Cocker Spaniel
Hej,
Jag undrar om någon kan rekommendera en eller flera uppfödare av Engelsk Cocker Spaniel. Gärna i Stockholmsområdet.
Jag vill att uppfödaren ska föda upp sina hundar i hemmiljö så att de är trevliga familjehundar med bra temperament.
Det är viktigt att det är en seriös uppfödare som bara avlar på friska hundar.
Jag är intresserad av röd cocker spaniel så det ska vara en uppfödare som får valpar i den färgen. Hundarna ska inte ha hängande ögonlock.
Sedan vill jag helst att det är en trevlig uppfödare som vill fortsätta att hålla kontakten efter att man har hämtat valpen så att man kan ställa frågor och kanske ha släktträffar=)
Vi vill ha en sällskapshund och kommer inte att ställa ut eller använda hunden till jakt. Därmed inte sagt att det ska vara en soffhund. Självklart kommer vi att aktivera med lydnad och gärna agility. Jag menar bara att det inte är viktigt att det finns utställnings- eller jaktlinjer i hunden. Att den är glad och trevlig är det viktigaste.
Att skaffa hund ligger fortfarande ganska långt fram i tiden för oss, men jag vill gärna börja titta runt och gärna hälsa på lite olika uppfödare så att jag har lång tid på mig att hitta den bästa hunden för mig.
Jag är jättetacksam för hjälp, tips och råd eftersom jag är ny på det här.
Åh vad synd att du inte kan tänka dig en Amris valp…nu. Vet en uppfödare visserligen 30mil från stockholm, men som har 4mån valpar hemma som är UNDERBARA.

Vet en amrisk kännel i örebrov som är välgt bra med jätte fina och pigga valpar. Kolla min hemsida, den svartvita amrisen Rut är där ifråna.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#2 Hon vill ha eng cocker.
Hej,
Jag är tyvärr inte så förtjust i amrisens utseende utan gillar mer den engelska. (Även om man egentligen inte ska gå på utseende=))
Sen är jag som sagt inte intresserad av en valp just nu, utan vill mer känna av och kanske börja hälsa på hos uppfödare för att få en uppfattning om vad det är jag letar efter.
Jag vill gärna höra om erfarenheter från de som har skaffat en en engelsk cocker spaniel de senaste åren. Var kommer era hundar ifrån? Skulle ni rekommendera uppfödaren? Vad är det man ska titta på?
Jag uppskattar som sagt all hjälp väldigt mycket=)

Jag är helt på samma linje! Eng cockerspanniel har varit drömhunden för mig sen jag var liten och nån gång så ska jag skaffa en.
Ni får gärna tipsa om uppfödare kring gbg området med då jag precis som caroline vill undersöka och titta omkring innan och inte bara ta första bästa.
Hoppas du hittar det du söker
När jag letar uppfödre kollar jag med rasklubben först. Prata med deras valpförmedlare
CENTRAL VALPRÅDGIVARE:
Pia Mikkelsen
Helgesvägen 75
446 33 Älvängen
Tel: 0303-74 07 90 (telefontid 17-21)
Berätta vad du söker så kan nog hon hjälpa dig. Sen kan du kolla på deras uppfödar listor, kika på olika uppfödares hemsidor och kontakta dom som du tycker verkar intressanta. Ett annat tips är att kontakta andra valpköpare från en intressant uppfödare för att höra lite hur dom upplever sin uppfödare och sina hundar. Man kan även prata med klubbens avelsråd för att få veta lite mer om olika linjer. Vilka linjer som man kanske ska undvika och vilka som kan vara intressanta osv.