Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5673 ggr
Maliceangel
0

Hundtränare

Jag behöver verkligen hjälp. Min hund bet en människa idag & jag behöver någon som har stor erfarenhet av vaktiga hundar. Kan ni rekomendera någon som finns i stockholm-uppsala området som har erfarenhet av stora osäkra hundar? Ja, han har osäkerhet i sig och är jävligt vaktig i hemmet emot främlingar. En dålig kombination om ni frågar mig. Han är inget monster och jag älskar honom av hela mitt hjärta. Jag behöver hjälp med att veta hur jag ska få bukt med det här, hur jag ska hantera honom i sådana här situationer så att det som hände idag aldrig upprepas igen

Jag vill ha så många tips om hundtränare som möjligt.

tsset
0

Inga direkta namntips, däremot rekommenderar jag att du hör av dig till alla du kan hitta (förslagsvis titta på google, eniro, gula sidorna, osv.) och sorterar dem efter hur de verkar och hur de tänker, så att de du tillsist väljer verkligen stämmer med ditt tänk. Det är troligen en lång väg du har framför dig, och den blir inte lättare med någon som man inte är på samma nivå med.

Klokt av dig och jag önskar dig lycka till!

Jonna75
0

Du kan ju kolla på länken till Hundens hus, dom har ju många olika tränare, finns ju både i stockholm och sen en i U-a. Jag har då bara hört gott om dom då man bodde där "söderut"

Önskar dig verkligen lycka till och hoppas ni klarar av att jobba bort det

Nikkis
0

Tråkig situation du hamnat i.

Jag kan varmt rek. dig Mikael Wilmarsgård som driver företaget "Gunvald". Han finns i Stockholm.

Jag har en god personlig erfarenhet av honom, dock inte pga såna problem som du har.
Däremot så har jag vänner med "problem" hundar som han har hjälp.
Han är verkligen jätte duktig!

Micke hittar du här; Länk

Hälsa honom från Nicole med NeroFlört

Lycka till nu!

tazzo
0

Hej

ring Kjelle Ström, finns i Huddinge, Han har en hemsida så du kan googla på hunddoktorn Kjelle Ström

Zebben
0

Kan mycket varmt rekommendera Dogma. Både Karin och Mia som har Dogma är mycket kompetenta och duktiga. De har en hemsida så sök på Dogma. De arbetar även tillsammans med Anders Hallgren.

[chouwa]
0

Ulrika Claeson
(http://www.skovdehundskola.se)
Hon är en otroligt duktig problemhundskonsult (hundpsykolog)

Fridaaaa
0

Exakt sån är min Sankt Bernhardstik! Fast hon har inte bitit. Men hon kunde vara med andra när jag hade henne i skolan men hemma och hemmaområdet går inte :( Men hon är också väldigt osäker av sig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zebben
0

Hur har det gått?

Maliceangel
0

Mja. Han har inte bitit någon mer iallafall. Osäkerheten inför människor är kvar men han har inte visat någon agressivitet, inga signaler på att han ska bita. Det är ju positivt. Men det är så svårt det här, för jag vet ju inte exakt vad han går igång på. Eller rättare sagt: jag vet inte vart hans gräns går och när. Och det gör mig osäker på honom. Vilka situationer han klarar av och inte.

Jag har träffat tränare och har kontakt med ytterligare några tränare. Jag tycker mig se en förbättring hos honom. Men fortfarande så kan jag ju aldrig lita på honom igen. han har trampat över gränsen, nu vet jag att han inte har en stabil spärr för vad som är okej och inte.

men den vetskapen gör att jag också kan hantera honom och hela den här grejjen. Så länge han är med mig så är jag iallafall 80 % säker på att han inte biter. 100% säker på att jag aldrig kommer att ge honom chansen genom att vara steget före, munkorg vid sånna tillfällen då risken/möjligheten finns att han kan bita. Därav är han iallafall ingen fara för allmänheten.  Sen får jag ta framtiden i steg. Jag ger inte upp, han är värd alltihop. Så länge han mår bra så kommer jag inte att ge upp. Och han är den bästa hunden för mig. Förutom osäkerheten är han helt perfekt. Den bästa hunden jag har träffat, både utseende mässigt och mentalt. Det är åt helvete att han har den här rädslan för människor.

Zebben
0

Men dettta låter absolut inte som något aggressionsproblem. Han låter som en väldigt osäker hund. Låter som han tar till tänderna när han blir pressad i en jobbig situation och det är absolut inget ovanligt.

Du måste lära Dig läsa honom och se när han tycker en situation är jobbig. Här gäller de för dig att hela tiden vara steget före så att han ska slippa må dåligt och ta dåliga beslut som att behöva "försvara" sig själv.

Låt honom slippa främmande människor och träna honom på att acceptera människor på ett lagom avstånd.

Maliceangel
0

Jag vet att han inte är agressiv egentligen. Han är rädd och osäker och försöker "försvara" sig på ett agressivt sätt. (Nu ser det ut som att jag säger emot mig själv, men jag tror du förstår vad jag försöker komma till eftersom att du själv var inne på det).

Det är vad jag håller på med nu, och en stor anledning till att han blir tryggare och bättre. Jag tränar själv varje dag på att ligga steget före, att fatta besluten åt honom. Så i takt med att jag blir en bättre och tryggare "förare" blir han likadan. Så länge han är med mig så är han bra. Det är när jag försvinner som han blir osäker igen. Och jag har inte riktigt kommit på hur jag ska träna upp hans osäkerhet när jag inte är i närheten.