken, men veterinären ville att vi skulle prova att ge Psprutor för att se om det hjälpte.

Problemet är att den lilla donna rymmer när hon löper, inte till andra hanar utan utökar bara sitt revir med någon mil åt alla håll. Det finns inte ens någon okastrerad hane inom den radien.

Vi bor på landet i skogen så våra två tikar går alltid lösa på gården. Deras jobb är för det mesta sorkjakt och lite annan kontrollverksamhet.

TinaH
0

Ellinor

en parantes som inte har med hundar och göra.

men mini shettisar och hundar är lite samma sak…*ler*

Agria sökte sveriges minsta häst!

Kanske vore nått! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Ellinor Johansson
0

# 3 Minisar får vara upp till 86 cm, vi vill ha dem ganska nära maxmåttet. Det finns betydligt mindre minisar runt 70cm tror jag.Glad

smurfan-13
0

Vad e det för en konstig vet?? Nog för att jag har hört om de som vill testa att kemiskt kastrera en hane innan för att se  omdet funkar, men aldrig att jag har hört det om en tik!

Ring en annan vet & snacka & hör vad den tror…

Om jag var du skulle jag kastrera tiken. Sticker hon enbart vid löp lär hon ju sluta med det, då hon inte kommer löpa mer.

Snusan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har använt p-spruta på vår hund och fick rådet av en annan veterinär att ej använda det . Nu har vår sexåriga vovve löpt och har fått en rejäl livmoderinfektion och ska opereras i morgon då hon är jättesjuk Gråter De tog ultraljud och det var inget trevligt att titta på kan jag säga. Ni kanske kan hålla tummarna för att allt går bra Generad Älskar min bebis så mycket .

Malin-A
0

jag o lusse håller alla våra tummar o tår o tassar för lilla Mitzi…

Malin-A
0

jag o lusse håller alla våra tummar o tår o tassar för lilla Mitzi…