hjälp!!! hur fixar man pudlars päls så "fluffig"?
min hund är lite över ett år och jag tycker hans päls varit lika "valpig" eller, om man kollar på utställningspudlar så är deras päls lixom "fluffigt" och luftigt men min hunds päls är lixom, inte klumpigt eller något men den ser inte ut som vanliga pudlars päls, hur ska man göra för att den ska bli så? :s
Jag brukar oftast tävtta han med hundschampo en gång varrannan vecka och borsta hans päls några gånger i veckan. men hur mycket och länge jag än borstar så blir pälsen aldrig sådär som en "riktig" pudels.
Visst har han rätt kort päls, men jag tror inte det är därför , för han hade rätt lång päls för några veckor sen men det var likadant ( det var därför jag klippte honom)
Bilden till vänster är han för några dagar sen och de två bilderna till häger är så som jag menar att jag vill fixa hans päls till.
Nu är inte jag så insatt i pudlar och sånt, men deras päls är knappast sådär fluffig av sig själv.
Pälsen brukar väl snarare se ut som din hunds och sen är det ett jäkla borstande och puffande för att fluffa upp den sådär inför utställning?
Man badar,blåser och borstar. Har du aldrig lämnat in honom för klippning?
#2 blåser ? ?:s menar du med typ hårtork eller ?? min hund är döö rädd för sånna.. eller överhuvudtaget något som blåser luft :S
o nej ja har inte lämnat in honom för klippning, jag brukar klippa han själv hemma .
Du måste blåsa med en stárk hårtork hela tiden samtidigt som du borstar pälsen rak med en karda. En vanlig hårtork räcker inte utan det måste vara en riktig (kostar ca 3000-6000kr) och karda karda karda hela tiden, hinner pälsen torka till innan man blåser och kardar blir det inte riktigt fluff.
Jag hade en vanlig lite starkare hårtork till min Pudel och han blev lite lagom fluffig men det tar drygt en timme att torka endast ben, huvud, öron och svans med en sådan tork.
men min hund är verkligen livrädd för hårtorkar.. :S
tillomed när det blåser ute blir han rädd.. så,,, hur ska ja då göra ?
Sen är han fortfarande ung ju, valppälsen står ju inte lika bra som vuxen pälsen gör. Den är ju såpass mjuk. Hur är det med tovåldern, är den över än?
Men inte tycker jag man måste investera i en "riktig" blås. Vi har en vanlig liten här hemma och det blir massa fluff ändå :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Har du inte fått information från hans uppfödare? Tycker det verkar konstigt att sälja en Pudel utan stora päls-föreläsningen om det är en ägare som inte redan kan! Hör med uppfödaren tycker jag. Där ska du kunna få råd och stöd och säkert hjälp också om ni inte bor för långt ifrån varandra.
#0 Rakföna hunden direkt efter bad annars blir han krullig och då går det aldrig att "borsta honom fluffig". Det finns billigare handfönar som är helt ok för husbehov. Oster har en handför som kostar runt 800:- tror jag. Den är helt okej om man inte ska ställa ut!
Bor du i närheten av Jönköping kan jag hjälpa dig :-)
#9 Det är inte säkert man får info om pälsen :-( Jag hade lite koll på pälsen iom att jag kände en Bedlingtonägare. Mios uppfödare badade sina hundar några gånger om året och fönade aldrig, hon visste inte att det gick typ. Ringde tom till mig och frågade om barn i familjen kunde smitta valpen med öroninflammation då ena valpköpare fått öroninflammation på både barn och valp, att rycka päls i öronen visste inte valpköparen något om :-(
#11 Detta är ju katastrof. Att man kanske missar att informera sina valpköpare om ALLa detaljer kring pälsvård det förstår jag att man kan göra. Men att själv inte veta hur man sköter en Pudel päls är katastrof! Vad mer vet man inte om rasen då?? Har VÄLDIGT svårt att tänka mig att en sån uppfödare verkligen är seriös och avlar för att få fram rastypsika hundar osv. Pälsvården är ju basic!
Pälsvård/skötsel Här kan man hitta mycket bra knep om man är nybörjare!
#9 nej, det var någon utlänsk kvinna som sålde honom och hon sa ingenting eller så om honom utan bara ja, sålde honom
#12 Hon ville bara ha lite söta valpar på sin söta tik. Som tur väl var råkade närmsta hane vara reggad han också
#8 Jag menade en sådan man köper på typ HM, en Moser kan jag tänka mig rätt så bra sprutt i :-)
tycker det låter som du tvättar han lite väl ofta med? Sen föna är ett måste om man ska få pudelfrillan
Jag har en fön som kan ha på kallluft då bränner jag inte min i skinet då ofta en vanlig fön kan bli varm så det gör ont om man hållder den still på ett ställe. Jag tipsar oxå om att läsa på lite ang skötsel samt gå en snabbkurs i hur man trimmar en Pudel o får det räta stuket. Själv föredrar jag Pudel ofönad då den får så fin lockig päls. Har igen Pudel men uppväxt med en mellan Pudel trevlig ras.

Nu kan jag inte mycket om pudlars päls alls, men jag har hört att för att få sån "utställningspäls" måste man börja klippa rätt redan från valpstadiet för att det tar tid att få till. Kanske något som stämmer?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#17 Nej, det måste man inte. Pälsen växer 1-2cm i månaden (har jag för mig) så vill man inte ställa sin hund som valp och unghund kan man börja odla päls när som helst i hundens liv
När jag ställde ut mina badade jag dom var 3é var 4é dag. Men då var dom i tovåldern. Sen räcker det oftast att bada en gång i veckan om det är en Pudel i fullpäls (utställnings skick) Har man kortare päls behöver man kanske bara bada en gång i månaden. Men man är ju olika också. Jagtycker ju att hundarna blir äckliga efter 3-4veckor medans vissa badar sina pudlar 4gånger om året vilket för mig skulle vara en omöjlighet om hundarna ska vara "mys" bara!
Man kan börja spara päls på sin Pudel när som helst, men det tar ju kanske runt året att spara till fullpäls om hunden är kortklippt när man börjar spara. Så en Pudel kan du inte spontan anmäla till utställning om du inte alltid har hunden i fullpäls.
Bra schampon är PCL, K9 och det jag rekomenderar mest Nature´s Specialties som bara finns att köpa på Satchmos tror jag. (Var så när jag köpte mitt för 3-4år sen i alla fall.) Det är jag jätte nöjd med! Men PCL luktar jätte gott och fungerar bra att användas någon gång i veckan. Men man måste vara noga med att använda balsam när man badar så ofta!!
#19 Har haft storpudel :-) Han dog förra året
. Fast han var alltid kortklippt och då går det bra att använda de flesta schampon. Du fick bra tips av Tangotime :-)
#20 Hur ofta man behöver bada pudlar i utställningsskick varierar ju bland annat pga pälskvalité och årstid.
Våra storpudlar badades 1-2 gånger i månaden och hade fullpälsad utställningsfrisyr.
#13, vad tråkigt… Det var ingen uppfödare värd namnet, det låter mer som en hundhandlare av värsta sorten!
20 tack för schampotips :)